Nå er det slik jeg jeg kjenner til denne bilen.
Saken er slik at etter at en av de originale rådene knakk så ble det bygget ny bunndel med H-råder og smidde stempler.
Eieren ville ha maksimalt bunndrag og respons (og det fikk han i bøtter og spann) så motoren ble trimmet med:
1. K&N filter.
2. KRX 400 (IKKE KX400)
3. Kinacooler.
4. Så kort og rakt hjemmelaget grenrør som praktisk mulig.
5. 3" downpipe og hjemmelaget eksosanlegg.
6. DTA S80 sprut.
7. Accel Ultracoil.
8. Original Calibra 4x4 kasse ombygget til
FWD
.
Resten er originalt. Originale kammer, urørt topp, innsug og gasspjeld osv.
Dette oppsettet tillot 1,4 BAR ladetrykk og 338 hk som selvsagt er skuffende.
Etter noe diskusjon tok eieren en klok avgjørelse og reduserte kompforholdet. Dette tillot en oppjustering av ladetrykket til over 2,0 BAR og det var dette han kjørte 150,94 km/t med på 201 M Drag. Han kjørte hverken drag bakstilling, dragslicks, anti lag eller noe hokus pokus greier og man hørte tydelig at dekkene skrek etter feste til ett stykke inn i 3. gear.
Kombinasjonen Traction controll, større skjermer og små dragslicks skal forhåpentligvis testes 12. mai.