Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 40 av 40

Tråd: Bilstein VS Koni

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Finnes Sprint i "kort" variant? Skal lage senkeskåler til lesjøfors, og må ha kortere dempere for at fjæra ligger i spenn.
    Får i utgangs punktet ikke sprint/b8 til 240, men importør har dreid ned en b6/sport og forandra dempinga og gitt den navnet club sport.

    Skal du ha den enda kortere må den dreies mere ned.

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Jeg tror også på den teorien.
    Har nå koni på 850a.
    Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
    Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
    Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

    Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
    Det er to ting som kan forårsake spretten bil:
    - For harde fjører i forhold til demperene
    - Rett og slett dårlige dempere

    I dette tilfellet er det vel sistnevnte, for 940-en min er ikke spesiellt spretten i det heletatt. Det er med Lesjøfors senkefjærer og Bilstein Sprint. Bilstein Clubsport er hardere enn Sprint.

    Sprint / Clubsport er kortet inn til 940. De andre har standard lengde. Sport og Sprint er like harde, men Sprint er kortet inn.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Jeg tror også på den teorien.
    Har nå koni på 850a.
    Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
    Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
    Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

    Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
    Viss jeg ikke har misforstått så gjelder justeringa på koni sport demperne (rebound) demping utover.
    Så viss det er den veien det virker som den spretter så kanskje det hjelper å stramme til litt så fjøra ikke skyver så hardt opp etter å vært pressa ned.

    Til 850 får man vel koni FSD som er litt mere som bilstein og nyere teknologi om det er som de skriver i reklamen.

  4. #29
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det er to ting som kan forårsake spretten bil:
    - For harde fjører i forhold til demperene
    - Rett og slett dårlige dempere

    I dette tilfellet er det vel sistnevnte, for 940-en min er ikke spesiellt spretten i det heletatt. Det er med Lesjøfors senkefjærer og Bilstein Sprint. Bilstein Clubsport er hardere enn Sprint.

    Sprint / Clubsport er kortet inn til 940. De andre har standard lengde. Sport og Sprint er like harde, men Sprint er kortet inn.
    Har Lesjöfors fjører foran, og originale nivåmat fjører bak (myke).
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Har Lesjöfors fjører foran, og originale nivåmat fjører bak (myke).
    Nivåmatfjører sammen med Bilstein dempere fungerer ekstremt dårlig.

  6. #31
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nivåmatfjører sammen med Bilstein dempere fungerer ekstremt dårlig.
    har koni nå.
    Ikke bra kombinasjon, men merker det ikke noe særlig bak.
    Litt fort segen bare.
    Foran bilen er for stiv syntes jeg..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #32
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    har koni nå.
    Ikke bra kombinasjon, men merker det ikke noe særlig bak.
    Litt fort segen bare.
    Foran bilen er for stiv syntes jeg..
    Yep. Men uansett så fungerer det dårlig bak. Bare bånner i dumpene og spretter opp igjen fra putene pga fjøra er alt for mjuk og siger fort .

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Jeg tror også på den teorien.
    Har nå koni på 850a.
    Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
    Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
    Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

    Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
    dette mener jeg så langt om clubsport i sammenheng med lesjøfors fjører så langt..

  9. #34
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dagge91 Vis post
    dette mener jeg så langt om clubsport i sammenheng med lesjøfors fjører så langt..
    Takk for det. Var det jeg var litt redd for at selv CS var for stivt til vanlig bruk på norske kjerreveier...
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Da er nok CS en del hardere enn Sprint. Jeg har ikke prøvd Clubsport, men jeg syns Sprint er en komfortabel demper på norske veier som gir en tight og god bil .

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    men nå har jo jeg bare kjørt i en uke, så kan jo forandre seg.. at fjører gir litt etter osv. så skal holde en uppdatering på hvordan det blir

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard Arbeidsbil på grusveier = Bilsteins

    Såpass tror jeg at jeg har fått med meg...

    Men hvilken type? Tenker da mest på frontstøtdemper. Jeg vurderer Monroe hijhackers bak...

    Jeg kjører en avisbudrute, på 11 mil, hvorav en tredjedel enn så lenge forgår på til dels dårlige grusveier med masser av hull...

    Samtidig laster jeg jevnlig bilen full av ymse ting... så trenger få løftet den eller holdt den veldig jevnt høyt bak... Forslag til oppsett?

  13. #38
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PekaillVolvo Vis post
    Såpass tror jeg at jeg har fått med meg...

    Men hvilken type? Tenker da mest på frontstøtdemper. Jeg vurderer Monroe hijhackers bak...

    Jeg kjører en avisbudrute, på 11 mil, hvorav en tredjedel enn så lenge forgår på til dels dårlige grusveier med masser av hull...

    Samtidig laster jeg jevnlig bilen full av ymse ting... så trenger få løftet den eller holdt den veldig jevnt høyt bak... Forslag til oppsett?
    For mest komfortabel tur så ville jeg kjøpt nye originaldempere foran og montert nivåmatfjærer bak med originale nivåmatdempere . Da får du en komfortabel bil på hullete veier som sklir over hullene uten å bråke noe særlig og som ikke siger bak.

    Det blir dessverre dyrt da, like dyrt hvis ikke dyrere enn nyere Bilstein dempere som gir god sportslighet, mer veigrep, men ikke fullt så komfortabel på hullete veier.

  14. #39
    Turbo_K sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Strømmen
    Innlegg
    320
    Antall takk

    Standard

    Jeg må si at jeg ikke skjønner helt all kritikken mot KONI her.

    Jeg har tidligere kjørt på RØDE Koni-dempere på 240, kombinert med "høydejusterte" Jamex-fjærer.

    De røde KONI-demperne er justerbare på 5 nivåer. Da vi monterte de for første gang, stilte vi de på det nest hardeste nivået, og bilen ble altfor hard. Justerte dem derfor ned igjen 3 nivåer til det nest mykeste, og bilen ble perfekt! Godt veigrep kombinert med et snev av komfort.

    Bilen ble kjørt som bruksbil, og etter 5 år tok jeg en støtdempertest, og hadde 100% virkning på alle fire dempere!! Synes ikke det er ille!

    240'en jeg har nå har Bilstein dempere, usikker på hvilken type, de satt på bilen da jeg kjøpte den. Bilen er altfor hard til å brukes som bruksbil ihvertfall, da hadde jeg heller montert røde Koni på den...

    Gule Koni vet jeg ingenting om siden jeg aldri har hatt slike, men kan varmt anbefale røde Koni til 240 ihvertfall.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Har heller ikke dårlig erfaring med koni(gule). På det hardeste var de for harde, men ved å skru ned litt på front, og stille de bak på hakk 2 av 3 var den meget god på grei asfalt iallefall.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •