Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: volvo 940 automat , 4.gir kobles ikke inn

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard volvo 940 automat , 4.gir kobles ikke inn

    volvo 940 automat, og 4 giret kobles ikke inn, må den knappen ved siden av spaken/knotten, fungere for at jeg skal få den i fjerde giret.?

    vet at den knappen ved siden av spaken er for å låse 3 giret ved bratte stigninger eller med henger på bilen,

    og vilket er rele til overdrive(knappen), og på vilken side sitter solenoiden, hvordan vet man om den er defekt?


    takker for svar

  2. #2
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Med slik knapp er det vel en AW70/71 eller lignende.

    Jeg har selv hatt problem med den bryteren, men den eneste plagen ble at man ikke fikk sperret i tredje - den gikk fint opp i fjerde uansett.

    Hm, ikke mye til hjelp er jeg redd...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    kan det ha seg att det er for mye olje i girkassa? PÅ peile pinnen er det dobbelt over max streken.?.

    eg kjøpte nett bilen.
    og det er skifta girkasse før mitt eige.

  4. #4
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Lyser det en pil i instrumentet? Denne knappen er jo akkurat for å forhindre at den legger fjerdegiret, og hvis denne henger på vil den ikke legge fjerde.

    Samtidig er det også viktig å ha riktig oljestand på motoren. Peila du på kald eller varm olje? Og det var på plant underlag?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Lyser det en pil i instrumentet? Denne knappen er jo akkurat for å forhindre at den legger fjerdegiret, og hvis denne henger på vil den ikke legge fjerde.

    Samtidig er det også viktig å ha riktig oljestand på motoren. Peila du på kald eller varm olje? Og det var på plant underlag?
    oljen er over den plast målaren på peile pinnen uansett om olje i girkassa e varm eller kald.

    nei, det vet eg ikkje for det mangler lys pærer der. men det er en kabel fra girkasse som går igjennom dørken som e løs, , og vet ikkje kor den ska gå for det er en kabel som e skjøta , det er en lilla kabel som forige eier har satt på. , men jeg ska sjekka lyspæra i dashbordet, .
    så kommer jeg med tilbakemelding

    lyspæra i dashet er helt fine, men hører inget fra releet. så ska sjekka opp i det
    Sist endret av meduza18; 11/08/11 kl 19:16

  6. #6
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Litt mer rariteter også - da ville jeg selv ha ordnet en time hos en dyktig bilelektriker...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #7
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Sjekket sikringen? Min ville ikke gire til 4. og da var det sikringen som hadde røket... Husker ikke hvilket nr. den har i farta.

  8. #8
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Skal den virkelig være direkte avhengig av elektrisk for å gire opp i fjerde?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  9. #9
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Skal den virkelig være direkte avhengig av elektrisk for å gire opp i fjerde?
    Det blir vel litt som M46 (4+OD), bare motsatt. På m46 må du trykke på knappen for at solenoiden skal legge inn det siste giret. På automaten er vel solenoiden(evt. spolen på releet) spenningsatt helt til du trykker på knappen. Mister du strømmen til den ved å trykke på knappen, eller at sikringen går, vil ikke 4. gir legges inn

    Mulig jeg er helt på jordet, men det er slik jeg har forstått det. AW7x er jo 3 + OD + lock-up.

  10. #10
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Mulig du ikke er på jordet. Men jeg hadde problem med bryteren på en av mine - det skjedde ingenting når en trykket på knappen. Men fjerdegiret gikk i helt fint likevel. Om dette henger sammen eller om det er noen motsetning, vet jeg ikke...?

    AW-kassene har nok ikke nødvendigvis lock-up.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  11. #11
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Mulig du ikke er på jordet. Men jeg hadde problem med bryteren på en av mine - det skjedde ingenting når en trykket på knappen. Men fjerdegiret gikk i helt fint likevel. Om dette henger sammen eller om det er noen motsetning, vet jeg ikke...?

    AW-kassene har nok ikke nødvendigvis lock-up.

    Hvis bryteren ikke fungerte fikk du vel ikke koblet bort 4. giret tenker jeg.

    Nei det er vel ikke det på alle. De med lock-up har L på slutten (AW71L).

    Det er forresten sikring nr. 12 til 4.giret...

  12. #12
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Nettopp - altså gikk det ikke å sperre i tredje. Nokså minimalt problem.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    søkte litt på google og fant en annen som hadde samme problem som meg.

    og prøvde dennne how to, metoden, og den funker fint for meg.




    Her er ihvertfall en link for å se

    http://www.brickboard.com/
    RWD
    /volvo/..._solenoid.html

  14. #14
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av meduza18 Vis post
    søkte litt på google og fant en annen som hadde samme problem som meg.

    og prøvde dennne how to, metoden, og den funker fint for meg.




    Her er ihvertfall en link for å se

    http://www.brickboard.com/
    RWD
    /volvo/..._solenoid.html
    Så bra at det ordnet seg da :-)

  15. #15
    Registrerte brukere SkjenneM sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    Asker
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    hadde samme problem på 240'n min med aw71. bytta først solenoid uten hell.. endte med at jeg satt på sånn "overdrive by-pass" eller noe fra IPD. funket gull!
    -Martin Skjennem
    -Volvo 850 R 96'
    -Oslo

Lignende tråder

  1. Feilmelding og turbo kobles ut
    By Kris83 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 01/06/11, 21:15
  2. evap ventil koble, hvordan kobles til?
    By Folkvord in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 19/08/10, 19:45
  3. 850 T5 med automat har det med å ikke starte..
    By ludvigsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 22/07/10, 14:30
  4. 2005 XC70 diesel/automat vil ikke starte
    By Tore in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 08/06/10, 13:52
  5. svinghjulssensor motronic. hvordan kobles!?? HASTER! :)
    By Jonas Turbo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 16/05/10, 21:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •