Okey.
Kjører med en som heter IGN4 Tower coil fra www.diyautotune.com
http://www.diyautotune.com/catalog/i...ack-p-409.html
Hva tenkte du på ang den?
![]()
Okey.
Kjører med en som heter IGN4 Tower coil fra www.diyautotune.com
http://www.diyautotune.com/catalog/i...ack-p-409.html
Hva tenkte du på ang den?
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Se her ja. Takk for ditt mot og din ærlighet.
100 linjen er sugemotorlinjen som viser fine og korrekte verdier, selvsagt.
165 linjen er for 0,65 BAR ladetrykk og 280 linjen er den som brukes når ladetrykket er 1,8 BAR.
Vi vet at tidligere tester har vist at maks eksostemp. på en original B230FK med 0,65 BAR ladetrykk er 930 grader. Vi ser at motoren da går med hyggelige og korrekte 2V motor 25 grader fortenning.
Vi vet at du har 1,8 BAR fra ca. 4500 o/min til 6000 o/min. Vi ser da at en "høykomp." 2V rødmotor på bensin ikke tåler mer enn 7-13 grader fortenning. Det er akkurat dette som har blitt påpekt før. Lurer på hvor høy eksostemp du egentlig har her. "Vi lavkomp.-gutta" kjører "AT" tenning på 24 - 26 grader ved dette ladetrykket i ett forsøk på å holde eksostemp under 900 grader celsius.
Håper det går bra og holder bra sammen for deg likevel. Lykke til skal du uansett ha, men følg med på alle temperaturer når du kjører hardt.![]()
Sist endret av Batland; 27/06/12 kl 17:47
Var det tenningsbank som oppsto som er grunnen til tenningsmapen på ladetrykk fra 1,5bar og oppover?
Syns den var litt lav og forsiktig.
Er jo ikke noe vits i å sende eksotempen i taket hvis motoren tåler mer fortenning.
Siden effekten ikke øker med turtallet som normalt så kanskje tenninga er i overkant forsiktig?
Rødblokk liker litt tenning etter momenttopp og så økende med turtallet.
Kjører selv med rundt 20+ grader etter momenttopp, 8,2:1 komp. og 99 oktan ved 1.8bar.
Her er en som kjører 9:1 i komp. 1.7bar og 98 oktan og i underkant av 900 grader eksostemp.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67772
Men han også med litt forsiktig tenning på turtall over momentopp.
Sist endret av Knallert; 27/06/12 kl 19:07
hm, så litt lav ut = tenningsbankfare i klokkene til bremsern? prøv separate coiler med høyere spenning
Jeg er sikker på at Voldenracing har gjort en god jobb i forhold de sensorer som var tilkoblet så tenningen er ikke mer forsiktig enn nødvendig.
Legger du ut tenningskartet ditt, beskriver oppsettet og linker til din tråd?
Når det gjelder svenskemotoren i linken din så kan ikke denne på noen måte sammenlignes med Zeeker sin.
Eieren oppgi 9:1, men med standard bunndel og "hemmafilad 405 topp" så harmonerer ikke dette.
Kammen er oppgitt til 288 grader og med 113 lca lukker den innsugsventilen sent = lav kompresjonstrykk.
Motoren har lastebilturbo og 3,5" downpipe.
Likevel klarer den ikke mer enn ca. 15,5 grader ved 1,7 BAR på 5250 o/min.
Legg også merke til at dreiemomentet er 491 Nm mot 540 Nm for Zeeker. Forskjellen er 10% og svensken har det også på høyere turtall - noe som vanligvis er gunstig i forhold til tenningsbank.
Angående eksostemp så er dette ikke ett resultat av at motoren er holdt igjen på stabilt turtall i 7-8 sekunder, men avlesing av logg. Den reelle eksostemperaturen er derfor høyere.
Her en av postene hans:
Var ute igår kväll och drog lite med bilen.
50-220km/h tog 15,5sek.
Detta med 1,2bars ladd och och 0,79 i lamda så den gick lite fett.
915gr avgas temp på varvstoppet i 4:ans växel (220km/h, 6800rpm)
Sjekk også kommentarene her og husk at en slik motor er betydelig mer motstandsyktig mot tenningsbank enn Volvos 2V rødmotor.
http://www.youtube.com/watch?v=oF7sE...hannel&list=UL
Sist endret av Batland; 01/07/12 kl 12:55
Var vel ingen som sa at han MÅTTE justere inn mere fortenning var det vel, syns bare differansen var litt stor.
Og jeg sa ETTER momentopp.
Og jeg spurte hvorfor han som mappet la tenninga som han gjorde.
Tenningsbank kan det vel ikke være siden du sier KG2T kammen motvirker dette så bra!?
Hvorfor skulle jeg legge ut noe som helst for at du skal komme med skråsikre antagelser, misforstå meg rett du sitter utvilsomt på mye kunnskap.
Men det du driver med begynner å ligne mer på forkynning av det du oppfatter som det eneste riktige.
Er fornøyd med min motor og har sålangt gått 25000+ feilfrie km. Så min kjøreglede er det ingenting i veien med.
Er jo to bremsinger på ulike benker så om resultatet er ulikt så kan vel det like gjerne være benkene som skiller.
Og som du sier på høyere turtall og også litt lavere ladetrykk.
Hemmafilad sier ingenting om hva han eventuelt har gjort med forbrenningsrom og mulig han blingser med korrekt komp. forhold,men du virker jo sikker på at dette ikke kan stemme?
Skråsikre antagelser igjen!
Er vel en b23et bunn med 405 i den svenske bilen altså en b23etden har 9:1 oppgitt fra volvo hvertfall.
Og ja er klar over forskjell i oppsett og at kammen gir et lavere dynamisk komp. forhold.
Men syns det var såpass stor diff. at jeg ville spørre om årsaken siden effekten heller ikke øker sammen med turtallet som det vanligvis gjør ett lite stykke til turtallskalaen.
Angående eksotemp i den svenske bilen så har den også blitt logget i bilen ved utallige full gass pull etter veien.
Men igjen antar du skråsikkert at joda eksostempen ligger nok høyere...
Og han sier selv at han la tenninga der han gjorde fordi at han kun følte det var safere og ikke pga tenningsbank eller noe annet.
Ingen forsøk ble gjort for å se om effekten økte med høyere fortenning heller,så da er det rimelig drøyt å påstå at Neida den tålte ikke mere tenning.
At den hadde 915 grader på et pull med fet blanding og 1.2bar forandrer ikke det faktum at han legger ut logger og resultater fra pull med 1.7 bar med temp som ligger godt under 900. Da med bedre afr osv.
Men den infoen unnlater du elegant å ta med da det du klippet ut passet deg bedre.
Sorry for ot![]()
Sist endret av Knallert; 28/06/12 kl 04:55
Hva tenkte du på med mot og ærlighet?
Jeg er alltid ærligOg for å ha mot så trenger en bare noen skruer løs
hehe
Ærlighet varer lengst uansett om den er bra eller dårlig.
Ang tenning og slikt på toppen så slet Volden litt med tenningbank og det ble noe tull uansett hvordan han justerte tenning / bensin så han dro den litt ned og tok en safe en. Han ville ikke at jeg skulle kjøre sunt motoren min.
Grafen på AFR'n gikk veldig opp og ned og på 1.8 i trykk så hoppet den mellom 11.3 & 12.7 mener jeg å huske. Den ble aldri stabil selv om han dro tenning både opp og ned i det gitte området.
Det var dette han ikke helt visste hvorfor skjedde da han ramset opp alt med bensin-system og slikt. Så da ble den gående litt fett på toppen bare for å være sikker. Så får jeg fikse et bedre bensinsystem etterhvert også prøve igjen i benken en gang i fremtiden
Kjett å kjøre i filler å.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Fant to bilder til fra Dokka. Ikke noe fancy, men det er da bilder
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Skal du på Gardermoen Raceway 22. juli?
Hvis jeg husker riktig, så er det treff da.![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
At du holder det du sier og tør å legge ut mappet, fortelle om problemer som har oppstått osv. Hvis dette går galt pga høye eksostemp. så gir nok du, i motsetning til så mange andre beskjed om hvordan det gikk.
Post #1006 viser den mest vanlig innstillingen. "Hvorfor skulle jeg...." osv..
Nettopp og jeg mener at dette ikke er til å unngå med pumpebensin, høykomp. 2V motor og hyggelig ladetrykk. For det første får man tenningsbank. Så retarderer man tenningen for å unngå dette. Da øker temperaturene og dette gjør det lettere å få tenningsbank. Da må man retardere mer - og da blir det enda varmere osv.Ang tenning og slikt på toppen så slet Volden litt med tenningbank
Det er her E85 er GULL.
Det tror jeg på. Det dukker alltid opp noe uforutsett.og det ble noe tull uansett hvordan han justerte tenning / bensin så han dro den litt ned og tok en safe en. Han ville ikke at jeg skulle kjøre sunt motoren min.
Grafen på AFR'n gikk veldig opp og ned og på 1.8 i trykk så hoppet den mellom 11.3 & 12.7 mener jeg å huske. Den ble aldri stabil selv om han dro tenning både opp og ned i det gitte området.
Sist endret av Batland; 28/06/12 kl 07:08
JajaMå være ærlig. Ellers får'n ikke hjelp.
Evt så utgir man seg for å kunne altfor mye, og det kan slå tilbake senere.
Jeg la jo ut bilde og tekst da jeg la topppakningen feil veiMen men,, sånt skjer tenker jeg.
Og det er likere at folk ser at andre gjør samme feil og evt lærerhehe
Syns det er artig sjøl å lese om andre som går på en brøler. Bare det ikke er kjempebrølere som koster $$$
Alle kan gjøre feil
Og dette med sprut og slikt kan jeg ikke mye om. Jeg hører på mange forskjellige folk og prøver å gjøre det beste ut av det
E85 blir det etterhvert, men ikke i sommer tror jeg.
Må få ting til å bli stabilt og fungere før jeg gjør noe mer med bilen nå![]()
Sist endret av Zeeker; 25/08/12 kl 18:34 Begrunnelse: retting
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Det er fin innstillig.
Jepp. Jeg har gjort massevis at feil opp gjennom tidene og har endel ødelagte stempler og toppakninger som bevis på det.
Bare ikke eksostemp er så høy som jeg mistenker for da vil du få så store problemer at det vil forhindre at du oppnår stabilitet. E85 kunne tilført en nyttig reduksjon i eksostemp. her.E85 blir det etterhvert, men ikke i sommer tror jeg.
Må få ting til å bli stabilt og fungere før jeg gjør noe mer med bilen nå![]()
Det virker tross alt som du bruker bilen hardt i praksis så vi får vel bare avvente å se hvordan det går med grenrør, wg, turbinhjul, eksosventiler, toppakning, stempler osv.
I følge mange andre skal dette gå veldig greit og nærmest problemfritt, så det håper vi på.
Den brukes hardt jaMen forsiktig hardt. hehe. Går ikke inn for å ødelegge, men det det hender seg det går med en pling og en plong
Vi får se hvor lenge det holder
Akkurat sliter jeg med en ubalanse en eller annen stand i drivverket som kom enten kom etter dokka eller turen i benken.
Får se om jeg finner ut av det før jeg får testet bilen skikkelig.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ja det er vel fortsatt lov å spørre om ting for å skjønne hvordan forskjellige oppsett fungerer,eller Batland?
Mine innlegg var ikke ment som noen kritikk men bare ren nysgjerrighet.
Og ja hvorfor skulle jeg egentlig poste en tenningsmap på din oppfordring??
Jeg har ingen merkelig innstilling ei heller noen tråd her inne og heller ingen spørsmål angående min egen motor akkurat nå,da jeg syns den fungerer godt.
Har heller ikke noen hensikt å poste en map i en tråd som handler om en motor med et annet oppsett.
Men det betyr ikke at jeg ikke vil poste noe på nettet en gang i fremtiden.
Fint at du engasjerer deg batman og deler av din erfaring, blir bare så fryktelig skråsikkert absolutt hele tiden.
Jeg er nok litt lite aktiv på skrufronten akkurat nå og har nok skrudd min del og gjort mine store og små brølere opp gjennom åra.
I tillegg så står rustsveising på menyen så litt lite tiltakslyst, hjelper ikke på at man skrur og retter bil på jobb dagen lang heller.
Så da blir det desto mere nettsurfing så man kan se andre som skrur og herjer.
Flott tråd og kul bil.
Sist endret av Knallert; 28/06/12 kl 17:31
Helt klart.
Det er vel forstatt lov å spørre om ting for å skjønne hvordan forskjellige oppsett fungerer og spesielt i dette tilfellet hvor vi er såpass uenig om de begrensninger pumpebensin anno 2012 setter?Og ja hvorfor skulle jeg egentlig poste en tenningsmap på din oppfordring??
Du skal ikke bry deg så mye om selve stilen. Det er tilsiktet fordi jeg har overhørt så alt for mye hvor folk hemningsløst anbefaler høykomp og når man begynner å spørre dem så er det svar som "det sier seg selv" og slikt kompetanseløst og hjernedødt vas som blir servert.Fint at du engasjerer deg Batland og deler av din erfaring, blir bare så fryktelig skråsikkert absolutt hele tiden.
Folk husker best hvis de blir provosert og da tenker de seg kanskje bedre om når de skal bygge den nyraste høykompmotoren opp igjen, forhåpentligvis respec. til korrektkomp slik at resultatet blir bedre og ikke minst, svært mye mer holdbart når redskapen bankes på varme sommerdager.
Helt enig. Mye flott, godt og riktig arbeid å se her. Ett par re-spec. på motor så tar det nok skikkelig av her.Flott tråd og kul bil.
Fine tall Zeeker![]()
Det er noe med det.
Momentstaga skal jeg bytte og kjøpe nye foringer til(for å si det enkelt)
Motoren blir værende sånn den er nå til den enten tar kvelden, eller at turboen blir sliten.
Og nå er det prøvd med sånn turbo, så da kan jeg prøve en annen en senere for å erfare litt
Den er ikke så vondt og ketchup å kjøre som det grafen tilsier.
Jeg har kjørt biler med ketchup, men da snakker vi tett flaske som blir pressa til den nesten revner i andre enden type ketchup.
Alt må oppleves selv. Kan ikke lese seg til erfaring![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Og en 1031 aksling med 3.54 ønskes kjøpt til en hyggelig pris og ikke altfor langt unna megDet er ei forferdelig ulåt i min nå, og hjullagra har nok tatt kvelden. + at noe må være feil med shimsinga siden den lager helt greit med spon :( Derav er nok lagra fubar.
Så hvis noen sitter på en til overs så send meg en PMTakk takk
Sist endret av Zeeker; 28/06/12 kl 21:36
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Jeg fant gull i olja miTror jeg skal ringe discovery å bli med i serien dems om gullgraving
Også fikk jeg låne løftebukken til en kompisDæven å mye lettere det er å skru på alt mulig. jeg ønsker meg løftebukk til jul
Video med lyden av akslingen. Den er rett og slett nydelig :/
Sist endret av Zeeker; 28/06/12 kl 20:53
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ja, kunne minne om en gammel Sampo tresker det der :P Haha
Kunne ha latt meg rydde ferdig før du tok bilde av verkstedet mitt syns jeg :P ser nå ikke ut inni der nå.bare å si ifra så skal du få stå der mer.