Instrument spenningsregulator.
Hvor mye er en spenningsregulator verdt for deg? De koster reelt sett kun en tier.
Så hvorfor skal man bruke hundrevis av kroner på nytt instrument, eller ny ”original” regulator?
Symptomer man kan oppleve er at temperaturmåleren viser for mye, og at tankmåleren viser at du har langt mer bensin enn det du faktisk vet du har der. I disse tilfellene er det greiere å få avslørt regulatoren før man kaster seg over alt annet som kunne vært årsaken. Fra 1981 er regulatoren skrudd fast, mens i disse eldre instrumentene så sitter den i tre kabelsko.
Guiden her passer for instrumenter fra 1973 til 1980 med den gamle regulatoren.
Dette instrumentet er fra en 240, men samme regulator finnes i 120, 160 og 140serien også.
Kan være greit å prøve før man risikerer å kjøre tom for bensin fordi tankmåleren viser at du fortsatt har nesten kvart tank igjen? OK. Så gjør man:
Baksiden av instumentet..jpg
Regulatoren er den rektangulære metalldingsen til venstre i bildet her.
Sjekk først om det faktisk er feil på regulatoren. Mål spenningen på inn og utgang.
Måler du 12V på begge sider, så er det bare å gå i gang.
Det er fullt mulig å måle spenningene på de blanke punktene som er så vidt synlig under regulatoren.
FORSIKTIG så dere ikke kortslutter mot metallhuset, da dette er direkte koblet til 0V (jord)
Ta ut instrumentet, men la ledningene sitte i. Sett tenningen i stilling II
Den venstre pinnen er 12V inn.
Den midtre pinnen er 10V utgang.
Den høyre pinnen er 0V eller jord.
Alt annet enn mellom 9,5 og 10,5V er feil, og regulatoren må skiftes.
Bort med gammel regulator.jpg
Napp ut regulatoren, og preparer tre ledninger som gjerne kan monteres i en såkalt molex-kontakt.
Her sees regulator med molex-kontakt montert.
Trekk ledningene, bruk 1,5mm.jpg
Monter kabelsko på de tre ledningene og plugg dem inn i henhold til hvilke som er inn-ut og jord.
Pass på at regulatoren ikke kommer i direkte kontakt med metall som er koblet til chassis, 12V eller noe som helst annet. Benytt gjerne en liten plastbit bak regulatoren, og ei plastskive på toppen også slik at regulatorens metalldel er isolert fra alt annet elektrisk.
Regulatoren som skal benyttes er en positiv 10V regulator med 1,5A kapasitet.
Disse heter 7810, LM7810, UA7810CKSE3 eller noe som ligner.
ELFA Ditrelec, er en mulig leverandør av slike, men siden jeg selv er elektronikkmann, så kan jeg sende slike regulatorer som passer til den som måtte ønske det.
Holder man regulatoren med beina mot seg og teksten synlig foran deg (som på bildet), så er koblingene på denne regulatoren som følger:
Pinne til venstre 12V inn.
Pinne i midten : 0V (jord)
Pinne til høyre: 10V ut.
Regulator montert i festeskrue.jpg
Velger du å lodde fast ledningene til regulatoren, pass gjerne på å sette på ei krympestrømpe over ledningen/pinnen og varm opp denne med en varmluftpistol eller loddebolt, slik at strømpa slutter tett om pinnen/ledningen. (Biltema har sett med krympestrømper, og den tynneste i settet egner seg fint til dette.
Monter kabelsspader, gjerne isolerte, på de tre ledningene og koble disse på skoene som står igjen der bak på instrumentet.
Slik kan det se ut etter at dere er ferdige.
Ferdig montert regulator.jpg
Siden slike regulatorer gjerne benyttes på flere typer instrumenter, så vil fremgangsmåten kan hende være lik som denne på enda flere biler enn våre gode gamle Volvoer.
Lykke til.