Det er to ting som kan forårsake spretten bil:
- For harde fjører i forhold til demperene
- Rett og slett dårlige dempere
I dette tilfellet er det vel sistnevnte, for 940-en min er ikke spesiellt spretten i det heletatt. Det er med Lesjøfors senkefjærer og Bilstein Sprint. Bilstein Clubsport er hardere enn Sprint.
Sprint / Clubsport er kortet inn til 940. De andre har standard lengde. Sport og Sprint er like harde, men Sprint er kortet inn.
Viss jeg ikke har misforstått så gjelder justeringa på koni sport demperne (rebound) demping utover.
Så viss det er den veien det virker som den spretter så kanskje det hjelper å stramme til litt så fjøra ikke skyver så hardt opp etter å vært pressa ned.
Til 850 får man vel koni FSD som er litt mere som bilstein og nyere teknologi om det er som de skriver i reklamen.
men nå har jo jeg bare kjørt i en uke, så kan jo forandre seg.. at fjører gir litt etter osv. så skal holde en uppdatering på hvordan det blir![]()
Såpass tror jeg at jeg har fått med meg...
Men hvilken type? Tenker da mest på frontstøtdemper. Jeg vurderer Monroe hijhackers bak...
Jeg kjører en avisbudrute, på 11 mil, hvorav en tredjedel enn så lenge forgår på til dels dårlige grusveier med masser av hull...
Samtidig laster jeg jevnlig bilen full av ymse ting... så trenger få løftet den eller holdt den veldig jevnt høyt bak... Forslag til oppsett?
For mest komfortabel tur så ville jeg kjøpt nye originaldempere foran og montert nivåmatfjærer bak med originale nivåmatdempere. Da får du en komfortabel bil på hullete veier som sklir over hullene uten å bråke noe særlig og som ikke siger bak.
Det blir dessverre dyrt da, like dyrt hvis ikke dyrere enn nyere Bilstein dempere som gir god sportslighet, mer veigrep, men ikke fullt så komfortabel på hullete veier.
Jeg må si at jeg ikke skjønner helt all kritikken mot KONI her.
Jeg har tidligere kjørt på RØDE Koni-dempere på 240, kombinert med "høydejusterte" Jamex-fjærer.
De røde KONI-demperne er justerbare på 5 nivåer. Da vi monterte de for første gang, stilte vi de på det nest hardeste nivået, og bilen ble altfor hard. Justerte dem derfor ned igjen 3 nivåer til det nest mykeste, og bilen ble perfekt! Godt veigrep kombinert med et snev av komfort.
Bilen ble kjørt som bruksbil, og etter 5 år tok jeg en støtdempertest, og hadde 100% virkning på alle fire dempere!! Synes ikke det er ille!
240'en jeg har nå har Bilstein dempere, usikker på hvilken type, de satt på bilen da jeg kjøpte den. Bilen er altfor hard til å brukes som bruksbil ihvertfall, da hadde jeg heller montert røde Koni på den...
Gule Koni vet jeg ingenting om siden jeg aldri har hatt slike, men kan varmt anbefale røde Koni til 240 ihvertfall.
Har heller ikke dårlig erfaring med koni(gule). På det hardeste var de for harde, men ved å skru ned litt på front, og stille de bak på hakk 2 av 3 var den meget god på grei asfalt iallefall.