Har 1991 945 med B230F motor. (er faktisk en B230FX motor med VX3 kam og 531 topp)
Har hatt en del startproblem med den, så jeg gikk løs med krum hals og har skiftet en stor mengde deler.
Her er hva som er gjort (og verifisert fungerende):
1. Skiftet batteri til et splitter nytt 60AH batteri
2. Skiftet dynamo til en 100A Bosch universal
3. Skiftet hovedpumpe bensin. (verifisert at tankpumpen virker)
4. Skiftet bensinpumpe rele
5. Skiftet Coil til høy effektscoil
6. Skiftet fordelerlokk og rotor
7. Skiftet lambdasonde
8. Skiftet eksosanlegg inkludert katalysator
Ingen lamper lyser annet enn når de skal.
Sjekket at jeg har bensin helt frem til bensin regulator. (vakumstyrt regulator).
Sjekket verdier på lambda, coil, plugger, alt OK
Diagnose boks gir kode 1-1-3 som tilsier for lite/mye bensin.
Koblet ut lambda for å sette den i nødmodus uten at den starter.
Kobler jeg på ekstra batteri og har nyladet batteri i bilen så starter den og går (men høres ut som om den går litt rikt), samme når jeg triller den i gang.
Ladespenning på dynamo målt og den gir flotte verdier både direkte på dynamo og til batteriets poler.
LMM ikke testet, men har ikke noen feilkoder på denne. Har forsøkt å koble den ut og la den gå i nød modus uten at det hjelper. Forsøkt koble fra lambda og la den gå i nødmodus uten at det hjelper.
Det som er så fortvilende er at den starter og går med å trille i gang, eller med starthjelp, så hva f... kan det være? Jeg er nå helt opprådd.
Feilkoden som nevnt over er den eneste, og jeg har sjekket alt som jeg kan tenke meg. Her ser jeg gjerne frem til noen greie tips på å lete frem siste feilen. Har også sjekket bensinfilteret som sitter ved hoved bensinpumpen.
Pluggene er forøvrig tørre etter gjentatte forsøk på start.