Jeg hoppet over den første generasjon V70 da jeg ville ha noe mer moderne enn en finpusset 850.
Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire.
Alle 2000-2001 har en svakhet med gasspjeldet (
ETM
) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgng.
2001-2004? har svakhet i speedometermodulen (
DIM
) som kan begynne å jukse i display/lys/klokke. Ny koster fra 7000kr i Sverige, reparasjon kr 3000.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av
batterisyre, disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm.
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Bakviskeren kan ryke i mekanismen, dyrt å kjøpe ny.
Ny nøkkel og fjernkontroll koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.
Motorene må få skikkelig olje og mye bensin...
Deler er normalt billigst å bestille på nettet, men noen ganger kan Volvo gi levelige priser.