Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 91

Tråd: Garret trim 60 LARGE fra turbomeck.se ?

  1. #1
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard Garret trim 60 LARGE fra turbomeck.se ?

    Hei!
    Har planer om ca 250- 300 kjørbare hester i 940en min å jeg lurer på om denne kan være noe å satse på ? http://turbomeck.se/Garrett-trim-60-LARGE

    Spec for de som ikke gidder å gå inn på link :P
    Garrett trim 60 large.

    Spec:
    Axel: 65,5 x 54

    Kompressorhjul:

    48,8 x 69

    God för ca 350HK.

    Vattenkylt lagerhus och wastegate ingår.

    Har egentlig plan om å legge litt mere penger i turboen, men var fin pris å jeg ser det er flere som kjører med super 60 på forumet

    Noen som kan deler erfaringer/råd angående dette?

    Mvh
    Jonas

  2. #2
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    T3 60 trim er en god turbo, som ikke er overspecet effektmessig iforhold til mange andre turboer. Til ditt effektmål tror jeg du vil bli fornøyd.

    Bygde meg en slik selv og hadde på 16v'n, var moro det når trykket ble skrudd opp. Helt til kinalagrene konket ut da..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  3. #3
    Registrerte brukere oppeez sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    424
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er denne turboen til 300-350hk da? Er det muligheter for turbolag, eller vil det ikke være så altfor stor forskjell fra original T3?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Det er dette som er T3 trim 60: http://turbomeck.se/garrett-trim-60
    Jeg ville valgt en slik med A/R 0,63 turbinhus.

  5. #5
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Kan du begrunne svaret ditt Batland? Liker å lære litt, å da er det godt med en forklaring.
    Lurte også på denne:http://www.turboservice.no/KRX400.html i og med jeg ser Batland har rost denne opp i sky. Men vet ikke om det er "vits" i å legge så mye penger i ett så lite effektuttak, og dette er jo bare bruks bilen min :P

  6. #6
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ah, der ser du..

    Var vanlig trim 60 med A/R .63 turbinhus jeg hadde, ikke noe mye turbolag der i gården nei. Ladet jo litt senere enn en original .48 på B230ET, men det var så lite at det ikke var noe problem.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. #7
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Ah, der forstod jeg det litt bedre Må lære meg å lese alt før jeg skriver

  8. #8
    Registrerte brukere Volvoniføør sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1774
    Innlegg
    396
    Antall takk

    Standard

    T-010 versjonen av Garret Trim 60 er ihvertfall gulle god, så det kan jo for all del denne være også
    Volvo 940 TIC

  9. #9
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvoniføør Vis post
    T-010 versjonen av Garret Trim 60 er ihvertfall gulle god, så det kan jo for all del denne være også
    Link?

  10. #10
    Registrerte brukere Volvoniføør sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1774
    Innlegg
    396
    Antall takk

    Standard

    http://turbomeck.se/garrett-trim-60

    edit: T-010 er riktignok bare art-nr, men det var ment for å gi deg en litt bedre pekepinn på hvilken turbo jeg mente
    Volvo 940 TIC

  11. #11
    Registrerte brukere oppeez sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    424
    Antall takk

    Standard

    Spørs om det blir turbohandel på meg etterhvert også da, får jo bare positive tilbakemeldinger den turboen så. Trivelig pris egentlig også, men er det ekte garrett?

  12. #12
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er ikke lov å trykke garrett om den ikke er ekte såvidt jeg vet
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  13. #13
    Registrerte brukere Volvoniføør sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1774
    Innlegg
    396
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oppeez Vis post
    Spørs om det blir turbohandel på meg etterhvert også da, får jo bare positive tilbakemeldinger den turboen så. Trivelig pris egentlig også, men er det ekte garrett?
    Den er ekte ja
    Volvo 940 TIC

  14. #14
    Registrerte brukere oppeez sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    424
    Antall takk

    Standard

    Nei, det er nok ikke lov til det, men måtte spørre a gitt.. Ikke mange smålappene over 5000 NOK for en Garrett turbo ekke gæli.

  15. #15
    Registrerte brukere Adrian S sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    839
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Har selv lurt på å kjøpe garret trim 60 LARGE til 300 oppsett, det er 3" bakhus på denne sant? Virker jo grei mtp at den ikke er for stor for 300 oppsettet
    Evt så passer vell kanskje Garret trim 60 litt bedre, men har kanskje tenkt å bruke LARGE på m50b25 motor og så gidder ikke å kjøpe to.
    Volvo 245 1992 B230F + turbo
    Volvo 245 GLT 1986 B230E
    [x] Volvo 240 1990 B230F
    [X] Volvo 240 1988 B230K

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Kan du begrunne svaret ditt Batland? Liker å lære litt, å da er det godt med en forklaring.
    Lurte også på denne:http://www.turboservice.no/KRX400.html i og med jeg ser Batland har rost denne opp i sky. Men vet ikke om det er "vits" i å legge så mye penger i ett så lite effektuttak, og dette er jo bare bruks bilen min :P
    Large turboen er en T4/T3 hybridturbo og det er slik at ett større kompressorhjul roterer saktere enn ett lite kompressorhjul ved samme ladetrykk.
    Når kompressorhjulet roterer saktere så roterer også turbinhjulet saktere og dette reduserer naturlig nok flødet og øker baktrykket. Det er ikke det man ønsker når man kjører original komp. og pumpebensin.
    Videre er det slik at et lite kompressorhjul er lettere å drive rundt enn et større. For en gitt driftstilstand roterer derfor begge hjulene raskere når man velger mindre kompressorhjul. Dette bedrer responsen og spool up. Dette øker kjøre- og eierglede.
    Ett moderne eks.
    En Garrett GT3076R turbo har IDENTISK turbinhjul til den gode GT3071R turboen. Hvis begge disse turboene utstyres med identisk turbinhus så spooler GT3071R ca. 1000 o/min tidligere enn GT3076R. Grunnen er at det 5 mm mindre kompressorhjulet er såpass mye mer lettdrevet.
    Forskjellen i stordiameter kompressorhjulene mellom turbomec sin T3 trim 60 og T4/T3 Large turbo (som forøvig IKKE er trim 60, men trim 50 hvis vi skal være korrekt) er hele 9 mm.

    Hvis man senker kompforholdet fordi man tenker å kjøre hyggelige ladetrykk, da først er "Large" turboen ett bedre valg slik jeg ser det.

    KRX400 er moderne og høyeffektiv oppgraderingsturbo til Volvo S60R og moderne turboer som er videreutviklet og foredlet i forhold til den gamle Garrett T serien - er bedre, - og gir bedre resultater på alle måter.
    Sist endret av Batland; 06/02/12 kl 23:59

  17. #17
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    3" baklokk er det vel ikke på noen av de der, det er noe du får kjøpt som ekstrautstyr til turboer med typisk 5-bolt turbinhus.

    Søk på "ultimate internal wastegate" på www.atpturbo.com eller sjekk om www.turbotrimming.no har flere på lager.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Var vanlig trim 60 med A/R .63 turbinhus jeg hadde, ikke noe mye turbolag der i gården nei. Ladet jo litt senere enn en original .48 på B230ET, men det var så lite at det ikke var noe problem.
    Presis!

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    3" baklokk er det vel ikke på noen av de der, det er noe du får kjøpt som ekstrautstyr til turboer med typisk 5-bolt turbinhus.

    Søk på "ultimate internal wastegate" på www.atpturbo.com eller sjekk om www.turbotrimming.no har flere på lager.
    3" baklokk og 3" downpipe må alltid anbefales.

  20. #20
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Så med super 60 largen blir altså spool up ganske mye treigere enn den vanlige...
    Det var jo ikke bra :P

    Men hvor mangen hk tåler KRX 400 før den må gi seg sånn ca?

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Så med super 60 largen blir altså spool up ganske mye treigere enn den vanlige...
    Det var jo ikke bra :P

    Men hvor mangen hk tåler KRX 400 før den må gi seg sånn ca?
    navnet sier det i seg selv :P KRX 400 er en 400hk turbo

  22. #22
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Aaa... tenkte meg det. Men har som sakt ikkje så mye peiling på turboer ant enn kordan de virker :P

    Men korleis blir spool oppen på krx400en i forhold til super 60? På b230fk med 558 dyser 531 topp, 3"lmm, TLAO chipper, a-kam og porta 940 grenrør?
    Sist endret av Jonas Soldal; 07/02/12 kl 17:49

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Aaa... tenkte meg det. Men har som sakt ikkje så mye peiling på turboer ant enn kordan de virker :P

    Men korleis blir spool oppen på krx400en i forhold til super 60? På b230fk med 558 dyser 531 topp, 3"lmm, TLAO chipper, a-kam og porta 940 grenrør?
    Hvis du studerer klippet av denne 2,0L motoren med KRX400 så ser du at fullt ladetrykk på noe rundt 2,0 BAR oppnås rundt 3000 o/min.
    På en 2,3L motor vil man kunne oppnå dette minst 500 o/min tidligere.
    http://www.youtube.com/watch?v=vIyaMrH42_g

    Bortsett fra 531 topp og antatt originalkomp. ser oppsettet ditt flott ut.

  24. #24
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Hva bør kompen vere på da? tiltak for å oppnå dette?

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Hva bør kompen vere på da? tiltak for å oppnå dette?
    Jeg mener at 8,0 - 8,2:1 i kompforhold vil gi det resultatet på pumpebensin som de fleste egentlig ønsker.
    Det blir å dreie stemplene til man har en grop med mål 76x4,5 mm.
    Det beste er imidlertid at man følger opp med å legge ut og forbedre formen på forbrenningskammeret også.
    Sist endret av Batland; 19/09/13 kl 13:09

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Turbomeck (turbomeck.se) Sverige
    By Morgis in forum Forhandlererfaringer
    Svar: 8
    Siste post: 08/10/15, 20:43
  2. Turbomeck.se
    By Volvoniføør in forum Forhandlererfaringer
    Svar: 5
    Siste post: 01/03/12, 14:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •