Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 49 av 49

Tråd: hvilken chip er best volvo 940?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?

    er til 97mod. ft
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  2. #27
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyngen Vis post
    hvordan er det med slike chiper, er det bare å plug and play eller må hjerne leveres inn?

    er til 97mod. ft
    Bare å bytte ut, plug & play. Men er store muligheter for at tenningshjernen din ikke har løs chip.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    ok, hva chipper en løs hjerne da?
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  4. #29
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    1005
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Du tenkte Motor som går på standard komp?
    Jepp, tenkte orginal motor ja med 9,8 i komp

  5. #30
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av Evolve_88 Vis post
    Jepp, tenkte orginal motor ja med 9,8 i komp
    Det må du nesten teste selv Bensinchippen fra TLAO aleine blander så fett at om du får tenningsbank ved pådrag, så er det litt rart
    B230ET har statisk komp forhold på 9.0:1
    Vet Audi TT 1.8T har 10:1. men de bruker jo TBC (Turbo Boost Controller) som jobber sammen med motorstyringa for ikke å gi for mye ladetrykk på lavere turtall, og øker ladetrykket oppover i registeret, så det kan ikke sammenlignes men har du en litt større turbo som ikke lader fullt før litt oppi registeret, så skulle det fungere
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  6. #31
    Registrerte brukere Jonola89 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Ås/Eidsvoll
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Bare å bytte ut, plug & play. Men er store muligheter for at tenningshjernen din ikke har løs chip.
    i det tilfellet hvor tenningshjernen ikke har løs chip ryker man på en liten loddeøkt?
    har sjøl en 97 945 lt og vurderer chip, derfor jeg lurer...

  7. #32
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av Jonola89 Vis post
    i det tilfellet hvor tenningshjernen ikke har løs chip ryker man på en liten loddeøkt?
    har sjøl en 97 945 lt og vurderer chip, derfor jeg lurer...
    Bedre å skaffe en chipbar EZK boks. Den de kaller Gullboks. Men du skal ikke se helt bort fra at du faktisk har en gullfarget EZK boks i din bil, siden det er en 97 mod. Du ser om den er gullfarget i plasten, og har et sluttnr som er 207, eller 219
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Bedre å skaffe en chipbar EZK boks. Den de kaller Gullboks. Men du skal ikke se helt bort fra at du faktisk har en gullfarget EZK boks i din bil, siden det er en 97 mod. Du ser om den er gullfarget i plasten, og har et sluttnr som er 207, eller 219
    hvor sitter event. denne?
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  9. #34
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyngen Vis post
    hvor sitter event. denne?
    Ved rattstammen.

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    er alle bokser med sluttnummer 207/219 slike gullbokser? hva er egentlig så gjevt med gullboksen?

    edit: bare gulleboksen som har løs chip, hvis jeg har forstått rett?
    Sist endret av whipl4sh; 30/08/11 kl 19:46

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2010
    Sted
    Midt-Norge , Nord møre.
    Innlegg
    1.006
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører med viking chip, større dyser turbo osv. Går fint det. null fjusk. stikkflammer å litt fjusk med orginale dyser å turbo da,aner ikke hvorfor men...

  12. #37
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av whipl4sh Vis post
    er alle bokser med sluttnummer 207/219 slike gullbokser? hva er egentlig så gjevt med gullboksen?

    edit: bare gulleboksen som har løs chip, hvis jeg har forstått rett?
    Det er de som har løst chip ja. jeg har merket forskjell fra standard 148 boks, til 207 Gullboks også. uten å bytte chip. Bedre bunndrag ved bare å skifte boks.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    og alle bokser med sluttnummer 207/219 er såkalte gullbokser?

  14. #39
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av whipl4sh Vis post
    og alle bokser med sluttnummer 207/219 er såkalte gullbokser?
    Det er de.

  15. #40
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
    Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
    Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
    Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
    Noen som har bilder?
    Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
    Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
    Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

    Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.

  16. #41
    Registrerte brukere Kenneth R sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    190
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikkje skal øke ladetrykket er det ikkje mye vits å chippe heller. Får kanskje ørlite lavere forbruk hvis du kjører veldig pent men skal du ha noe effektøkning må ladetrykket opp. Kjøper du vikingchip er et bare å åpne boksen, bytte chippen og øke ladetrykket så har du 50-60hk mer.

  17. #42
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apex_s2k Vis post
    Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
    Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
    Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
    Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
    Noen som har bilder?
    Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
    Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
    Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

    Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.
    Du har mest sannsynlig (nesten garantert) ikke gullboks. Tenningsboksen sitter ved siden av rattstammen, bare å ta ned dekslet under dashbordet så ser du den. Du får ikke noe ekstra hk hvis du ikke i tillegg justerer opp ladetrykket.

  18. #43
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apex_s2k Vis post
    Lurer litt på chip til min 940 LT nå.
    Jeg har aldri drevet med noe slikt før, så jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne.
    Men ihvertfall.. Bilen min er en 1997 modell. Muligheter for gullboks da, skjønner jeg...
    Har ikke sjekket enda, siden jeg ikke vet hvor eller hvorden denne boksen sitter.
    Noen som har bilder?
    Om man går for en Viking chip, så er det bare plug&play uten noe mer greier?
    Er det en chip for tenning og en for bensin? Og må man i såfall ha begge?
    Tenkte å ikke røre noe trykk. Hvor mye vil da en sånn chip gi med original motor og lavtrykksturbo?

    Ble en del spørsmål, men håper noen kan svare meg. Har søkt litt, men ble liksom ikke altfor klok av det.

    Er jo bensin hjernen du chipper med "husmorstrim" :P Denne sitter nede til høyre på passasjer siden. Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny". Her må du av med dekselet på siden. Hjernen sitter inne i en ramme, og du må borre ut den ene "knekk skruen" ( en skrue uten hode, bare en kon) så tar du ut hjernen, åpner den forsiktig og tar ut chippen med ett lite skrujern. men vær forsiktig så du ikke bøyer føttene på den orginale. Plasser den nye ned i og gjør alt dette baklengs :P Men ambefaler absolutt på det sterkeste å skru opp ladetrykket med en justerbar wastegate. Først da får du brukt for chippen. Dette koster deg lite og tar lite tid å gjennomføre

    Lykke til

  19. #44
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny".
    Om bilen har "gullboks" eller ei har ikke noe med at bilen er av nyere årgang, det var stort sett bare 95 og 96 modellene som hadde "gullboks" standard.

  20. #45
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth R Vis post
    Hvis du ikkje skal øke ladetrykket er det ikkje mye vits å chippe heller. Får kanskje ørlite lavere forbruk hvis du kjører veldig pent men skal du ha noe effektøkning må ladetrykket opp. Kjøper du vikingchip er et bare å åpne boksen, bytte chippen og øke ladetrykket så har du 50-60hk mer.
    Akkurat. Da lærte jeg litt mer. Trodde chippen tok seg av det meste som trengtes, jeg.
    Hvordan justeres ladetrykk? Og hvor mye bør dette justeres opp?
    Bør man ikke på rulle og slikt for å justere det korrekt? Eller er ikke dette nødvendig?
    Hva ligger forresten originalt ladetrykk på, på en 940 LT?

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Du har mest sannsynlig (nesten garantert) ikke gullboks. Tenningsboksen sitter ved siden av rattstammen, bare å ta ned dekslet under dashbordet så ser du den. Du får ikke noe ekstra hk hvis du ikke i tillegg justerer opp ladetrykket.
    Notert. Tror jeg må lære meg en god del mer.

    Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Er jo bensin hjernen du chipper med "husmorstrim" :P Denne sitter nede til høyre på passasjer siden. Tror du har gullhjerne jeg i og med bilen er så "ny". Her må du av med dekselet på siden. Hjernen sitter inne i en ramme, og du må borre ut den ene "knekk skruen" ( en skrue uten hode, bare en kon) så tar du ut hjernen, åpner den forsiktig og tar ut chippen med ett lite skrujern. men vær forsiktig så du ikke bøyer føttene på den orginale. Plasser den nye ned i og gjør alt dette baklengs :P Men ambefaler absolutt på det sterkeste å skru opp ladetrykket med en justerbar wastegate. Først da får du brukt for chippen. Dette koster deg lite og tar lite tid å gjennomføre

    Lykke til
    Det å bytte chippen er ikke noe problem. Har utdannelse innen elektronikk. Så det er ikke der problemet ligger.
    Mye koster en justerbar WG? Har du noen eksempler på noe som er bra?

  21. #46
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Kan evt kjøpe denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=20321

    Da slipper du å justere selv.

    Men da må du også ha denne http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113...roductID=20319 for å montere

  22. #47
    Registrerte brukere apex_s2k sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    405
    Antall takk

    Standard

    Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke vanlig at det er mange turboer med innebygget WG? Er det ikke dette på 940?

  23. #48
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apex_s2k Vis post
    Sikkert dumt spørsmål, men er det ikke vanlig at det er mange turboer med innebygget WG? Er det ikke dette på 940?
    Det er intern wastegate ja, men det er mekaniskstyrt ladetrykk.

  24. #49
    Registrerte brukere Kenneth R sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    190
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apex_s2k Vis post
    Akkurat. Da lærte jeg litt mer. Trodde chippen tok seg av det meste som trengtes, jeg.
    Hvordan justeres ladetrykk? Og hvor mye bør dette justeres opp?
    Bør man ikke på rulle og slikt for å justere det korrekt? Eller er ikke dette nødvendig?
    Hva ligger forresten originalt ladetrykk på, på en 940 LT?



    Notert. Tror jeg må lære meg en god del mer.



    Det å bytte chippen er ikke noe problem. Har utdannelse innen elektronikk. Så det er ikke der problemet ligger.
    Mye koster en justerbar WG? Har du noen eksempler på noe som er bra?
    Orginalt ladetrykk er vel 0,3 eller 0,35bar. Du bør ligge på 0,8-0.95. Det er lite vits å gå noe høyere pga den små turboen. Ladetrykket sjekker du selv. Det enkleste er å kjøpe chip og en wastegate actuator med grunntrykk på 0,8.
    Eventuellt denne fra turbomeck: http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. LH 2,4 hvilken chip kjører du med på 300 oppsette ditt?
    By Mrloseth in forum Avansert trimming
    Svar: 165
    Siste post: 06/07/11, 00:06
  2. hvilken chip er dette?
    By tro in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 06/02/11, 20:42
  3. Svar: 5
    Siste post: 22/01/11, 02:45
  4. hvilken BOV?
    By yengis in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 02/11/10, 13:25
  5. volvo 740tic m/bilstein, 3"jt å chip selges/byttes
    By Veslegilli in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 03/06/10, 03:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •