Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: 940: Pretten av og kappe ett par runder på org fjører?

  1. #1
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard 940: Pretten av og kappe ett par runder på org fjører?

    Heisann !

    Har tenkt og senke 940'n litt sånn midlertidig til jeg får kommet meg ut i læra og tjent noen penger

    Hvor mange runder forand og bak blir best ? Og blir den veldig spretten av f.eks 1 runde forand og 2 runder bak ?

    Evnt ulemper?

    Setter stor pris på svar !
    Sist endret av gasgasboy; 21/04/10 kl 20:14
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  2. #2
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Ta to runder foran og en halv ellernoe bak, da blir den bra

  3. #3
    Registrerte brukere Mysemannen sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Rogaland
    Innlegg
    427
    Antall takk

    Standard

    Gjør ikke noe hvis ræva er litt høyere, nei

  4. #4
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Ulemper: Det er vel aldri noen fordeler ved å kappe fjærer annet en utseende. Fjæra har en karakteristikk/stivhet (fjærkonstant) som er beregnet på den lengda og antall vindinger den har. Derfor blir kjøreegenskapene deretter når du kapper. Jeg har aldri kappet selv, så nøyaktig hvordan det blir å kjøre med skal jeg ikke si.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  5. #5
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    2 runder på originalfjører merkes ikke på komfort og du har fortsatt fjørspenn
    "Mindre e så jækla mye merr"

  6. #6
    Registrerte brukere Falaon sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Heisann !

    Har tenkt og senke 940'n litt sånn midlertidig til jeg får kommet meg ut i læra og tjent noen penger

    Hvor mange runder forand og bak blir best ? Og blir den veldig spretten av f.eks 1 runde forand og 2 runder bak ?

    Evnt ulemper?

    Setter stor pris på svar !
    ei runde forran og to bak? :O hva er det der for noe tull?=)
    to runder forran, ei bak. blir ett pent stuk =)
    -04 Mercedes-Benz 320Cdi Avantgarde
    -87 Volvo 740 Tic - B230FT

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    2 runder på originalfjører merkes ikke på komfort og du har fortsatt fjørspenn
    Hehe du sier det?

  8. #8
    Registrerte brukere Falaon sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Hehe du sier det?
    til hans forsvar, så har jo det litt med hva han legger i komfort:P
    er ikke alle som har like høy standard
    -04 Mercedes-Benz 320Cdi Avantgarde
    -87 Volvo 740 Tic - B230FT

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Kapp en vinding rundt om og fjern resten?
    Jeg tror 2,5-3 vindinger fram og 2 bak hadde blitt bra.
    Personlig liker jeg ikke at bilen står på trynet, kan godt være hakket lavere bak så lenge det ikke blir veldig rævheng.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  10. #10
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar folkens !

    Er bare midlertidig såklart, blir senkesats så fort som mulig . Akkurat som bilen står nå, så står den på trynet, passe lav forand, og høy som faen bak, så jeg mener selv at kanskje 1 runde forand og to bak hadde blitt greit? - Hva mener dere?
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  11. #11
    Registrerte brukere Falaon sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    det her er vel egentlig en sak fra person til person, men ja. prøv det
    er jo ikke værre enn å kappe en runde til forran etterpå om det skulle bli for bakover lent
    -04 Mercedes-Benz 320Cdi Avantgarde
    -87 Volvo 740 Tic - B230FT

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    greit å ha litt kjøreegenskaper på bilen sin kanskje? :P
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Litt kjøreegenskaper er greit og ha ja Derfor vil jeg ikke ha en som står på trynet, vil helst ha den tålig rett
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  14. #14
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Hehe du sier det?
    Utdyp gjerne, stor forskjell å kappe 2 runder på ei originalfjør og ei senkefjør.
    "Mindre e så jækla mye merr"

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er vell det han mener. at bilen blir fæl å kjøre etterpå fordi man har kappa vekk mye av ei mykfjør som er så myk at den trenger alle viklingene den kan få
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Blir en fjør stivere eller mykere av å kappe vekk vindinger? Er jo færre vindinger som kan flekse på en kappet fjør, men igjen så er det mer press på de vindingene som er igjen.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    fjøra er like stiv. men har mindre å løfte bilen på så den blir jo mykere på en måte. så man gjør kjøreegenskapene enda dårligere. Samtidig som man gir alt av foringer og dempere juling fordi det blir mye slag..
    skal man absolutt ha så jævlig lav bil så bygg ned bærearmer og endeledd. da kan ramma subbe uten at hjulvinklene blir feil hvis man vil..
    One Ring to rule them all

  18. #18
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Blir en fjør stivere eller mykere av å kappe vekk vindinger? Er jo færre vindinger som kan flekse på en kappet fjør, men igjen så er det mer press på de vindingene som er igjen.
    F = k*x
    Hvis vi har en gitt F på fjæra, og en gitt lengde på fjæra før kapping, x1, og x2 etter kapping. Med fjærstivheta k som variabel, får vi k = F/x. Siden x2<x1 så blir k størst ved x2, altså stivest.
    Om det blir slik i praksis er jeg heller usikker på Regnet jo ikke med vindinger her, men total lengde..
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    F = k*x
    Hvis vi har en gitt F på fjæra, og en gitt lengde på fjæra før kapping, x1, og x2 etter kapping. Med fjærstivheta k som variabel, får vi k = F/x. Siden x2<x1 så blir k størst ved x2, altså stivest.
    Om det blir slik i praksis er jeg heller usikker på Regnet jo ikke med vindinger her, men total lengde..
    Formelen er F = -k*x. Variablen x er hvor mye fjøra er komprimert/strekt fra dens ukomprimerte tilstand og har ikke noe med hvorvidt vindinger er kappet eller ikke.

    Dvs hvis fjæra er ukomprimert er x = 0, dvs den presser ikke tilbake med noen krefter. Si vi har en fjør som er 1 meter ukomprimert som er presset sammen til en halvmeter. Fjærkonstanten er 10 newton per meter. Da vil den gi en kraft på -5 Newton, dvs kraften går i motsatt vei som du presser den sammen (veldig logisk, derfor minustegnet er der ).

    Men dette sier ikke noe om fjøra blir stivere eller slappere om du kapper den, for X er ikke lengden på fjøra, men hvor mye den er komprimert fra ukomprimert lengde. Lengden er også målt på tvers av fjøra, ikke rundt langs vindingene.

  20. #20
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Formelen er F = -k*x. Variablen x er hvor mye fjøra er komprimert/strekt fra dens ukomprimerte tilstand og har ikke noe med hvorvidt vindinger er kappet eller ikke.

    Dvs hvis fjæra er ukomprimert er x = 0, dvs den presser ikke tilbake med noen krefter. Si vi har en fjør som er 1 meter ukomprimert som er presset sammen til en halvmeter. Fjærkonstanten er 10 newton per meter. Da vil den gi en kraft på -5 Newton, dvs kraften går i motsatt vei som du presser den sammen (veldig logisk, derfor minustegnet er der ).

    Men dette sier ikke noe om fjøra blir stivere eller slappere om du kapper den, for X er ikke lengden på fjøra, men hvor mye den er komprimert fra ukomprimert lengde. Lengden er også målt på tvers av fjøra, ikke rundt langs vindingene.
    Ja, du har vel rett i det med at vi ikke kan si hvor stiv fjæra blir når du kapper den. Det er målt på tvers ja, ikke som om man har rettet ut alle vindingene.. Men går det ikke an å regne på dette da? Fått satt inn noe istedet for x?

    Når det gjelder minustegnet, så er jo det egentlig en definisjonssak.. Du sier det er logisk pga. at det er kraften som virker FRA fjæra vi er interessert i, og det er jo riktig sånn sett. Men hvis du hadde regnet med hvilken kraft man må presse PÅ fjæra med, så hadde det jo vært best om det ikke hadde vært noen minustegn der. Jeg har lært formelen uten minustegn, det står det også i formelsamlinga mi.. Men det har jo ikke noe å si i praksis - kraft = motkraft
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Ja, du har vel rett i det med at vi ikke kan si hvor stiv fjæra blir når du kapper den. Det er målt på tvers ja, ikke som om man har rettet ut alle vindingene.. Men går det ikke an å regne på dette da? Fått satt inn noe istedet for x?

    Når det gjelder minustegnet, så er jo det egentlig en definisjonssak.. Du sier det er logisk pga. at det er kraften som virker FRA fjæra vi er interessert i, og det er jo riktig sånn sett. Men hvis du hadde regnet med hvilken kraft man må presse PÅ fjæra med, så hadde det jo vært best om det ikke hadde vært noen minustegn der. Jeg har lært formelen uten minustegn, det står det også i formelsamlinga mi.. Men det har jo ikke noe å si i praksis - kraft = motkraft
    Tror ikke du kan løse det med den formelen. F er konstant, det er jo kraften bilen presser ned fjøra med (endrer seg i dumper osv..). Vil tro at fjøra's k endrer seg når du kapper den da den ikke lenger yter så mange Newton per Meter som oppgitt. Dermed er det ikke sikkert x er den samme lenger eller. Dvs vi har ligningen med 2 ukjente.

  22. #22
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Tror ikke du kan løse det med den formelen. F er konstant, det er jo kraften bilen presser ned fjøra med (endrer seg i dumper osv..). Vil tro at fjøra's k endrer seg når du kapper den da den ikke lenger yter så mange Newton per Meter som oppgitt. Dermed er det ikke sikkert x er den samme lenger eller. Dvs vi har ligningen med 2 ukjente.
    Ja jeg tror også k'en endrer seg.. Men andre måter å løse dette på da? Ting man kan vise i teorien som stemmer i praksis, er supersmooth
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Horten/Drammen
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kappet Senkesettet mitt, og korta inn dempere.
    Foran 2,5
    Bak 2


    Lurte på om skulle ta litt mere, når får Eksosen mere oppunder bilen, orginale subber hjemme inn i gårdsplassen..

  24. #24
    Registrerte brukere Bear sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Sted
    Nes i Akershus
    Innlegg
    355
    Antall takk

    Standard



    senkesett. 2runder foran, ingen bak. Nesten fornøyd :P

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thoomasi Vis post
    Jeg har kappet Senkesettet mitt, og korta inn dempere.
    Foran 2,5
    Bak 2

    Lurte på om skulle ta litt mere, når får Eksosen mere oppunder bilen, orginale subber hjemme inn i gårdsplassen..
    Syns det var grei høyde jeg. Tar du noe mer så dekket nesten ikke syns opp mot hjulbua så trur jeg det kommer til å se ganske jævlig ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •