Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig![]()
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Sist endret av EVO; 17/04/12 kl 22:31
Nå har jeg bare hatt dette oppsettet i sånn ca 1-1,5 mnd der mye av kjøringen er langkjøring så jeg har ikke fått prøvd så veldig myeJeg har vel også sagt dette tidligere? Men jeg kan komme tilbake til hvordan det funker evt se om jeg kan få det benket om anledningen byr seg
![]()
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Lite hint DU har ikke 300 hk, for og si det på en fin måte......
Med 300 hk på m47 ligger du den 3gear og labber ned pedalen, og når du kommer til 90-100kmt sier det BANG.
Resultatet er stort kaos inni kassen.
Sist endret av EVO; 17/04/12 kl 22:53
Støtter denne. M47 er så elendig at Volvo måtte redusere ladetrykket på 5. gear på sine AT satser.
Det er knust en god del originale Volvokasser og stikkakslinger rundtom her også til tross for lavbudsjett forgassermotorer.
Har til gode å se en Volvo med oppgradert originalsprut gi bra resultat på 201 M så dette 300-kittet gir tydeligvis ikke så alt for mye guff i praksis.
Når man skal evaluere motorens prestasjoner så er det hovedsaklig slutthastigheten på dragrace som er av interesse. Dette er lett å teste. Man måler opp 200 M på en flate, setter i enGPSmed tom logg, akser fullt disse 200 m og trør inn bremsen. Loggen viser høyeste hastighet med frustrerende stor stabilitet.
Ingen har noensinne klart å bløffe seg til gode drag resultater og derfor er det ultrapålitelig og den eneste sanne målestokken.![]()
EVO synes du kommer helt ut av spor og snakker om feil ting, hvis du ikke har noe bra og si så la være.
97`945 Bruksbil
73`142 T5 Søndags cruiser
91` 745 Vrak
99`v70 Solgt
96`850 Vrak[
Da kan du stille på ett streetlegal drag race og motbevise meg. (time slips)
Jeg har vært på så mangen drag race opp igjennom tiden, alle får det rett tryne så det synger etter........
Sluttfarten sier alt om motor effekt og ingen ting annet.
Og der er ikke alle inne på dett forumet som er 18år vet du, noen av oss har faktisk klødd litt motor og snakker av erfaring.
Vist noen tror de kan ta en b230fb og sitte på ett "300kit",og tror de får 300hk uten og kompsenke kan de bare glemme det.
Dette skjer bare ikke i den virkelige verden på bensin. Eneste muligheten er og kjøre E85, først da er det mulig
Sist endret av EVO; 18/04/12 kl 11:35
Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.
Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)
- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd!![]()
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
På 402 M er sluttfarten 100% stabil nesten uansett hvor mye man roter seg bort på veien. Det er rett at kjørestil har noe større innvirkning på 201M, men hvis man ikke har grep og ikke kan kjøre så trenger man vel ikke så mye effekt heller?
201 M viser derfor hvor mye effekt sjåføren og bilen i praksis klarer å få ned i veien - og det er jo det det hele handler om.
Når det gjelder maksgrepet så avsløres dette av 60 ft tiden og i praksis har det vist seg at dette ligger fra 2,2 - 2,5 sek. med helt vanlige gatedekk.
Disse 0,3 sek har ikke avgjørende betydning for sluttfarten.
Alle bør derfor stille på 201M og få ett resultat på godt og vondt. De som trimmer kan så stille igjen neste gang og se med egne øyne hvor stor forbedringen er blitt i PRAKSIS.
Sist endret av Batland; 18/04/12 kl 14:44
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.
Du derimot har ett helt annet oppsett.
Stort luftfilter, antar jeg.
3" LMM
Stor turbo.
Svær intercooler.
3" eksos.
osv osv.
Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.
Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."
Hvis det var de obligatoriske grønne dysene på denne Cosworthen så skulle en B230 med 1,7 BAR ladetrykk fra en "400 + hk turbo", lett portet 530 topp og en grei kam egentlig gått minst like godt
Jeg har G-målt nok biler til å vite dette som ett faktum!
Det finnes noen billige, men uvanlig og enkle trick som har vist seg å fungere godt.
Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.
Sist endret av Batland; 18/04/12 kl 19:42
Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."