Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 53

Tråd: Til dere som har peiling på turbo!:b hx35

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er en fremgangsmåte jeg vil anbefale til de fleste.


    Hvilken praktisk løsning ville du valgt på en MC da?
    Det er vel bare en analyse av sluttresultatet ditt en gang i fremtiden som vil avsløre hvor godt eller dårlig turbovalget ditt ble til slutt ?
    Som du sikkert vet så viser bremsepapirer bare brøkdeler av hele resultatet.
    http://www.jsfoto.com/port_mc.htm Skroll ned til den svarte skrusukien, studer bilde.
    Der er ett stort blått panel filter på innsiden av kåpen. (riller i kåpen)
    Regner med det er større en den hayabusaen du viste.

    Bremsepapiret sier som oftes om noe om egenskapene til turboen, ivertfall om når den begynner og lade opp.
    Er jo ikke ute etter noe treigt dritt som begynner og lade på 5000rpm

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    http://www.jsfoto.com/port_mc.htm Skroll ned til den svarte skrusukien, studer bilde.
    Der er ett stort blått panel filter på innsiden av kåpen. (riller i kåpen)
    Regner med det er større en den hayabusaen du viste.

    Bremsepapiret sier som oftes om noe om egenskapene til turboen, ivertfall om når den begynner og lade opp.
    Er jo ikke ute etter noe treigt dritt som begynner og lade på 5000rpm
    Det var en god løsning.
    Ok, hvis det er din erfaring så..
    Så langt har du ikke sagt så at for mye om hva du egentlig er ute etter eller hva du planlegger.
    For ordens skyld har jeg ikke ANBEFALT deg noe som helst. Du postet at du vurderte IRX600 og jeg postet: "Jeg tør påstå at IRX600 vil være ett godt valg."
    All erfaring sier at dette er gode, effektive og svært solide turboer så det står jeg på.
    Jeg er ikke turbo selger for NTS/STS så du får ikke kjøpt turbo av meg.

    Hvor tidlig en turbo spooler er i stor grad SVÆRT avhengig av hvordan man spec. motoren. Det er ikke uvanlig med inntil 50% effektforskjell på 4000 o/min med samme turbo, men forskjellig motorspec. og mapping.

    Jeg kjenner f.eks til en kar som har Garrett GT3076RA/R 0,82 turbo på ok spec. 2,0L motoren sin og som slet med treg spool. Bremsepapiret var skuffende, men det var ikke turboen sin feil. Ved å respec. motoren med fokus på spool up og respons, gikk han fra 200 hk til over 300 hk v/4000 o/min. Toppeffekten forble uendret med i underkant av 500 hk.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    "Ok, hvis det er din erfaring så.." har ikke sagt noe om hvordan jeg velger turboer har jeg.
    Men siden du nevner det, ett bremsepapir sier mye om noen har bommet eller truffet bra.
    Og det er tatt med i betraktningen min av respektive turbo med tilhørende motor spec.

    "Jeg tør påstå at IRX600 vil være ett godt valg.
    Tom Einar Aaserud valgte HPX500 til Cosworthen sin og den funket slik: http://www.youtube.com/watch?v=aeuKY6o6OII
    Senere oppgraderte han til IRX600 og sa til meg at det var den råeste turboen han hadde forsøkt. "
    Regner med han var sponset av NTS ... Og ville vell ikke drite i eget reir med å si noe negativt om sponsorer, siden dette var turbo nummer 2 fra NTS.
    Visst en tilskuer kom til meg, hadde jeg passet kjeften ivertfall. (Men dette er jo bare meg som tenker høyt.)
    (Jeg kjenner en som var sponset i ralli, av ett stort kjent olje merke. Men den dritt oljen puttet ikke han på sine DYRE motor)
    Betraktinigen din av IRX600 var da basert på løst snakk, og påstå det er ett godt valg er da litt vagt, ikke sant.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post

    Hvor tidlig en turbo spooler er i stor grad SVÆRT avhengig av hvordan man spec. motoren. Det er ikke uvanlig med inntil 50% effektforskjell på 4000 o/min med samme turbo, men forskjellig motorspec. og mapping.

    Jeg kjenner f.eks til en kar som har Garrett GT3076RA/R 0,82 turbo på ok spec. 2,0L motoren sin og som slet med treg spool. Bremsepapiret var skuffende, men det var ikke turboen sin feil. Ved å respec. motoren med fokus på spool up og respons, gikk han fra 200 hk til over 300 hk v/4000 o/min. Toppeffekten forble uendret med i underkant av 500 hk.
    Akkurat...
    Ikke ta meg for og være dum.
    Har vært på ett og annet løp oppigjennom tiden, og har sett ka som fungerer og ikke.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Så nettop den hayabusa filmen, her er noen som lyger kraftig.
    Det luftfilteret som står på den turboen hadde eg ikke satt på en moped engang.
    SIER IGJEN.... FAKTA
    Nå har det seg sånn at jeg kjenner Erik som bygde den sykkelen endel... og jeg har eksakt samme filter - 8" x 6.5" dia - på min egenbygde 326hk GSX-R som startet hos han for 15 år siden som en 243hk traktor. En kjapp flowtest av K&N-filtre viser at de fleste "passe størrelse" K&N-filtre i biltrimmerverdenen er kapable til ofte dobbelt av effekten bilen har, mye av størrelsen i bruk her og der kommer av "synsfaktoren". Det filteret der lager faktisk ikke nevneverdig motstand før 600 hk... tro det eller ei. Men Erik hadde en MCX-press-preppa Schwitzer på den i 499-pullet, da "en annen turbo jeg testet ga unødvendig spiss effektkurve og det er det siste en trenger i 300+, den går på hjulet i alle gir uansett"...sitat Erik.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som du sikkert vet så viser bremsepapirer bare brøkdeler av hele resultatet.
    Ja.. til en viss grad. Et pull på faste 50rpm / sec eller et på faste 2000rpm/sec sier ikke stort. En transient Depac- eller AVL-dyno derimot skal en ikke kimse av resultatene til... de lar motorens responsevne bestemme pullhastigheten og dermed reflekteres motorens reelle kurve og oppførsel slik den ville vært på vei i resultatene.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Men siden du nevner det, ett bremsepapir sier mye om noen har bommet eller truffet bra.
    Og det er tatt med i betraktningen min av respektive turbo med tilhørende motor spec.
    Har vært på ett og annet løp oppigjennom tiden, og har sett ka som fungerer og ikke.
    Hvilke andre turboer enn IRX600 vurderer du?

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ja.. til en viss grad. Et pull på faste 50rpm / sec eller et på faste 2000rpm/sec sier ikke stort. En transient Depac- eller AVL-dyno derimot skal en ikke kimse av resultatene til... de lar motorens responsevne bestemme pullhastigheten og dermed reflekteres motorens reelle kurve og oppførsel slik den ville vært på vei i resultatene.
    Er dette veldig utbredt/vanlig, synes du?

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Er dette veldig utbredt/vanlig, synes du?
    Nei, slett ikke så vanlig som det burde vært. Men en ser også endel i en vanlig benk hvis en mapper ferdig, og så tar pull på masse forskjellige aks-ratios og overlapper de...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Nei, slett ikke så vanlig som det burde vært. Men en ser også endel i en vanlig benk hvis en mapper ferdig, og så tar pull på masse forskjellige aks-ratios og overlapper de...
    Helt enig i dette, men hvis vi tar steget tilbake til den praktiske verden vi lever i, så gjøres det, i de fleste tilfeller, så enkelt som overhode mulig.
    Operatøren avslutter seansen med ett effektmålingssvep på 600 - 800 o/min/sek, leverer utskriften til kunden som så legger det ut på nett.
    Mange fester så en helt enorm og urokkelig tillit til det de ser.

  10. #35
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Litt mer fakta som styrker påstand om at NTS kan sakene sine.

    En kar her i Bergen kjører en Opel kadett GSi som er "litt" ombygget.
    Han kjører med en KX400.
    på 201m hadde han 158 over linjen, så det funker
    Ensom V70 Turbo

  11. #36
    Registrerte brukere Kenneth R sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    190
    Antall takk

    Standard

    Stian sin "pene" grå?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Sted
    askøy
    Innlegg
    132
    Antall takk

    Standard

    Fakta og fakta,tar du ikke vel hardt i nå?
    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Litt mer fakta som styrker påstand om at NTS kan sakene sine.

    En kar her i Bergen kjører en Opel kadett GSi som er "litt" ombygget.
    Han kjører med en KX400.
    på 201m hadde han 158 over linjen, så det funker

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Litt mer fakta som styrker påstand om at NTS kan sakene sine.

    En kar her i Bergen kjører en Opel kadett GSi som er "litt" ombygget.
    Han kjører med en KX400.
    på 201m hadde han 158 over linjen, så det funker

    TYGG på denne du... Liten PDF i øvre høyre hjørne

    http://www.bacc.no/w-agora/view.php3...key=1285492471

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvilke andre turboer enn IRX600 vurderer du?
    EFR ligger i samme prisklasse, så jeg ser det som et meget godt alternativ.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Litt mer fakta som styrker påstand om at NTS kan sakene sine.

    En kar her i Bergen kjører en Opel kadett GSi som er "litt" ombygget.
    Han kjører med en KX400.
    på 201m hadde han 158 over linjen, så det funker
    Sånn som det ble beskrevet, så kunne han kjøre så fort kun fordi det satt en KX400 under huven... (men vi glemte å nevne at han hadde antilag innkobla, slicks, drag-bakstilling, tett kasse og 200 hk gass, eller no)... det sier ikke mye om en turbo's kjørbarhet at den gir ok tider med pedalen limt til teppet...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  16. #41
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    TYGG på denne du... Liten PDF i øvre høyre hjørne

    http://www.bacc.no/w-agora/view.php3...key=1285492471
    Beklager, husker tydeligvis ganske feil
    Vet jeg så en bil som hadde 158 over linjen, mener bestemt det var den........
    Hmmmmm...... Dette må jeg finne uta

    Si hva du vil SWR, men hvis ikke alt er på stell, så funker ikke alt
    Sier ikke at ALT er takket være den turboen heller da, er MYE annet som også skal taes med i beregningene
    Ensom V70 Turbo

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    EFR ligger i samme prisklasse, så jeg ser det som et meget godt alternativ.
    Det er jeg helt enig i.

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Sånn som det ble beskrevet, så kunne han kjøre så fort kun fordi det satt en KX400 under huven... (men vi glemte å nevne at han hadde antilag innkobla, slicks, drag-bakstilling, tett kasse og 200 hk gass, eller no)... det sier ikke mye om en turbo's kjørbarhet at den gir ok tider med pedalen limt til teppet...
    Nå er det slik jeg jeg kjenner til denne bilen.
    Saken er slik at etter at en av de originale rådene knakk så ble det bygget ny bunndel med H-råder og smidde stempler.
    Eieren ville ha maksimalt bunndrag og respons (og det fikk han i bøtter og spann) så motoren ble trimmet med:
    1. K&N filter.
    2. KRX 400 (IKKE KX400)
    3. Kinacooler.
    4. Så kort og rakt hjemmelaget grenrør som praktisk mulig.
    5. 3" downpipe og hjemmelaget eksosanlegg.
    6. DTA S80 sprut.
    7. Accel Ultracoil.
    8. Original Calibra 4x4 kasse ombygget til
    FWD
    .
    Resten er originalt. Originale kammer, urørt topp, innsug og gasspjeld osv.
    Dette oppsettet tillot 1,4 BAR ladetrykk og 338 hk som selvsagt er skuffende.
    Etter noe diskusjon tok eieren en klok avgjørelse og reduserte kompforholdet. Dette tillot en oppjustering av ladetrykket til over 2,0 BAR og det var dette han kjørte 150,94 km/t med på 201 M Drag. Han kjørte hverken drag bakstilling, dragslicks, anti lag eller noe hokus pokus greier og man hørte tydelig at dekkene skrek etter feste til ett stykke inn i 3. gear.

    Kombinasjonen Traction controll, større skjermer og små dragslicks skal forhåpentligvis testes 12. mai.
    Sist endret av Batland; 20/03/12 kl 08:21

  19. Takk Tarell takket for denne posten
  20. #44
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nå er det slik jeg jeg kjenner til denne bilen.
    Saken er slik at etter at en av de originale rådene knakk så ble det bygget ny bunndel med H-råder og smidde stempler.
    Eieren ville ha maksimalt bunndrag og respons (og det fikk han i bøtter og spann) så motoren ble trimmet med:
    1. K&N filter.
    2. KRX 400 (IKKE KX400)
    3. Kinacooler.
    4. Så kort og rakt hjemmelaget grenrør som praktisk mulig.
    5. 3" downpipe og hjemmelaget eksosanlegg.
    6. DTA S80 sprut.
    7. Accel Ultracoil.
    8. Original Calibra 4x4 kasse ombygget til
    FWD
    .
    Resten er originalt. Originale kammer, urørt topp, innsug og gasspjeld osv.
    Dette oppsettet tillot 1,4 BAR ladetrykk og 338 hk som selvsagt er skuffende.
    Etter noe diskusjon tok eieren en klok avgjørelse og reduserte kompforholdet. Dette tillot en oppjustering av ladetrykket til over 2,0 BAR og det var dette han kjørte 150,94 km/t med på 201 M Drag. Han kjørte hverken drag bakstilling, dragslicks, anti lag eller noe hokus pokus greier og man hørte tydelig at dekkene skrek etter feste til ett stykke inn i 3. gear.

    Kombinasjonen Traction controll, større skjermer og små dragslicks skal forhåpentligvis testes 12. mai.
    Syntes det var over 150 han tok på Eikås ja.
    Godt å se jeg ikke husket SÅ feil
    Ensom V70 Turbo

  21. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Syntes det var over 150 han tok på Eikås ja.
    Godt å se jeg ikke husket SÅ feil
    Det er veldig stor forskjell på 158 km/t og 150 km/t.
    Jeg tok en titt på Videoklippet i går og han spinner myye, og nesten alle 201 M så 60 ft. tiden er dårlig. Tipper at hvis han får bedre grep og puttet 4. gear tidligere så øker slutthastigheten enda noen km/t. De originale turbokammene er svært milde så med noen lett oppgraderte kammer burde ikke 155 Km/t være urealistisk.
    Folk kjører tross alt 7 sek. med lavere slutthastighet enn 150 km/t så vi får bare vente å se hvordan det går.

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg var like positiv og overbevist som det du er nå. I praksis så viste deg seg å være svært vanskelig å gjennomføre. Andre folk ville ikke levere de nødvendige kamakslingene (pga egne og negative erfaringer) og de som mappet nektet å mappe slik som var blitt oppgitt av frykt for å rase motoren. Man er derfor helt avhengig at at NTS skaffer kammer og mapper. Nesten alle går i frø og hater NTS sine spec. på ett optimalt grenrør noe som gjør det hele enda mer utfordrende.
    Finnes det noen som har klart og bygge en slik motor med NTS spec ????
    Har jo lest på diverse forum opp igjennom tiden og har ikke akkurat lest om noen suksess historier, hennhold til gitte spec.
    Måtte jo pirke litt i overflaten på greiene og 10.5:1 i CR på en volvo 8v med turbo kune jo blitt morsomt.

  23. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Finnes det noen som har klart og bygge en slik motor med NTS spec ????
    Har jo lest på diverse forum opp igjennom tiden og har ikke akkurat lest om noen suksess historier, hennhold til gitte spec.
    Måtte jo pirke litt i overflaten på greiene og 10.5:1 i CR på en volvo 8v med turbo kune jo blitt morsomt.
    Kenneth på KM Cams skaffer garantert "riktige" kammer han... Hvordan jeg vet det så sikkert? Fordi jeg kjøper nesten aldri "normale" kamprofiler og han skaffer alltid... isåfall har bare NTS sine kunder useriøse leverandører. Alle mann.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #48
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Kenneth på KM Cams skaffer garantert "riktige" kammer han... Hvordan jeg vet det så sikkert? Fordi jeg kjøper nesten aldri "normale" kamprofiler og han skaffer alltid... isåfall har bare NTS sine kunder useriøse leverandører. Alle mann.
    Har aldri hatt noe problem med å finne oppsett og saker til det oppsett jeg skal ha
    Ensom V70 Turbo

  25. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Har aldri hatt noe problem med å finne oppsett og saker til det oppsett jeg skal ha
    Kan du utdype oppsettet ?

  26. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Finnes det noen som har klart og bygge en slik motor med NTS spec ????
    Har jo lest på diverse forum opp igjennom tiden og har ikke akkurat lest om noen suksess historier, hennhold til gitte spec.
    Måtte jo pirke litt i overflaten på greiene og 10.5:1 i CR på en volvo 8v med turbo kune jo blitt morsomt.
    Det er det. To ganger er bilene testet av Gullabo på "plastnytt" sin bane. Den ene var en Supra med 2 stk. SRX300 turboer som gav 600 hk ved 1,0 BAR ladetrykk og 14,7:1 i AFR.
    Den andre var en Saab 900 som gikk med IRX450S og som hadde en aldeles vanvittig spool up.
    Hehe, hvordan definerer du morsomt?

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. hx35 turbo
    By volvo740 in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 04/03/12, 19:46
  2. Svar: 6
    Siste post: 25/09/11, 19:15
  3. HVILKEN turbo anbefaler dere til B230FK?? HJELP
    By hokoff in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 14/08/11, 23:12
  4. XC90 - hvor mange kilometer har dere og hvor fornøyd er dere?
    By roger888 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 20/04/11, 09:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •