Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Problem med bremsane på 242, kva er gale?

  1. #1
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard Problem med bremsane på 242, kva er gale?

    I går når eg skulle stoppa bilen viste det seg at bremsane hadde tatt kveld. Når eg prøvde å bremsa gjekk pedalen veldig lett in, og det bremsa ikkje i det heile tatt. Eg fekk parkert og sjekka at det var nok bremsevæska på han, og det var det. Eg fant ut at viss eg pompa litt med bremsepedalen bjynte bremsane å virka. Eg trur ikkje det er nåke lekkasje, for når onkelen min pompa med bremsepedalen heilt til bremsane bjynte å fungera, og heldt pedalen inne, seig han ikkje lengre inn, og etterpå, når me trilla bilen litt fram var det heilt tørt på grusen de bilen hadde stått. Viss eg slapp pedalen heilt måtte eg ofte pompa eit par gongar for at han skulle bremsa gjen. Av og til måtte eg trykka pedalen longt inn og av og til ikkje. Når me skulle få bilen heim oppdaga me at ”brake failure”-lyset lyste. Eg kjørte roleg, og brukte ikkje bremsane so mykje. Men dei virka viss eg pompa litt med pedalen, og viss eg ikkje slapp pedalen heilt ut slapp eg å pompa. Men som sagt måtte eg av og til trykka pedalen lengre inn enn andre gongar. Når eg hadde kjørt ei stund, tenkte eg at eg skulle sjå om bremsane virka før eg kom ned til eit litt skummelt kryss. Med det samme eg trykte på bremsepedalen slokna brake failure-lyset, og etter det fungerte bremsane nett sånn som dei skal. Eg var spent på om dei virka etter at eg hadde stoppa bilen og starta opp gjen utanfor butikken, og det gjorde dei.

    Litt før eg fekk problem med bremsane merka eg at det var litt lite futt i bilen, men det kom sg gjen ganske fort og bremsane fungerte etter det, so eg trur ikkje det har nåke med saken å gjera. Og so kan eg nevna at det samme skjedde ein gong tidlegare i vår og. Då og gjekk bremsepedalen rett i golvet utan at det bremsa i det heile tatt, men det var berre ein gong. Etter det har bremsane funert perfekt fram til i går, so eg har ikkje tenkt meir på det som skjedde då. Eg trudde det berre var eg som hadde bomma litt på pedalen.

    Eg har litt for lite greie på bremsar til å finna ut kva som er/var gale. Eg reknar med at det samme kan skje gjen, eller kva trur dåke? Etr det nåken somveit hen feilen ligg og / eller kva som må gjerast?
    Sist endret av Øygard; 03/07/11 kl 13:14
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    hei, jeg opplevde det samme på 242en. Da var det hovedsylinderen som var gåen.
    Jeg benyttet anledningen til å gå over til BBB / Big Brake Booster / 2 x 8 eller hva enn man vil kalle den.



    Jeg måtte vri ene bremserøret for montasje, ellers var alt bolt on.. Ps. du må selvsagt lufte alt etterpå.

  3. Takk Øygard takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Ps. om du hadde opplevd motsatt, at bremsen ble steinhard, ville jeg bedt deg sjekke vakuumslangen som går til bremsekraftforsterkeren. Det har jeg også opplevd på 242en, dvs. morken vakuum på bremsekraften, men da var pedalen STEIN hard.. Men ca et halvt år senere, hadde jeg "myk pedal" syndrom og da byttet jeg hovedsylinderen og tilhørende 2x8 fremfor 1x10. (sykt mye bedre å bremse med også!)

  5. #4
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Takk for responsen!!! So du meinar det erhovudsylindaren som er problemet sjølv om bremsane bjynte å virka gjen? Eg ser ikkje vekk i frå at du har rett. Kva fordelar har ein med å gå over til big brake booster
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  6. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Du får høyere servokraft på pedalen så du trenger ikke å trampe så hardt for å få samme bremse virkning.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  7. Takk Øygard takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    jeg vet ikke garantert at det er feilen, men jeg ville byttet den der uansett.. er sååå mye diggere med 2x8 fremfor 1x10! Du får sikkert en på bruktmarkedet for ca 2-300kr. Men husk du må ha hovedsylinder + selve boosteren.. Du kan ikke bruke sylinderen du har fra før. (jeg er litt usikker på om ekspansjonstanken er identisk, bare få komplett greie du)

  9. #7
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Veldig mange takk, du sparar meg for mange timar med skruing no, eg har ikkje so mykje greie på detta.
    Sist endret av Øygard; 21/02/13 kl 00:06
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  10. #8
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Høres mistenkelig ut som hovedpumpe det der ja. Det samme har skjedd meg.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  11. Takk Øygard takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Veldig mange takk, du sparar meg for mange timar med skruing no, eg har ikkje greie på detta i det heile tatt.
    Her er noen flere bilder jeg tok




    Her er røret jeg måtte vri (du ser det når du skal skru sammen igjen)


    vips, ferdig montert


    Ps. på min var det litt knotete pga. det OMP hjulhus tårnstaget. Jeg gadd ikke ta av staget, så jeg monterte sammen sylinderen og 2x8en under staget, fremfor å ta av staget først.

    Om du ikke har sånn stag, skal du kunne bare montere/demontere.
    Det eneste jeg mener å huske var litt knotete, var den ene bolten fra baksiden av torpedoveggen. Jeg tror jeg brukte begge forlengerene på skrallen.

    Ellers var det et sånt "c clip" ( http://www.google.no/url?source=imgr...9jYSWcJd_vm-oA ) som du må demontere.. Pass på at du ikke mister den :P

    Jeg tok den vel med en liten nebbtang tror jeg.
    Tror jeg brukte godt under en time på hele prosessen (gatemekk).
    Lufting er greit å få hjelp av en kompis, slik at en person kan pumpe bremsen mens en skrur til/åpner lufteniplene.

    Vær obs på at 240en må luftes i en litt sær rekkefølge.. Jeg har ikke den rekkefølgen i hodet. (se gjerne i haynes, ev. muligens noen andre på forumet husker det).

  13. Takk Øygard takket for denne posten
  14. #10
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Då trur eg eg skal få det til, det var veldig greit å få sjå bilde av det
    Sist endret av Øygard; 21/02/13 kl 00:05
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  15. #11
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Bare pass på å ikke søle for mye bremsevæske på lakken. da blir den gele. ha ei bøtte med varmt vann i nærheten så du får skylt vekk evt søl etter du har fått byttet delene
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. Takk Øygard takket for denne posten
  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2010
    Sted
    Troms
    Innlegg
    28
    Antall takk

    Standard

    Hvordan bil tar dere denne fra?? Nyere 240?

  18. #13
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Trur det, men eg er ikkje heilt sikker. Eg har ikkje gjort nåke med bremsane endo, dei virkar endo, men eg skal nok skifta dessa delane for å vera sikker.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  19. #14
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    No er detta ein gammal tråd. Men eg har funne ut kva som var gale for lenge sidan. Det var nok det at bremsane hang framme sånn at bremseveska kokte som gjorde det Det har skjedd ein gong etter det, det skjer når bilen har stått i ro lenge, men det pleier løsna når det blir litt varme dar
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

Lignende tråder

  1. AC Volvo 960, 1995. Problem med kjøling og bli kvitt fukt inni bilen.
    By Volvo_960_1995 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 01/07/11, 19:22
  2. Bensinmålaren viser heilt feil, kva er gale?
    By Øygard in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 08/05/11, 19:20
  3. For høy co.. 1,52. Hva som er gale?
    By KillerFly in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 19/12/10, 08:58
  4. Problem med gir
    By H.Flote in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 03/08/10, 22:22
  5. Problem med 240.
    By bxuxn in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 10/05/10, 23:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •