Yes! Da har man omsider anskaffet svensk bruksbil igjen, og valget falt på en smårufsete 945 Turbo. Savnet etter min gode, gamle 745 TIC hadde nå nådd slike høyder at jeg på ren impuls (som vanlig) dro avgårde for å hente bil. Har de siste 3 årene sladda rundt i BMW 320iT, men den hadde for lite plass, for lite pulver og manglet hengerfeste. Jeg er nemlig over gjennomsnittlig glad i å slepe rundt på biler, båter og diverse annet skrot.
Jeg og en kompis fyrte avgårde i retning Stavanger/Sandnes for å se på en -96 945 LT til 40k, som i følge annonsen var "meget pen" og "må sees og prøves". Det gjorde vi, og etter en 3 minutters prøvetur var vi skjønt enige om at denne børsa ikke var noe å satse på. "Meget pen" var i beste fall en overdrivelse. Bilen var full i jallamekk fra en overivrig 18-åring, og kjøreegenskapene minnet mest av alt jeg tidligere har kjørt om en Rana 17'. Det var også direkte feil informasjon i annonsen om et par saker.
Så i ren desperasjon ringte jeg på en -94 modell som stod til salgs i samme området. Kjørte og kikka på bilen, og etter 10 minutter og en kjapp pruting var handelen i boks. Glemte å prøvekjøre før jeg slo til, så det gjorde jeg etterpå.
Litt harde fakta:
1994 945 Turbo, B230FT og M90. Rullet usle 253kkm. Fargekode 417-12, blåmetallic som sikkert har et velklingende navn. Skuta er ombygd fra varebil, og rullet sine første år som firmabil. Det forklarer antagelig det totale fraværet av ekstrautstyr, og det ultradølle interiøret.
Sto i en pysventil, og lada 0,7 da jeg prøvekjørte, og er etter sigende ikke chippet. Pysventilen ville selger tydeligvis ha selv, for da jeg hentet den idag, lada den plutselig ikke mer enn 0,5. Jaujau.
Ellers er bilen generelt litt sliten i lakk og kaross, men rust er stort sett fraværende. Den har også nylig fått nytt JT 3" eksos. Lambdalampa lyser, så får forske litt på det.
Planen er å få den til å se best mulig ut for så lite kronasjer som mulig. Har en delebil på hånd med komplett add-on, turbogrill og litt annet snacks, så får se om vi får dratt den til gards også.
Ellers må stakkaren selvsagt få puste litt lettere, så 13c'en ryker nok åt skogen. Enkelte vil ha det til at T3 Super 60 er tingen, får se hva det blir. Har liggende en nyplana 531 topp og en splitter ny Gr.A T5-kam som jeg tenkte å bruke til noe også. Må vel ha chip og noe greier, men vi får se hvor langt strikken skal tøyes. Dette skal først og fremst være en driftssikker bruksbil, men litt krutt i børsa må vi ha.
Det første som skal gjøres nå, er å skaffe litt karsligere hjul og rydde opp litt i fronten. Fangeren er dratt litt fram på ene siden, ene dekselet under hovedlyktene mangler, grillen ser fæl ut og orange blinklys utgår med hornmusikk og høye kneløft.
Må også få rigga noe lyd. Fikk ikke med forsterkeren som stod i, så nå er det tyst. Satser på å gjemme forsterker under gulvet baki, og mekke til en baslåda med hurtigfester og plugger på kablene, så den lett kan hives ut.
Litt bilder av vrålåket til slutt:
Litt lei skade i hjulbuen her... Får sveise på en skive og prøve å nappe det ut med slagters, sparkle og lakke.
Tar gjerne mot gode råd ang. motoroppsett, har mest syslet med husmortrim av B230ET og Motronic før.