hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?
er til 97mod. ft
hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?
er til 97mod. ft
volvo 850 95mod SOLGT
volvo v70 xc 99mod
volvo 940 ft classic 97mod
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
ok, hva chipper en løs hjerne da?
volvo 850 95mod SOLGT
volvo v70 xc 99mod
volvo 940 ft classic 97mod
Det må du nesten teste selv Bensinchippen fra TLAO aleine blander så fett at om du får tenningsbank ved pådrag, så er det litt rart
B230ET har statisk komp forhold på 9.0:1
Vet Audi TT 1.8T har 10:1. men de bruker jo TBC (Turbo Boost Controller) som jobber sammen med motorstyringa for ikke å gi for mye ladetrykk på lavere turtall, og øker ladetrykket oppover i registeret, så det kan ikke sammenlignes men har du en litt større turbo som ikke lader fullt før litt oppi registeret, så skulle det fungere
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
er alle bokser med sluttnummer 207/219 slike gullbokser? hva er egentlig så gjevt med gullboksen?
edit: bare gulleboksen som har løs chip, hvis jeg har forstått rett?
Sist endret av whipl4sh; 30/08/11 kl 19:46
Jeg kjører med viking chip, større dyser turbo osv. Går fint det. null fjusk. stikkflammer å litt fjusk med orginale dyser å turbo da,aner ikke hvorfor men...
og alle bokser med sluttnummer 207/219 er såkalte gullbokser?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
Noen som har bilder?
Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?
Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.
Hvis du ikkje skal øke ladetrykket er det ikkje mye vits å chippe heller. Får kanskje ørlite lavere forbruk hvis du kjører veldig pent men skal du ha noe effektøkning må ladetrykket opp. Kjøper du vikingchip er et bare å åpne boksen, bytte chippen og øke ladetrykket så har du 50-60hk mer.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Er jo bensin hjernen du chipper med "husmorstrim" :P Denne sitter nede til høyre på passasjer siden. Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny". Her må du av med dekselet på siden. Hjernen sitter inne i en ramme, og du må borre ut den ene "knekk skruen" ( en skrue uten hode, bare en kon) så tar du ut hjernen, åpner den forsiktig og tar ut chippen med ett lite skrujern. men vær forsiktig så du ikke bøyer føttene på den orginale. Plasser den nye ned i og gjør alt dette baklengs :P Men ambefaler absolutt på det sterkeste å skru opp ladetrykket med en justerbar wastegate. Først da får du brukt for chippen. Dette koster deg lite og tar lite tid å gjennomføre
Lykke til
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Akkurat. Da lærte jeg litt mer. Trodde chippen tok seg av det meste som trengtes, jeg.
Hvordan justeres ladetrykk? Og hvor mye bør dette justeres opp?
Bør man ikke på rulle og slikt for å justere det korrekt? Eller er ikke dette nødvendig?
Hva ligger forresten originalt ladetrykk på, på en 940 LT?
Notert. Tror jeg må lære meg en god del mer.
Det å bytte chippen er ikke noe problem. Har utdannelse innen elektronikk. Så det er ikke der problemet ligger.
Mye koster en justerbar WG? Har du noen eksempler på noe som er bra?
Kan evt kjøpe denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=20321
Da slipper du å justere selv.
Men da må du også ha denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=20319 for å montere
Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke vanlig at det er mange turboer med innebygget WG? Er det ikke dette på 940?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Orginalt ladetrykk er vel 0,3 eller 0,35bar. Du bør ligge på 0,8-0.95. Det er lite vits å gå noe høyere pga den små turboen. Ladetrykket sjekker du selv. Det enkleste er å kjøpe chip og en wastegate actuator med grunntrykk på 0,8.
Eventuellt denne fra turbomeck: http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940