Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Noen småting jeg lurer på ang "ny" v40 1998 1,8

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. april 2010
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard Noen småting jeg lurer på ang "ny" v40 1998 1,8

    Hei,

    kjøpte meg en "ny" volvo v40 fra 1998 med 1,8 liters motoren og har nå kjørt den litt. Har ett par ting jeg lurer på.

    1.
    Det merkeligste er en lyd jeg får kun i fjerdegir når jeg "gir på litt". En "flapp flapp" lyd som kommer. Kjører jeg fortere, går også "flapp flapp" lyden raskere. Jeg har ikke lyden når jeg gjør det samme i de andre girene. 1-2-3 og 5. Det høres ut som den kommer "nede og underfra" fremme og kanskje litt til venstre, men vanskelig å si. hmm, vanskelig å forklare dette.

    Girer jeg litt hardt fra 1 til andre, virker ting litt upresist og. Clutch og slik skal ha blitt byttet for et halvt år siden.

    2.
    Jeg har en veldig svak hvinelyd når jeg kjører nedoverbakker uten å gi gass. Bare normalt på denne bilen?

    Ellers ser bilen som har rulla 205 000 nå grei ut og jeg håper den fungerer fint for meg i noen år.

    Får pusse litt rust, bli vandt til hjulstøyen, bytte til noen andre og bedre høyttalere og den ikke akkurat superspreke motoren.

    Litt skuffa over bensinforbruket som ligger på 0,8-0,9. Motoren er ikke akkurat stor og på langkjøring brukte min 1991 bmw 520 med automatkasse like mye :(

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Løten, der sivilisasjonen slutter og taigaen begynner.
    VCCN medlemsnummer
    81
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Først og fremst får du ha gratulerer med ny bil!

    1.8 og 2-literen sine girkasser (M3P/M5P fra Renault?) er vel neppe kjent for å være hverken gode eller presise, men de gjør vel jobben under normal kjøring. Personlig hadde jeg M5P i en 96 mod V40 med 2-literen.

    Da jeg nylig solgte bilen så hadde den rundet ca. 210.000km, og hadde samme "symptomet" som du har (no. 2), dvs en "hvinelyd" når jeg slapp gassen. Dog bare i 5te gir. Vet egentlig ikke hva det kom av, men i mitt tilfelle var det der når jeg kjøpte bilen, og etter mange "titter" så forble det fremdeles et mysterium som jeg lærte å bare ignorere. Kjørte rundt med det i de 4-5 årene bilen var i mitt eie.

    Noe høyt forbruk synes jeg. 2-literen min brukte omtrent det samme (noe mer på ren bykjøring/drittkjøring), mens opphavet (mor) sin S40 med 1.8 bruker 0,8-0,9 på bykjøring og helt ned i rundt 0,6 på langkjøring.

    Ang. rust så bør du også følge med litt på bakluka.


    Lykke til!
    Dan

    "Veni, volvo, vici"

  3. #3
    Registrerte brukere angerman sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    489
    Antall takk

    Standard

    mye forskjellig ute og gårav disse bilene. fase2 er klart best. dette er av nyere volvo den med minst feil. du snakker om hjulstøy. det har mye og si på dekkene.min høres lite hjulstøy. men jeg har montert innerskjermer bak fra 02-04 v40 på min. dette dempet litt ekstra. min bil bruker ca 0,5 på langkjøring. er veldig fornøyd med forbruket. er en 97 mod med 1,8 liter.km stand 220000km. fjernet katalysator.skifter foringer på giroverføring med jevne mellomrom så er den ok. og bilen føles relativt sprek. etter år med turbo biler mm. er det helt greit.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Et spørsmål.. Hvordan klarer dere å få 1.8L til å gå på ca 0.5 på langkjøring? Har enda ikke klart å få lavere en 0.7 på langkjøring (PEN kjøring)...

  5. #5
    Registrerte brukere Bassan sin avatar
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    695
    Antall takk

    Standard

    Girkassene og caliperne + fjærnee bak på disse er store problemer =P fjærnee knekker fort og caliperene har dårlig leve tid. Girkassene er også veldig veldig dårlig. Rust er også et stort probleme over alt.
    Vask i bensin lokket ofte for på min er det snart rusta helt i stykker. Pannsert og bakluka og generel andre steder ruster som et uvær på disse =P

    Men vis jeg ikke tar helt feil så står det i turbo motorene på disse (2,0Tog t4 ) girkasse fra 850? i såfall så erre veldig nesten lik motorblokk så bruke gåann å bytte og da fåru værtfall en girkassse som holder

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •