Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: Olje problem, B230ET

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard Olje problem, B230ET

    Heihei, jeg har en 1987 modell Volvo 740 Turbo Intercooler med B230ET motoren. Det er ikke gjort noe med motoren annet enn at turbotrykket er stilt opp til 0,75 bar. Problemet mitt her er at oljelampa blinker i en lite sekund av og til, det virker som det er ved gasspådrag og bremsing. Det har seg også slik at peilepinnen er tørr hvis motoren ikke sviver, og det lekker litt olje ut av oljepåfyllingslokket (pakningen er nylig byttet). Jeg har fylt i olje osv, så det skal ikke være for lite olje i den, heller for mye da den lekker ut av oljepåfyllingslokket, kan det stemme? Hva kan dette være? Og hva må jeg gjøre for å fikse dette?

    Har også et til problem, det skjedde etter jeg stile opp turbo trykket. Det som skjer er at ved høyt ladetrykk og mye gass og ikke så høyt turtall (under 3-4k) så slutter plutselig motoren å dra, akuratt som turboen slutter å lade i et halvt sekund til et sekund. Hva kan dette være da?

    EDIT: Legger til at bilen og motoren har gått 170.000 kilometer nå. Den har fulgt servicer og verksted opp til 130.000 km, dette har jeg papirer på.

    Takker for alle svar
    MVH Joachim
    Sist endret av Avfallskverna; 30/07/12 kl 01:19

  2. #2
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Kjører du med original luftfilterboks og med slangen til veivhusventilasjonen koblet på den som originalt ?
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.339
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Avfallskverna Vis post
    Problemet mitt her er at oljelampa blinker i en lite sekund av og til, det virker som det er ved gasspådrag og bremsing.
    Det har seg også slik at peilepinnen er tørr hvis motoren ikke sviver.
    Takker for alle svar
    MVH Joachim
    Da er det på tide og etterfylle olje eller foreta ett oljeskift.

  4. #4
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er peilepinnen tør så m du ha på olje, sier seg sjøl. ikke rart lampe kommer å går ved brems/gass
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    er peilepinnen tør så m du ha på olje, sier seg sjøl. ikke rart lampe kommer å går ved brems/gass
    Ja, men når motoren sviver så er det nok av olje på peilepinnen

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Kjører du med original luftfilterboks og med slangen til veivhusventilasjonen koblet på den som originalt ?
    Nei, kjører med powerfilter, slangen til veivhusventilasjonen går bare ned bak motoren så det drypper ned på bakken

  7. #7
    kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    VCCN medlemsnummer
    405
    Innlegg
    1.603
    Antall takk

    Standard

    Da har du en liten tynn slange som går fra en nippel på innsuget og inn i flammefelleboksen til oljeåndingen under innsuget, denne slangen gjør at det går turbotrykk rett i bunnpanna. Begynn først med å klippe denne i to og blinde begge endene.
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2011
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Avfallskverna Vis post
    Ja, men når motoren sviver så er det nok av olje på peilepinnen
    Peiler olja med motorn av da vet du

  9. #9
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    når motor går så juger peilepinne. da spruter det olje på pinne og kan se ut som man evt har får mye.

    la motor stå litt, eller sjekk dagen etter kjøring. peil da før du starter opp. da ser du korrekt nivå
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg peiler når motoren ikke sviver så er peilepinnen helt tørr :P Ikkje braaaa!

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.339
    Antall takk

    Standard

    Heldigvis er det såre enkelt å løse dette "problemet".

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Ja, men det andre problemet mitt da, at den kutter når motoren jobber litt tungt, hva kan det være da? Les på den første posten for bedre beskrivelse av problemet.

  13. #13
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    kjøp deg en chip.mulig den får litt lite bensin etter att ladetrykket er justert opp
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    kjøp deg en chip.mulig den får litt lite bensin etter att ladetrykket er justert opp
    Trodde dette justerte seg litt selv da jeg har original turbobil, som igjen har turbohjerne? Trykket er jo som sagt ikke blåst til himmels, kun 0,75 bar, og det skjer kun ved ganske lavt turtall med mye gass. Fungerer helt 100% om jeg har litt turtall og motoren ikke jobber så tungt.

  15. #15
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    skru ut en tennplugg å se på den,er den hvit på farge har den fått for lite bensin.eller så har den sikkert ikke hatt det godt når du har kjørt med så lite olje heller.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    skru ut en tennplugg å se på den,er den hvit på farge har den fått for lite bensin.eller så har den sikkert ikke hatt det godt når du har kjørt med så lite olje heller.
    Tok ut en plugg i går, og sammenlikna med siste side i haynes boka. Det så ut som det var en blanding mellom "normal" og "overopphetning", sistnevnte er jo kanskje pga for lite olje? :P Tror jeg burde tappe olja som er på nå og fylle på ny før jeg kjører noe spessielt mer :P

  17. #17
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    får den fargen av for lite bensinhusk å bytte filter samtidig da
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Har fått på ny olje nå, en dyr castrol olje. Men den lekker fortsatt som bare fy rundt oljepåfyllingslokket, pakningen der er nylig byttet. Noen som vet hva det kan være? jeg vil ikke at den nye oljen skal lekke ut å renne ned på bakken :P

  19. #19
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    sjekka så du ikke har tett veivhusventilajon? plastikkboksen under innsug kan tette seg av koks og shit
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    sjekka så du ikke har tett veivhusventilajon? plastikkboksen under innsug kan tette seg av koks og shit
    Er det bare å ta den av å rense den ?

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Spiller du deg dum? Er'e mulig.......

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2012
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Veslegilli Vis post
    Spiller du deg dum? Er'e mulig.......
    Sorry, men er litt nybegynner på dette her. Jeg vet jo ikke om det er noe som kan renses eller om det må kjøpes nytt :P

Lignende tråder

  1. 740 TIC B230ET Problem...
    By simong in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 20/06/12, 22:59
  2. Coil problem (b230et)
    By b230et in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 26/11/11, 23:26
  3. Problem b230et Motronic.
    By Wakdar in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 29/03/11, 20:30
  4. b230ET. spytter olje ut av veivhus ventilasjon slangen?
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 29/10/10, 20:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •