Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  69
Side 9 av 29 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 19 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 225 av 717

Tråd: Voolvoo's 242 turbo evighetsprosjekt. Drar seg framover

  1. #201
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Da har jeg fått Kloakkrøra :P Følger det ikke med noe endestuss til JT anlegget? eller er det kanskje den minste rørbiten som er til det? :P
    Allerede ja? Flotte saker.

  2. #202
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post

    Hvis du tar ut ventilene og ser ned på veggene rundt ventistyringen så ser du kanter, ujevnheter og annet "rusk". Dette bør fjernes og jevnes ut.
    Hvis du legger en toppakning på toppen og streker med en tusj inne i toppakningen så ser du at det i lengderetningen er unødvendig mye gods rundt ventilene.
    Dette kan med fordel fjernes slik at ventilene og ergo sylindrene og derfor hele motoren, får pustet lettere = høyere effekt.
    Det skal ordnes Må ha penger til toppakning først :P
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  3. #203
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Legger til ett par små bilder. Får IKKE lasta opp med funksjonen her på forumet...








    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  4. #204
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Har i dag vaska 530 toppen.
    Skal jeg borre opp de ''originale'' vannsløyfehullene i toppen? eller bare ved sylinder nr 1 og kjøre den ut igjennom en nippel fra innsuget og til Varmeapparatet?
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  5. #205
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Har i dag vaska 530 toppen.
    Skal jeg borre opp de ''originale'' vannsløyfehullene i toppen? eller bare ved sylinder nr 1 og kjøre den ut igjennom en nippel fra innsuget og til Varmeapparatet?
    Flott.
    Foreslår at du tar pakningen til A-manifolden, legger den på toppen og merker opp hvor du må borre.

  6. #206
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    det var planen hvilket av alternativene synes du er best? orginalt eller igjennom varmeapparatet?
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  7. #207
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    det var planen hvilket av alternativene synes du er best? orginalt eller igjennom varmeapparatet?
    Jeg valgte å koble manifoldoppvarmingen gjennom varmeapparatet fordi dette gir flere valgmuligheter og det er noe jeg foretrekker, spesielt på varme sommerdager.

  8. #208
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    har lyst til det selv

    Skal jeg da fjerne den orginale nippelen i toppen som går til varmeapparatet? sette den i innsugsmanifolden istedet?
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  9. #209
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    har lyst til det selv

    Skal jeg da fjerne den orginale nippelen i toppen som går til varmeapparatet? sette den i innsugsmanifolden istedet?
    Hvis du vil gjøre dette så må du først tette vannhullet mellom topp og manifold fremme ved innsugskanalen til sylindrer nr.1.
    Så må du sørge for at det er åpen passasje til vannet mellom topp og manifold bak ved innsugskanalen til sylinder nr. 4
    Så skrur du i en nippel fremme ved syl. nr.1
    Nippelen som står i toppen er for liten og passer ikke.
    Sist endret av Batland; 25/04/12 kl 18:16

  10. #210
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Oki Da blir det gjort sånn


    Kan jeg bruke ventilene fra turbo toppen på 530 toppen?
    Sist endret av Voolvoo; 25/04/12 kl 19:34
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  11. #211
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Oki Da blir det gjort sånn


    Kan jeg bruke ventilene fra turbo toppen på 530 toppen?
    Det blir bra.
    Ventiler i original størrelse passer om hverandre så hvis de slipes inn og ventilklaringen blir justert så er det en god idé. Turbo eksosventilene er spesielt verdifulle for resultatet.

  12. #212
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Flaut at jeg må spørre åssen de justeres? :P
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  13. #213
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Flaut at jeg må spørre åssen de justeres? :P
    Alt må læres på den ene eller andre måten.
    Under kammen ligger det noen skiver kalt shims. Disse leveres i forskjellig tykkelse og slik justerer man klaringen.

  14. #214
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke bare sette over ventilene og hettene i riktig rekkefølge og teste det først? Mtp at kam og ventiler da kommer fra samme topp ?


    Har foresten handla inn elring pakning fra pedersen. Toppen kan fint brukes
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  15. #215
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Kan ikke bare sette over ventilene og hettene i riktig rekkefølge og teste det først? Mtp at kam og ventiler da kommer fra samme topp ?

    Har foresten handla inn elring pakning fra pedersen. Toppen kan fint brukes
    Jovisst. Det er første trinn. Deretter blir det å sjekke klaring og evt. etterjustere.
    Flott.

  16. #216
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Riktig får håpe det er bra nok som det blir hehe :P

    Åssen klaring skal det være?
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  17. #217
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Riktig får håpe det er bra nok som det blir hehe :P

    Åssen klaring skal det være?
    Optimisme og håp kan være greit å ha.
    Prøv å treffe 0,35 mm på innsug og 0,40 på eksos.

  18. #218
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Notert! regner med å begynne i morra
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  19. #219
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Notert! regner med å begynne i morra
    Stå på.

  20. #220
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som det blir bra det her,satser på å starte mitt AT-prosjekt og snart...
    godt vi har Batland som guide
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  21. #221
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    DET er veldig kjekt Hadde gått i dass uten han :P
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  22. #222
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Takk, setter pris på det, men det greieste er å la resultatene snakke for seg selv så jeg gleder meg til når disse forhåpentligvis kommer etterhvert. Jeg har selvsagt troen.

  23. #223
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Trua er der for min del nå og

    Satt på 530toppen etter at jeg borra opp ved sylinder 4 til vannsløyfa. ventilene og ventilsetene ble slipt med pasta og New way sett. porta bort den litt skrå kanten ved innsugsventilene og monterte nye ventiltetninger.

    kinna igjennom olje til turboen i 4-5 sekunder.

    kobla på coilen, tok ganske nøyaktig 1sekund før den starta

    Men det ryker ganske bra fra turboen.. enten pga oljesøl eller at den blir for varm.

    Hurtigløsning på vann ut fra sløyfa på innsuget med en gammal kobberkobling og en gardena kobling :P

    Kjøpt inn ny nippel i dag

    klokka ble rundt 23.00 og jeg skulle på jobb 07.00 i dag, så ble ikke mer enn det i går
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  24. #224
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.129
    Antall takk

    Standard

    Ny nippel montert og kjølesystem rensa pga rust i kjølevannet(!!!!????!?!?) skal gjøres enda en gang før jeg heller på frostvæske.

    Ryker ikke fra turboen lenger.

    Kjørte en liten tur, poff poff som før.. Ga faen og gassa på, det forsvant etterhvert. SKAL slipe ny nål (fått tak i enda en amazon nål)

    Oljelekkasjen ser ut til å komme fra bunnpanne- pakninga, så skal forsøke å bytte den snart.

    Trur ikke det blir gjort mer før etter helga, for vi skal til bergen til konfirmasjon :P
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  25. #225
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Voolvoo Vis post
    Ny nippel montert og kjølesystem rensa pga rust i kjølevannet(!!!!????!?!?) skal gjøres enda en gang før jeg heller på frostvæske.

    Ryker ikke fra turboen lenger.

    Kjørte en liten tur, poff poff som før.. Ga faen og gassa på, det forsvant etterhvert. SKAL slipe ny nål (fått tak i enda en amazon nål)

    Oljelekkasjen ser ut til å komme fra bunnpanne- pakninga, så skal forsøke å bytte den snart.

    Trur ikke det blir gjort mer før etter helga, for vi skal til bergen til konfirmasjon :P
    Husk at varmeapparatet må stå på rødt når du starter opp en iskald motor og så de neste 5 - 10 min.
    Når du nå har fått erstattes skrekkes downpipe med en skikkelig god en så viser T3A/R0,48 turboen sitt spool potensiale og med ladetrykk inne i trykkboksen når du kjører på lave turtall med lite gasspådrag, så går det lett magert ja. Løsningen er å slipe nålen, men det kan bli en vansklig balansegang i forhold til forbruk. Du må bare prøve å se.
    Det er iallefall derfor at jeg bare bruker A/R0,63 slik de originale R-sport turboene har.
    Utvikling av ett velfungerende motorsoppsett er en maraton, ikke en sprint, så dette tar man pø om pø.

  26. Takk NikolaiB takket for denne posten
Side 9 av 29 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 19 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. thomasskavnes: Volvo 242 UR 30000 (Evighetsprosjekt)
    By thomasskavnes in forum 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 24/04/12, 12:29
  2. V70 går ikke framover
    By JIMBO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 11/09/11, 20:10
  3. 940 turbo : Bensin kutt når den drar tungt ?
    By gasgasboy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 18/10/10, 17:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •