Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: clutchproblem, 240 turbo

  1. #1
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard clutchproblem, 240 turbo

    Da har jeg endelig fått bilen i gang, men nå har noe anna takka for seg, lurer på hva det er gæli nå.

    Det er en 240 med en b230 ft oppjustert med diverse, og sånn gromm clutch fra pedersen racing (480Nm eller noe) dette fungerte bra, i en times tid med litt artig kjøring, så blei det artig... jeg skulle da gire,men da ville ikke bilen i gir i fart, selv om jeg kjenner at det er motstand i clutchen. Men om jeg kjører fremover i førstegir og gir på samtidig som jeg trykker inn clutchen slurer den. Men frier ikke helt ut sånn at jeg får bytta gir.

    Er det noen som har vært borti det samme før?
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

  2. #2
    Registrerte brukere pLetten sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Bergen, Åsane
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Bruker du hydraulisk clutch eller wire?
    Volvo 945 LT 1995 modell --> husmortrimmet
    Volvo 240 GL/Turbo 1992 modell --> B230FK
    Volvo 240 GL 1991 modell --> Ribbet og skal vekk
    Audi 80 CL 1.8 1983 modell --> Old School prosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    det er wireclutch på denne, (m47)
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

  4. #4
    Registrerte brukere christoffera sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    982
    Antall takk

    Standard

    Kan jo eventuelt prøve å stramme vaieren. Er jo fort gjort.
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 90' x
    - 240 GL 86'

  5. #5
    Registrerte brukere pLetten sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Bergen, Åsane
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Ville heller slakket den. Hvis den ikke frir ut skikkelig må wiren slakkes av litt slik at det ikke er press på utløserlageret hele tiden.
    Volvo 945 LT 1995 modell --> husmortrimmet
    Volvo 240 GL/Turbo 1992 modell --> B230FK
    Volvo 240 GL 1991 modell --> Ribbet og skal vekk
    Audi 80 CL 1.8 1983 modell --> Old School prosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere christoffera sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    982
    Antall takk

    Standard

    Jo kommer jo helt ann på om den er altfor stram eller slakk. Er den altfor slakk klarer den ikke å utløse når du skal gire...
    Men dette må du bare se ann om det i det hele tatt er det som er problemet!
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 90' x
    - 240 GL 86'

  7. #7
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    er ikke waieren... det sjekka jeg før jeg tok ut girkassa... var samme symptomene føre og etter jeg stramma waieren... luuuurer på om det kan være det lageret som akseltappen fra girkassa er lagre opp i veiva kan ha ryki....

    problemet er nok mer komplisert enn waieren.... dessverre:(
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juni 2012
    Sted
    Kristiansand, Norway, Norway
    Innlegg
    111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ascona400 Vis post
    er ikke waieren... det sjekka jeg før jeg tok ut girkassa... var samme symptomene føre og etter jeg stramma waieren... luuuurer på om det kan være det lageret som akseltappen fra girkassa er lagre opp i veiva kan ha ryki....

    problemet er nok mer komplisert enn waieren.... dessverre:(

    tid bytta du clutchen? (hvor lenge har du kjørt med den)

    bytta du utløserlager i samme slengen?
    X Volvo 240 stv -86 Highway Patrol
    Volvo 240 stv -90 Highway Patrol REBORN (Turbo++)

  9. #9
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    clutch er 2-3 år gammel og er klørt ca 10 000km med.... og det er jo ikke veldigmye da....
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

  10. #10
    Registrerte brukere pLetten sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Bergen, Åsane
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være trykkplaten rett og slett er blitt dårlig. Ville rett og slett tatt ned kassen og kontrollert clutchen. Hvis du f. eks har kjørt med for stram wire, kan utløserlageret ha spist på membranen på trykkplaten og dermed klart å ete seg såpass inn at det ikke frir ut nok. Men som sagt, jeg tror det beste er å bare ta det ned og kontrollere clutchen.. det er lettere enn å spekulere!
    Volvo 945 LT 1995 modell --> husmortrimmet
    Volvo 240 GL/Turbo 1992 modell --> B230FK
    Volvo 240 GL 1991 modell --> Ribbet og skal vekk
    Audi 80 CL 1.8 1983 modell --> Old School prosjekt

  11. #11
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    gjort det, og det er nettopp derfor jeg er så usikker... for alt ser ut til å være i fin stand... selv om girkassa uler litt...

    eller... det støttelageret til akselen på kassa, det lageret som sitter inni veiva har ryki, veldig. men får ikke det lageret ut. Er det noen med erfaringer på hvordan man får ut dette lageret?
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

  12. #12

    Medlem siden
    03. sep. 2011
    Sted
    Straumen, Nordland
    Innlegg
    119
    Antall takk

    Standard

    Da er det jo snakk om et rammelager? Må demontere motoren for å skifte det lageret. må av med bunnpanna og veiv.

  13. #13
    Registrerte brukere ascona400 sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    64
    Antall takk

    Standard

    Nei, er ikke det lageret, det er ikke veivlageret, men det sitter et lager som holder akselen til girkassa... og dette lageret sitter i bakkant av veiva, lageret er et kulelager med ca 5 cm ytterdiameter. Det er støttelageret til girkasseakselen...

    om noen skjønner hvilket lager jeg mener?
    1983 volvo 240 b230ft - Original-look

Lignende tråder

  1. EspenAa: Volvo C70 Turbo. Bilder av BBS felgene
    By EspenAa in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 97
    Siste post: 25/03/14, 17:40
  2. Clutchproblem 940 TD M90
    By JørnM_940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 04/06/11, 01:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •