Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 22 av 65 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste
Viser resultater 526 til 550 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #526
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Er det bare meg, eller hadde den motoren uvanlig lang kurve til å være 8'er? Over 500hk fra 5750 til 7000 er jo bare sykt..

    Må være en morsom motor å kjøre med
    uvanlig lang kurve til å være 8er? de er vel kjent for å ha fin kurve, men synes den kurven så veldig ujevn ut

  2. #527
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    uvanlig lang kurve til å være 8er? de er vel kjent for å ha fin kurve, men synes den kurven så veldig ujevn ut
    Okey.. Jeg er ikke vandt til v8'ere som varver 7000...
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  3. #528
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Har ikke veldig greie på v8, men syns 7000 virket noe langt. Ser noe ujevn ut, men det har vel kanskje noe med att den er "forsørra"?. Går jo bare fra 4000 til 7000. Hadde en fått kurven fra 1000 til 7000 så hadde den vel mulg sett jevnere ut?

  4. #529
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    det finnes mange v8ere som går langt forbi 7000, men chevy v8ere er vel ikke mest kjent for å være turtallsvilige

  5. #530
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Ser helt OK ut den. ca. 80hk/L.

    Kurven er nok ikke så lang som det ser ut til. Veldig utstrakt kurvediagram, samt den starter jo på 4000... Enten er det gjort for å undersøke den delen av registeret, eller så er det for å få kurvene til å se finere ut. Kan være at den er heller lite skryteverdig under 4000 også (hvem vet)

    Angående den spiken og dippen, så kan det være av resonanstuning (eller bakdelene av det lettere sagt, dvs. kontraresonanser feks)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #531
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    det finnes mange v8ere som går langt forbi 7000, men chevy v8ere er vel ikke mest kjent for å være turtallsvilige
    Eller fordi man får et "takras" i alle de støtstengene og vippearmene som av en eller annen grunn amerikanere forguder...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #532
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142. 72 Vis post
    Steg 3 eller 4 kanskje. Ta å mål diameteren på eksos og innsugs ventila. Har toppakninga blest ut på alle så er nok det en hoved årsak ja. Nei b21 har 92mm borring. Toppakning koster 600 kr hos pedersen racing.
    ventilane er, 46/38,5.

    eg målte feil, det var 92mm borring.

    spørsmål om kam: er lobevinkel og nock vinkel det samma?

  8. #533
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    har en b230fb med flatstempel, 531topp som er plana 1.2mm, sterkere og avbalansert innmat, MPRE hjerner, grenrør fra SAM, H-kam, modifisert oljepumpe aksel, enkelmassesvinghjul...
    har hatt registerhavari å lurer på litt div siden det ikke var jeg som bygde motoren.
    hvilken regreim burde jeg bruke? hør hørt om en fra sierra 2.0 och kan det stemme?
    siden den er plana så pass må det gjøres noe me vannpumpa? planes eller smi av litt av pakningen kansje?
    å hvilken toppakning burde jeg bruke?

    takker på forhand for svar!
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  9. #534
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Kan da vel bruke Volvo reg.reim? Er vel en fordel med justerbart kamdrev siden toppen er planet såpass.
    3-lags LMS pakning er å anbefale.
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

  10. #535
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    ventilane er, 46/38,5.

    eg målte feil, det var 92mm borring.

    spørsmål om kam: er lobevinkel og nock vinkel det samma?
    nock og lobevinkel er det samme ja... minst forrvirrende er det å bruke den engelske besktivelsen; "Lobe separation angle" nesten umulig å ta feil der
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #536
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Hei!
    har en b230fb med flatstempel, 531topp som er plana 1.2mm, sterkere og avbalansert innmat, MPRE hjerner, grenrør fra SAM, H-kam, modifisert oljepumpe aksel, enkelmassesvinghjul...
    har hatt registerhavari å lurer på litt div siden det ikke var jeg som bygde motoren.
    hvilken regreim burde jeg bruke? hør hørt om en fra sierra 2.0 och kan det stemme?
    siden den er plana så pass må det gjøres noe me vannpumpa? planes eller smi av litt av pakningen kansje?
    å hvilken toppakning burde jeg bruke?

    takker på forhand for svar!
    Bruk rundtagg reim fra Volvo den funker bra i massevis Dog fabrikks intervaller på en hvilken som helst modda topp, med feks stivere fjærer osv er ALDRI lurt... bytt hvertfall 3 ganger så ofte... Ei reim koster ikke mange kronene, så verdt hvert øre, spess hvis et havari pga slitt reim skulle vise seg å bli dyrt (litt mindre skummelt på 530 og 531)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #537
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  13. #538
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Har den nederste runde tenner så gå for den (økonomisk). Skal du bruke runde tenner på reima, MÅ du ha nye drev også som passer. de sitter på motorer fra 93 og utover, evt. selger kg trimning og kl-racing drevsatser.

    kan også bruke justerbart drev hvis du velger original 123 tagg reim fra Volvo. Justerbart anbefales uansett
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #539
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2010
    Sted
    Moltustranda, Herøy.
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    ok, tror jeg fatta det meste men siden jeg har orginale reimhjul så må jeg ha "firkanta" tenner på reima men du anbefales justerbart drev å runde tenner?
    å foresten så er de den toppakninga, hva anbefaler du der?
    - 1993 Volvo 940 GL (Bruksbil)
    - 1985 Volvo 740 GLE (Prosjekt)
    - 1976 Volvo 244 DL (Selges i deler)

  15. #540
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    Hei!
    har en b230fb med flatstempel, 531topp som er plana 1.2mm, sterkere og avbalansert innmat, MPRE hjerner, grenrør fra SAM, H-kam, modifisert oljepumpe aksel, enkelmassesvinghjul...
    har hatt registerhavari å lurer på litt div siden det ikke var jeg som bygde motoren.
    hvilken regreim burde jeg bruke? hør hørt om en fra sierra 2.0 och kan det stemme?
    Ohc reima har like tenner som b230 reima med firkanta tenner, bare at ohc reima er litt kortere ja. Det er en mye brukt løsning i f.eks bilcross, og fungerer helt fint Om du da f.eks går for ei forsterka reim til ohc så bør det holde. Selv om runde tenner nok er enda bedre.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #541
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Fem syl på 7000 rpm, spare de siste 2000 rpm til den får motstand

    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  17. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  18. #542
    Registrerte brukere Eviltoy sin avatar
    Medlem siden
    16. nov. 2011
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en orginal b230k motor som er allt for slapp, hva kan jeg gjøre for att den skal bli noe mer responsvillig og hva trenger jeg og hvilken pris må jeg ut med?



    -Aleksander
    All klaring er god klaring! ;D
    240 230fk stv turbo - solgt
    740 b230f PurpleHaze 1991mod. Vraket hoss Hugger'n
    740 b230k 1987mod. bruksbil

  19. #543
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tarb3rg Vis post
    ok, tror jeg fatta det meste men siden jeg har orginale reimhjul så må jeg ha "firkanta" tenner på reima men du anbefales justerbart drev å runde tenner?
    å foresten så er de den toppakninga, hva anbefaler du der?
    Original pakning tåler de fleste sugetrimminger, men vil du ha ei bedre erstattning kan du jo bruke 3-lags metallpakning, feks. mls-pakning.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. Takk tarb3rg takket for denne posten
  21. #544
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eviltoy Vis post
    Jeg har en orginal b230k motor som er allt for slapp, hva kan jeg gjøre for att den skal bli noe mer responsvillig og hva trenger jeg og hvilken pris må jeg ut med?



    -Aleksander
    Letteste å gjøre på på en K-motor (halvkvasi vakuumstyrt forgasser motor, med flat topp og brennkammera nedi stempelet) er vel å hive på en litt mindre restriktiv eksos og en grenrør...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #545
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Tok ut 218 hk i min gamle K-motor
    To doble +++
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  23. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  24. #546
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eviltoy Vis post
    Jeg har en orginal b230k motor som er allt for slapp, hva kan jeg gjøre for att den skal bli noe mer responsvillig og hva trenger jeg og hvilken pris må jeg ut med?
    -Aleksander
    Hvis du vil ha litt mer futt:
    Hovedproblemet med K-motoren er elendige ventilfjærer og T-kam. Vanlige ventilfjærer og en D,K eller H-kam bør vurderes.
    Neste problem er svinghjulet som veier hele 13,6 kg. En svinghjulsvekt på 8 kg er MER enn nok.
    Eksosanlegget bør byttes til TURBO utgaven eller lignende 2,5".
    Avslutningsvis bør du investere i ett lamdameter slik at du kan dyse forgasseren korrekt.

    Hvis du vil ha myye mer futt:
    Kjøp en Volvo AT sats og nye 149 mm lange H-råder av StenParnerMotor.

  25. #547
    Registrerte brukere Eviltoy sin avatar
    Medlem siden
    16. nov. 2011
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du vil ha litt mer futt:
    Hovedproblemet med K-motoren er elendige ventilfjærer og T-kam. Vanlige ventilfjærer og en D,K eller H-kam bør vurderes.
    Neste problem er svinghjulet som veier hele 13,6 kg. En svinghjulsvekt på 8 kg er MER enn nok.
    Eksosanlegget bør byttes til TURBO utgaven eller lignende 2,5".
    Avslutningsvis bør du investere i ett lamdameter slik at du kan dyse forgasseren korrekt.

    Hvis du vil ha myye mer futt:
    Kjøp en Volvo AT sats og nye 149 mm lange H-råder av StenParnerMotor.

    Okay, da skal jeg prøve å finne frem noen priser ovs
    Takk så mye for svar ;D
    All klaring er god klaring! ;D
    240 230fk stv turbo - solgt
    740 b230f PurpleHaze 1991mod. Vraket hoss Hugger'n
    740 b230k 1987mod. bruksbil

  26. #548
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Sted
    Vennelsa
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Lurte på om jeg ville fått noe bedre drag i min K motor med en V kam i ?

  27. #549
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Har ikke prøvd kammen selv, men i følge spec vil du få bedre toppdrag med V Ventilfjærene er også fryktelig slappe på B230K motoren, disse bør byttes til en litt sterkere type..

    Her får andre komme med innspill om hva som passer nedi, men om fjærene fra F\A passer vil disse holde litt lengre enn originalfjærene..

  28. #550
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard Volvo 142 Sugemotor Oppsett, Spørsmål-Tips-Hjælp

    Heihei

    Vurderer og bygge sugemotor i min 142a og lurer litt på oppsettet jeg har kommet frem til!
    Vil dette funke? Noe deler dere mener kunna vært brukt noe annet av?

    B230a motor som utgangspunkt.

    2.5L Spm Veiv
    Ft/K Råder og Stempel
    Planet og portet 530 Topp. Plane hvor mye? 1.5mm eller 2mm?
    2st Weber 45 DCOE
    Grenrør
    2.5" Eksos
    Kam? Forslag mottas.

    Så riv laus med meininger og tips folkens

    Mvh
    Sist endret av ArneR; 05/01/12 kl 05:57 Begrunnelse: Flyttet tråden din til eksisterende sugemotor-tråd. Mvh. ArneR
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Side 22 av 65 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •