Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Tempmåler viser ca 1/4, termostat?

  1. #1
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard Tempmåler viser ca 1/4, termostat?

    Var og kjørte en liten tur. Jeg tror den nesten oppnådde normal temperatur før nålen plutselig hadde beveget seg lenger ned, til ca 1/4 av hele spektrumet. Altså ca halvparten så varm som det den skal bli, og slik holdt den seg.

    bensinmåler viser full hele tiden, og tempmålere har funket helet tiden så tror ikke det er spenningsregulator.

    Er det termostaten som sliten og ikke lukker seg?




    Skal kjøre fra Elverum til Bergen på fredag, og tilbake fra Bergen til Elverum igjen på søndag. Kan motoren ta skade av dette? (ca 100mil)
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    kjøp en ny termostat og sem om det bedrer seg
    men så lenge tempen ikke stiger til kokepunkt så tar ikke motor skade
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  3. #3
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 1janeinar Vis post
    kjøp en ny termostat og sem om det bedrer seg
    men så lenge tempen ikke stiger til kokepunkt så tar ikke motor skade
    Eneste er at bensinforbruket stiger Er forgassermotor (b230K pierburg) som styres av kjølevannet

    Det står i Haynes at man må tappe kjølevæsken, men det er vel bare tull. Trenger man tappe noe som helst? Eneste er å fylle på det som måtte renne ut. Termostaten er plassert ganske høyt..
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Eneste er at bensinforbruket stiger Er forgassermotor (b230K pierburg) som styres av kjølevannet

    Det står i Haynes at man må tappe kjølevæsken, men det er vel bare tull. Trenger man tappe noe som helst? Eneste er å fylle på det som måtte renne ut. Termostaten er plassert ganske høyt..
    hvorfor tappe? kommer jo ikke store skvetten ut ved termostatbytte har vertfal aldri tappet ved bytte av termostat.
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  5. #5
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Da blir det termostatbytte i morgen

    Ofte det er trøbbel med tempsensoren som går til måleren i instrumentpanelet? Vel, finner vel ut av det når jeg har byttet termostat i morgen
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen Vis post
    Da blir det termostatbytte i morgen

    Ofte det er trøbbel med tempsensoren som går til måleren i instrumentpanelet? Vel, finner vel ut av det når jeg har byttet termostat i morgen
    et termostatbytte skader aldri

    av alle 7serie bilene jeg har hadd, så var det bare en som plagdes med tempnåla i instrument. men den levde da sitt eget liv, og sto aldri på samme plassen i mere enn noen sekunner
    du kan prøve å koble av kontakten på sensoren å spraye med elektrospray viss det ikke funker å bytte termostat. men jeg tror problemet ligger i den
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  7. Takk Aalsen takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Det tror jeg og

    Men da vet jeg hva jeg skal gjøre i tilfelle

    Takker for svar
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  9. #8
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Skal den ha 82, 88 eller 92 grader? 740 B230K 87/88mod

    Hadde tre forskjellige på Mekonomen..
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  10. #9
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    92grader
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  11. #10
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    92grader
    Fikk med 88 grader siden det var det de hadde inne. Da åpnes den ved 88 grader og åpner helt ved 97 grader. Den med 92 grader vil vel åpne helt ved 102 grader?

    Ringte Volvo, skal ha den varmeste som du sier De kjører bare den på 92 nå. Før så var det mer sommertemp og slikt, men den varmeste er bedre om vinteren. 4 grader hadde mye å si sa han, så da har vi vært og byttet
    Sist endret av Aalsen; 27/11/12 kl 14:51
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  12. #11
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Kan dette spille inn på bensinforbruket på 900 også? Har en 945 fk som alltid står litt under "rett opp".
    Sist endret av turbohjelle; 27/11/12 kl 17:42

  13. #12
    Registrerte brukere Aalsen sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2010
    Innlegg
    456
    Antall takk

    Standard

    Litt under rett opp tror jeg ikke har noe å si. Med litt småkjøring, en del tomgang, og tur-retur Elverum - Oslo med et tonn med last på tilbakeveien (inkl. henger selvfølgelig) brukte K motoren nøyaktig 1 liter på mila, og min tempmåler stod også litt under "rett opp", så normalt forbruk.

    Eller kan være at sensor eller måleren i instrumentet er litt slitent og "slurer" litt på visningen Slik har det vært på de 240'ene jeg har hatt i hvert fall.
    Volvo 740 GLE stv '86
    Volvo 740 GL stv '88
    Volvo 240 '83
    Volvo 244 '76 GLE
    Volvo 360 Spirit '86

  14. #13
    Registrerte brukere nina sin avatar
    Medlem siden
    16. nov. 2011
    Sted
    Tranby
    VCCN medlemsnummer
    1879
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Jeg sleit selv med det på 940'n min, så bytta jeg termostat og kjølevæske, og nå er den helt normal igjen

Lignende tråder

  1. Tempmåler?/motorkok
    By T5Racer in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 15/10/11, 00:51
  2. oljetrykk b230f og tempmåler
    By Nilsson in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 14/04/11, 22:23
  3. tempmåler og bensinmåler feil!
    By torss40 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 26/02/11, 21:24
  4. tankmåler og tempmåler 940
    By Norhagen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/11, 14:01
  5. Lys i ute tempmåler, 940
    By Martin.S in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 42
    Siste post: 10/03/10, 07:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •