Turtallssperra er en original sikkerhetsfunksjon som hindrer motoren i å nå for høyt turtall. Finnes vel på alle biler med elektronisk innsprøytning. Slår vel inn rundt 6000rpm originalt på rødblokka eller noe sånn. Har ikke kjørt på sperra jeg, bruker å gire rett før. Å holde en bruksbil på sperra er ikke å anbefale i lengden hvis man skal ha bilen en stund
Angående justering av sperra, så må du gjøre det i microcontrolleren (må programmeres i software) i styringsboksen som har med dette å gjøre. I noen tuningchipper er sperra flyttet litt høyere for å tillate mer turtall på motoren i håp om å hente ut litt mer toppeffekt. Har ikke hørt om noen som har ønske om at sperra skal starte tidligere før nå
Fett å høre på sier du? Det syns jeg også når jeg hadde kjøpt min første bil som 18-åring. Men dette er ikke noe man kødder med hvis man skal ha bilen. Jeg drev også med mye fjortismods på førstebilen. Masse bråk fra eksos, turtallssperre når man kunne, fansy lys, åpent luftfilter, bass osv... Bilen holdt vel i ett år før alt svetta olje og ting sang på siste verset. Dette var dog ikke en Volvo, men motor er motor![]()