Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: MkII aksel på stv. Hvor man skal forsterke

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard MkII aksel på stv. Hvor man skal forsterke

    Fant litt info på vadis som bekrefter hva vi opplevde med MkII aksel på 940 stv.
    plastiklistene knakk og vi kunne se bilen vrenge seg MYYYYYE når vi kjørte hardt på svingete vei. Nesten litt moro å se hvor myk å dårlig volvo har laget disse bilene.

    Förstärkt 5-dörrars kaross på grund av Multilink
    Karossen för 5-dörrars modeller har förstärkts på ett antal ställen för
    att bättre kunna ta upp de belastningar som uppstår med Multilink-bakaxel.
    Det finns exempelvis förstärkningar i området kring hjulhusen, bakdörröppningens
    nedre del samt även i B-, C- och D-stolparnas övre del.
    Vi laget bare et kryss i hjulbuen og et kryss eller stag bak baksetet. det fungerte veldig bra og bilen ble mye stivere.

    Det sier litt om hvor myke disse bilene er. og hvor mye bedre bilen ligger på veien med multilink akselen
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har bilde/info om nøyaktig hvor det er på originale multilink vogner a???
    Kunne godt tenkt meg mk2 på bruksholken men siden det er en bruksbil vil jeg gjerne slippe lange forskningsprosjekter.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Noen som har 965 må finne dette ut!
    2000 V70 TDI "black edition"

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke sikkert dette syntes for det blotte øyet heller.
    De kan ha brukt HSS stål isteden for vanlig stål etc (de har gjort dette forran for å forhindre at man får besøk i cupen under krasj).
    Men hengerfeste hjelper faktisk litt (ikke alle som vil ha det men :P)
    Den stvn vi laget et kryss på bak baksetene ble bra. tok bare noen tykkvegga rør på 20mm og la intil seteryggen. da fikk vi festet stereoen også. men man får jo ikke "campet" baki der mer. går sikkert å lage det avtagbart men litt mere jobb. Synd jeg kappa opp den rustne stvn min ellers kunne jeg sett hvor man kunne festet noe "avtag" bart noe!

    Men det er jo ikke sikkert at alle trenger å forsterkes heller. vil man ha multilink for å senke bilen å ikke tenker så mye på å kutte rundetider så trengs det neppe!
    så kan man kanskje montere en grov krenghemmer bak så den slipper litt lettere også.
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    I mitt tilfelle er det i såfall for å få bedre komfort og kjøreegenskaper. Aktiv hverdagskjøring, ikke bane/drifting eller noe. Da hadde det kanskje funka å bare bolte rett på en multilink da? Har jo hengerfeste.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    I mitt tilfelle er det i såfall for å få bedre komfort og kjøreegenskaper. Aktiv hverdagskjøring, ikke bane/drifting eller noe. Da hadde det kanskje funka å bare bolte rett på en multilink da? Har jo hengerfeste.
    Kan jo fort bli litt sladding og sånn ved hverdagskjøring da og tyning av grenser i svinger . Er litt kjedelig å måtte bytte plastdeksler baki der hele tiden da og risikere å vri istykker karrosseriet bak der med tiden .

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Spørs om det er så ille da? Blir jo litt forskjell på humpete iskald norsk vei kontra bane.
    Sladding er jo en del av aktiv hverdagskjøring.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Spørs om det er så ille da? Blir jo litt forskjell på humpete iskald norsk vei kontra bane.
    Sladding er jo en del av aktiv hverdagskjøring.
    Har ikke stasjonsvogn så kan igrunn ikke uttale meg om hvor ille det er. Men hvis det enkelt lar seg skru på litt avstiving så hadde jeg ville gjordt det for å være sikker . Blir nok bedre å kjøre og uten at det går utover comfort.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Et stivere karoseri gjør jo bilen bedre å kjøre. da slipper man svinge for å "rette" opp at bilen vrir seg litt hit å dit. sleng på multilink turb00le Skal du sladde å herje så sleng på en kraftig krenghemmer.
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Veldig gira på det for tia ja... Men i og med at det er brukisen så er jeg lei å sette inn så mye rart som ikke er demonterbart. Kjøpte jo stv for at det er praktiskt, synd å ødelegge med kryss mellom hjulkassene bak.
    Fant noen ut om det gikk å spleise sammen deler fra mk1 og mk2? Vil gjerne beholde std sporvidde for å få mye kant på plåthjula.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo bare sette i noen stivere i taket da. sånn som limoene har. Du har vell 2-3 slike på bilen din vell? Ellers hadde det sikkert gått å gitt de som satt der noen punkter ekstra også.
    Det sies det går å bruke MkI spindlene. Og volvo er jo ikke kjent for å gjøre store endringer så det stemmer sikkert det
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    trur dere en avstiving på kryss i stephjusbrynnen hjelper på krenging?
    Pluss grove krengestag.
    Og avstiving i taket som TBO sir blir å hjelpe på?

    Altså istede for å lage stag som ødelegger lastekapasiteten bak.
    2000 V70 TDI "black edition"

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Grove krengehemmere bak fjerner jo mye av fordelene med bakstillingen og gjør den mer som stiv aksel igjen mtp at hjula blir avhengig av hverandre. Både komfort og veigrep messig. Men er jo ideellt å ha noen grove krengehemmere liggende til å hive på hvis du skal lett kunne legge igjen mye gummi i svingene uten å tenke på veigrep.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    avstivning i taket hjelper helt sykt! bare se på volvos limoer. rene "racebilen" i forhold til vanlige 7 / 900 serier
    grov krenghemmer gjør bilen mindre "uavhengig ja" . men fortsatt ikke 120kg dødvekt som de stive akslene har
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    avstivning i taket hjelper helt sykt! bare se på volvos limoer. rene "racebilen" i forhold til vanlige 7 / 900 serier
    grov krenghemmer gjør bilen mindre "uavhengig ja" . men fortsatt ikke 120kg dødvekt som de stive akslene har
    One Ring to rule them all

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •