Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 50

Tråd: Mekaniske løftere på 16v motor?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Exclamation Mekaniske løftere på 16v motor?

    Husker fra sist jeg drev med volvos 16v maskiner så var det mye snakk om å bytte til mekaniske løftere og ikke hydrauliske. fordi oljepumpa kunne lage luftbobbler ved høyt turtall og dermed sende ventilene på eventyrturer med trist slutt.
    Siden det ikke er noen tråd om dette på dette forumet enda tenkte jeg vi kunne sammle sammen litt info om dette?
    Skal poste litt info jeg finner senere i kveld
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Husker fra sist jeg drev med volvos 16v maskiner så var det mye snakk om å bytte til mekaniske løftere og ikke hydrauliske. fordi oljepumpa kunne lage luftbobbler ved høyt turtall og dermed sende ventilene på eventyrturer med trist slutt.
    Siden det ikke er noen tråd om dette på dette forumet enda tenkte jeg vi kunne sammle sammen litt info om dette?
    Skal poste litt info jeg finner senere i kveld
    jeg har blitt oppfordret til og bytte til mekaniske løftere hvis du skal hente ut litt effekt av motoren. grunnet det du opplyster om lengere opp.

  3. #3
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye skal dere egentlig varve? 7500 ca er nok ingen problem, uten de latterlige underspylingsdysene. Er flere bygg som kjører slik.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hvor mye skal dere egentlig varve? 7500 ca er nok ingen problem, uten de latterlige underspylingsdysene. Er flere bygg som kjører slik.
    Har du 16v så skal du varve 9200rpm. hvisikke så er hele gleden borte.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hehe. jeg skal bygge på "standar" deler og skal ikke ha et volvosvinghjul i ryggen ved 9200rpm :P
    noen sier 6500 rpm. andre sier 7500.. Lurer på om jeg skal la de være som de er og ikke varve altformye. mindre får gått galt også! så er det mange som mener b230 oljepumpene ikke lager dette problemet som kan oppstå med 234 pumpene..
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Skal passe med noe saab greier, men jeg kommer ikke på hvem motor. Ølmagefølelsen sier 2liters H motor.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    234 pumpene er jo kraftigere pumpe enn 230 pumpa da. er vel ikke underspyling i 234 blokka heller såvidt jeg husker? Om du skal bygge på den, og ikke 230?
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal bygge på ei B230 blokk. Men oljepumpa kan jeg ta fra hvasom helst. Er ikke redd for utfordringer sånnsett. Oljesystemet skal jo bygges om uansett fordi denne motoren skal stå på tverra. Men jeg er ikke uteetter noe tørrsumppumpe til 10lapper :P
    Denne motoren skal jeg klare å bygge opp fortest mulig hvis jeg skyter en råde.

    Hvorfor har de bedre pumpe i 234 blokkene? er det pga de hydrauliske ventilene? Den motoren orker jo turtallsperra en stund hvertfall uten at noe går galt. Så er kanskje overdrevent å bytte til mekaniske løftere hvis man holder seg under 7000?
    (det er ikke underspyling på de, Det blir det bygget på denne for å kunne kjøre med orginale stempler som blir litt neddreid).
    Skal undersøke det med saab løftere også!
    Er kjedelig at så mange forum ikke tillater korte søkeord :P
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor dem har bedre oljepumpe er jeg ikke sikker på. Dem har jo 16 hydrauliske løftere da, og balanseakslene. Pumpa i seg selv er jo ei eaton pumpe som er justerbar til 8bar om jeg ikke tar feil.
    Jeg hadde b234F forrige vinter, og den lå vel mer på turtallsperra enn den ble kjørt rolig, så kan LOVE deg at dem tåler mye juling.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  10. #10
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Pumpa står jo forøvrig ikke montert inni blokka på b234, så er vel kanskje greit å bruke den til noe ala tørrsump? Men der hadde du jo ingen problem som du da:P Hvorfor går du for 230 blokka framfor 234?
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Faen at jeg solgte 16v blokka mi da! får kanskje prøve ei bmw pumpe. de pumper nok olje til underspyling og 24ventiler. den er det mulighet for å bytte drev på og montere på utsiden.
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Hehe, BMW pumpa skal nok levere så det holder i hue og i ræva! Hadde vært flott å se noen skikkelige bilder fra selve motorbygget. Tror du har mye interessante løsninger jeg kunne hatt moro av å få med meg
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Pumpa står jo forøvrig ikke montert inni blokka på b234, så er vel kanskje greit å bruke den til noe ala tørrsump? Men der hadde du jo ingen problem som du da:P Hvorfor går du for 230 blokka framfor 234?
    Lettere å få tak i b230 blokkene. i norge tror jo folk en volvo med 16ventiler er verdt sin vekt i gull.
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Hehe, BMW pumpa skal nok levere så det holder i hue og i ræva! Hadde vært flott å se noen skikkelige bilder fra selve motorbygget. Tror du har mye interessante løsninger jeg kunne hatt moro av å få med meg
    jeg skal dele alt av bilder og info. Er ofte lurt, da kan folk komme med innspill etc
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    Det jeg har sett av problemer med 234 pumpa er at bolten og/eller reimhjulet til pumpa ryker. Aldri hørt eller sett noe annet problem med dem. Har sett 16v-motorer med litt strammere singel-ventilfjærer varva 7500omdr. uten problemer iaf. Tror nok 7000omdr. går fint på org. topp, men sikkert lurt å unngå bom-giring

    Mvh
    Geir A.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    er jo egentlig ikke noen vits i og varve så mye mer enn org da, er som du sier TBO at det er større sjans for at ting går galt da. Er jo ikke så store problemer med og på effekt på si 6500rpm heller, og alt blir jo mer jobb når du skal høyere, større krav til allt
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  17. #17
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    går ikke selv original turtallsperren nesten til 7000 da?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    6500 tror jeg? de drar hvertfall ikke mye over 5500 orginalt
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    6500 høres mer riktig ut ja..
    Tenker tenninga begynner å bli sløv etter 5500rpm ja.
    Volvo pleier nå å ha solide sikkerhetsmarginer på det meste, så tror neppe 7000 fører til momentan ventilknekk på B234 motorene..

    Du nevnte noe om at oljepumpen kunne forårsake bobler ved høyt turtall..
    Kunne en mulighet vært å ende utvekslingen litt på pumpen slik at den gikk noe senere for å eliminere evnt skumming ?
    Sist endret av Morgis; 02/01/10 kl 03:32
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Kunne en mulighet vært å ende utvekslingen litt på pumpen slik at den gikk noe senere for å eliminere evnt skumming ?
    Da får du sikkert for lavt oljetrykk ved tomgang?

  21. #21
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    vet nå ikke helt. det er jo termostat på dem.. hvertfall på hvitblokkene.
    Så strupes trykket etterhvert når olja blir varm. kan vel kanskje modifisere den litt for å hente mer trykk grunnleggende?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Fredde Holmgren har kjørt med standar hydrauliske og ofte varvet 8500rpm (omslipte orginalkammer fra enem).
    Så tror det går. men det måtte være kamaksler som var laget for hydrauliske løftere
    One Ring to rule them all

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men når vi er inne på temaet!
    Noen sier volvo440 2liter løfterne skal passe rett over. Noen som vet?
    Noen sier D24 (de med mekaniske løftere) skal passe over. Noen som vet?
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sjekk ut saab løfterne? Er jo mange som bruker de i bulkerally...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvilken saab? Jeg kan lage noen selv. men det er jo en del jobb.. og jeg må slipe om kammene til mekaniske løftere. men det skal ikke være så dyrt hvis jeg får tak i nye emner.
    One Ring to rule them all

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •