Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 53

Tråd: Billig turbokonvertering

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Går VELDIG godt med "300 oppsett" som folk kaller det på FB`n. Har enda tilgode å bli frakjørt av noe som helst, med unntak for en corvette med en SVÆR kompressor. det er også veldig kjørbart i hverdagen og den faktisk bruker mindre bensin, om jeg bare klarer å holde meg i skinnet.
    Det eneste 100% pålitelige og uangripelig objektive er dragrace resultater. Har du resultater fra 201M å vise til?
    Jeg har selv kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT.

Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det eneste 100% pålitelige og uangripelig objektive er dragrace resultater. Har du resultater fra 201M å vise til?
    Jeg har selv kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT.
    Vekt ???

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Har enda ikke kjørt noe dragrace da jeg egentlig ikke har tenkt på det før du nevnte det. Jeg kjører M47 nå, men har flere girkasser liggende. Skal se hvordan det holder og prøve det ei stund så kan jeg komme med mer tilbake melding. Syns det er merkelig at folk finner det ufattelig at ting fungerer fordi man tar en annen løsning. Gjorde det mest for at jeg kunne egentlig
    300hk uten og knuse en eneste m47 gearkasse ??? spesiell innmat i denne da???

Med 200 hk ligger den kassen i grenseland, og må byttes minst engang i året ved litt innspirert kjøring.
    Snakker av erfaring her, 12-15 volvokasser på samvittigheten og to getrag.
    Sist endret av EVO; 17/04/12 kl 22:31

Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Nå har jeg bare hatt dette oppsettet i sånn ca 1-1,5 mnd der mye av kjøringen er langkjøring så jeg har ikke fått prøvd så veldig mye Jeg har vel også sagt dette tidligere? Men jeg kan komme tilbake til hvordan det funker evt se om jeg kan få det benket om anledningen byr seg
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Lite hint DU har ikke 300 hk, for og si det på en fin måte......

Med 300 hk på m47 ligger du den 3gear og labber ned pedalen, og når du kommer til 90-100kmt sier det BANG.
    Resultatet er stort kaos inni kassen.
    Sist endret av EVO; 17/04/12 kl 22:53

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Vekt ???
    Helt orginal bil. Vekt i vognkort er 1280 kg, men når den står på startplaten med fører så har den nok i praksis passert 1400 kg.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

300hk uten og knuse en eneste m47 gearkasse ??? spesiell innmat i denne da???

Med 200 hk ligger den kassen i grenseland, og må byttes minst engang i året ved litt innspirert kjøring.
    Snakker av erfaring her, 12-15 volvokasser på samvittigheten og to getrag.
    Støtter denne. M47 er så elendig at Volvo måtte redusere ladetrykket på 5. gear på sine AT satser.
    Det er knust en god del originale Volvokasser og stikkakslinger rundtom her også til tross for lavbudsjett forgassermotorer.
    Har til gode å se en Volvo med oppgradert originalsprut gi bra resultat på 201 M så dette 300-kittet gir tydeligvis ikke så alt for mye guff i praksis.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Når man skal evaluere motorens prestasjoner så er det hovedsaklig slutthastigheten på dragrace som er av interesse. Dette er lett å teste. Man måler opp 200 M på en flate, setter i en
    GPS
    med tom logg, akser fullt disse 200 m og trør inn bremsen. Loggen viser høyeste hastighet med frustrerende stor stabilitet.
    Ingen har noensinne klart å bløffe seg til gode drag resultater og derfor er det ultrapålitelig og den eneste sanne målestokken.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Men jeg kan komme tilbake til hvordan det funker evt se om jeg kan få det benket om anledningen byr seg
    Ja takk, gjerne.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Når man skal evaluere motorens prestasjoner så er det hovedsaklig slutthastigheten på dragrace som er av interesse. Dette er lett å teste. Man måler opp 200 M på en flate, setter i en
    GPS
    med tom logg, akser fullt disse 200 m og trør inn bremsen. Loggen viser høyeste hastighet med frustrerende stor stabilitet.
    Ingen har noensinne klart å bløffe seg til gode drag resultater og derfor er det ultrapålitelig og den eneste sanne målestokken.

En volvo 240 med original vekt går ca 130kmt+- med 250-270hk
    Og minimum 380hk++ for og knekke 150kmt
    Dette er røfflige tall......

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Mosjøen
    Antall takk

Standard

EVO synes du kommer helt ut av spor og snakker om feil ting, hvis du ikke har noe bra og si så la være.
    97`945 Bruksbil
    73`142 T5 Søndags cruiser
    91` 745 Vrak
    99`v70 Solgt
    96`850 Vrak[

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

En volvo 240 med original vekt går ca 130kmt+- med 250-270hk
    Og minimum 380hk++ for og knekke 150kmt
    Dette er røfflige tall......
    Helt enig med du her og derfor er det så avslørende når biler med "300-kit" ikke klarer 130 km/t.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av roffenn Vis post
    EVO synes du kommer helt ut av spor og snakker om feil ting, hvis du ikke har noe bra og si så la være.
    Da kan du stille på ett streetlegal drag race og motbevise meg. (time slips)
    Jeg har vært på så mangen drag race opp igjennom tiden, alle får det rett tryne så det synger etter........
    Sluttfarten sier alt om motor effekt og ingen ting annet.
    Og der er ikke alle inne på dett forumet som er 18år vet du, noen av oss har faktisk klødd litt motor og snakker av erfaring.

Vist noen tror de kan ta en b230fb og sitte på ett "300kit",og tror de får 300hk uten og kompsenke kan de bare glemme det.
    Dette skjer bare ikke i den virkelige verden på bensin. Eneste muligheten er og kjøre E85, først da er det mulig
    Sist endret av EVO; 18/04/12 kl 11:35

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Antall takk

Standard

Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.

Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
    Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)

- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd!
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

Sluttfarten sier alt om motor effekt og ingen ting annet.
    Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.
    I praksis spiller det liten rolle, du kan spinne mye eller lite i starten men sluttfarten er nesten 100% stabil for det..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    På 402 M er sluttfarten 100% stabil nesten uansett hvor mye man roter seg bort på veien. Det er rett at kjørestil har noe større innvirkning på 201M, men hvis man ikke har grep og ikke kan kjøre så trenger man vel ikke så mye effekt heller?
    201 M viser derfor hvor mye effekt sjåføren og bilen i praksis klarer å få ned i veien - og det er jo det det hele handler om.
    Når det gjelder maksgrepet så avsløres dette av 60 ft tiden og i praksis har det vist seg at dette ligger fra 2,2 - 2,5 sek. med helt vanlige gatedekk.
    Disse 0,3 sek har ikke avgjørende betydning for sluttfarten.
    Alle bør derfor stille på 201M og få ett resultat på godt og vondt. De som trimmer kan så stille igjen neste gang og se med egne øyne hvor stor forbedringen er blitt i PRAKSIS.
    Sist endret av Batland; 18/04/12 kl 14:44

Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Jeg må nok (enn hvor lite behagelig det føles) si meg enig med Batland og EVO her. Jeg kjører B230A med smidde stempler og 531topp. A-kam og det berømte 300hk.settet. Men dette gir nok ikke mye 300 reelle hk.. Sikkert nermere 230-250 ekte hester. Motoren min har ikke senka komp, og de som kan det ser vel fort hvordan forholdet blir i min motor med toppen.

Eksempel: Når jeg "kjører omkapp" med en E28 3.5i så går d på grensa til jevngodt! Han har jo bånndrag og egenskaper skapt av BMW, jeg har bånndrag skapt av kinaturbo og kjøreegenskaper skapt av volvo tidlig på 70tallet.
    Men når det først blåser ivei, ja, da går d jo rett så godt! Men en e34 M5 siger ifra så det står etter! (315hk)

- Men jeg liker nå "300-kittet" fordi det er enkelt å montere, går feifritt (her iallefall) og kostet ikke skjorta. Åsså går det jo bedre enn ecomax og chippa b230et i 740.. Så da er jeg fornøyd!
    Er akkurat det samme som du sier jeg prøver å få fram uten alt for stor hell Mye pga det er enkelte her som ønsker å krangle. Jeg har bare dette oppsettet på denne motoren fordi det er gøy å prøve og jeg vil ha litt mer enn hva en chippa bil med 13c på full ladd kan gi.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
    For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
    Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.

Du derimot har ett helt annet oppsett.
    Stort luftfilter, antar jeg.
    3" LMM
    Stor turbo.
    Svær intercooler.
    3" eksos.
    osv osv.
    Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
    Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
    Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Antall takk

Standard

Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
    For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
    Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.

Du derimot har ett helt annet oppsett.
    Stort luftfilter, antar jeg.
    3" LMM
    Stor turbo.
    Svær intercooler.
    3" eksos.
    osv osv.
    Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
    Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
    Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.
    Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.

Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.
    Hvis det var de obligatoriske grønne dysene på denne Cosworthen så skulle en B230 med 1,7 BAR ladetrykk fra en "400 + hk turbo", lett portet 530 topp og en grei kam egentlig gått minst like godt
    Jeg har G-målt nok biler til å vite dette som ett faktum!
    Det finnes noen billige, men uvanlig og enkle trick som har vist seg å fungere godt.
    Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.
    Sist endret av Batland; 18/04/12 kl 19:42

Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Antall takk

Standard

Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.
    Akkurat. Da kjører han de grønne #803 dysene og disse begrenser effekten uavhengig av turbo. Diger Raceturbo gir dårligere resultat enn den sedvanlige T34 turboen.
    Potensialet til T34 turboen (Faktisk en Volvo 240 Gr.A turbo ) er 0 - 150 km/t på mindre enn 8 sek.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Antall takk

Standard

Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.
    Ventet på denne, takker for den fine innpakkingen.
    Har en liten tendens til ikke sminke sannheten.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Turbokonvertering av b234F (16v)
    By Alan_f in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 03/09/11, 18:36
  2. Er b230fb gunstig for turbokonvertering?
    By hobbymekk in forum Motor og gir
    Svar: 15
    Siste post: 26/04/11, 02:35
  3. turbokonvertering og godkjenning
    By H.Ihle in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 27/12/10, 12:48
  4. Luftmengdemåler Ø.K, til turbokonvertering B23e Volvo 240
    By volvo2før in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/02/10, 20:18

Tagger for denne tråden