Problemene dukket opp igjen etter relativt kort tid. Fikk derfor tak i fett fra Biltema i Sverige til å smøre opp PNP bryteren. Etter å ha smurt opp denne, hadde jeg stadig samme problem.

Vanskelig å kjøre på tomgang
Når jeg har pådrag på gassen er alt ok.
Med en gang jeg slipper gearer automaten ned nesten alltid. Akkurat som jeg skulle satt den i L (men den står i D).
Men denne feilen er periodisk og bilen fungerer noen dager utmerket. ingen feilmeldinger.

Jeg har tenkt på mange forskjellige feilkilder, men det som har bitt seg merke i meg er at bilen er helt fin så lenge den får litt pådrag på pedalen.

Mye søking på Google ga ikke mange treff, men kom over en som hadde trøbbel med TPS (tottle position sensor). Bestilte derfor ny på ebay til £11.

Et par dager senere kom feilmelding fra automat kassen. Too high TPS signal.

Demonterte innsugspjeld og renset det for dritt samt tok av TPS og sjekket at den kjentes fin ut i bevegelsen samt påførte 226 elektro rens. Satte alt på plass og bilen fungere nå utmerket.

Symptomet var alså når jeg slapp gassen ga TPS signal om at spjeldet var fullt åpent og bilen skulle akselerere. Automaten gjorde seg derfor klar, gearet ned, men forjeves for motoren fikk jo ikke noe mer luft. Derfor rant den på lavere gear inntil TPS plutselig ga signal om tomgang og automaten gearet opp igjen.

Har ikke byttet til min nye TPS enda, men lar den ligge klar i tilfelle den gamle går helt i stykker.