finnes det ei liste over alt jeg trenger for og montere det på en b230 motor?
evt hadde det gått ann og ha på en b19?
242 1,9l 78
X: 5x 7serie
Høvåg Blårøyk Forening
Får si slik jeg bruker å gjøre.
Det kommer an på hvilke funksjoner du skal ha,, hva du skal ha utav motoren, og hvilken måte du har tenkt å gjøre ting på, da du har flere valg å avgjøre.
På b230 motoren jeg koplet opp på sist ble alt av ledningsnett i forbindelse med motorstyring byttet ut med nytt.
Ei slik liste vil altså variere fra person til person utifra hvilke valg den har gjort.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Hvordan er det med tomgangsregulatoren ? den ledningen jeg fant står det 'idle valve' på, men hvordan kobles denne? er det denne pluss +12V ? (kontakta er 2 polet)
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Jeg skjønte ikke en shit, men det gjør sikkert kompisen min som hjelper til
Det jeg vet om boksen min, er dette
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
En MS3X pcb v3.57 jo
På den har du faktisk 2 muligheter for å styre en pwm tomgangsventil. Det er en Fidle utgang på begge DB37 kontaktene
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Men må det kobles innom duppeditt her og en duppeditt der på denne også?
Det var noen som nevnte at det er mye lettere å bare åpne gass-spjellet bittelitt i stedet, hehe
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
å springe inn og ut av bilen for å justere tomgang manuelt fra den er kald til den er varm for å unngå veldig lav tomgang på kald motor, og veldig høy tomgang på varm motor er da ikke den enkleste løsningen heller.
Les her hvordan det fungerer: http://www.msextra.com/doc/ms3/Idle_Control.html
Begyn med pwm warmup, og når du har motoren til å gå pent på tomgang med passelig AFR fra kald til varm, så kan du begyne å leke med innstillinger for å få den til å gå passelig høyt fra kald til varm. Om du da er fornøyd med pwm warmup så er det ingenting iveien for å bruke det hele tiden. Men om du vil ha en tomgang som reguleres som orginalt kan du eksperimentere med pwm closed loop. Dette er ganske mye jobb for å få til å fungere perfekt, så det er noe du eventuelt tar etter å ha fått justert alt det andre.
Har nylig fått start på en prosjektbil der vi bruker pwm warmup, og det i grunn fungerer greit allerede. På min egen bil kjører jeg også bare med pwm warmup.
Husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det med MS3en min, men jeg tror det er innebygd flyback diode i begge Fidle kretsene. I såfall trenger du bare å kople til +12v i ene enden av ventilen, og utgang fra MS i ander enden, og aktivere utgangen
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Takk for link - Den må vi lese
jeg er snart ferdig med å koble opp siste rest, så det er oppstart snart håper jeg mangler bare ett map som jeg kan starte på (eller hele shiten, med alt av innstillinger) Berg_Performance hadde det til meg, men han har reist på ferie tror jeg. hehe
Hvordan fungerer Porschen nå om dagen ?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Er på ferie ja! Kommer tilbake til saken når jeg kommer hjem på tirsdagen, send meg en PM og minn meg på det da!
Jeg spurte DIYautotune om hvordan det var med flyback diode i boksen min og om jeg må bygge om boksen min til å få den til å funke med tomgangsregulator og her er svaret.
Bare sånn til info
The flyback protection is already built into the MS3X.
The MS3X has the boost control circuit built in. No mod kit is needed - just wire up the EBC solenoid kit to the MS3X boost output.
Sist endret av Zeeker; 05/08/11 kl 19:41 Begrunnelse: rettskriving & la til litt tekst om boostcontrol
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Da er det kanskje utgangen på pcb v3.57 som ikke har flyback diode. Uansett spiller det ingen stor rolle hvilken av Fidle utgangene du bruker, og nå når du har bekrefta at den på MS3X kortet har flyback så bruker du bare den
EBC soloniden styrer jeg rett fra boost utgangen fra MS3X uten problem
Ingen årsak
Alt av innstillinger bør du uansett gå igjennom selv om du har en oppstartmapp som skal være bra. Små variasjoner i oppsett kan skapa store forskjeller.
Spesielt om du har store dyser så prøv å få på plass dead time på dysene i en tidlig fase. Også om de er store så ta en nærmere titt på injector small pulswidths før du legger mye jobb i finjustering på lav belastning. Er dysene dine veldig ulinjære på lav åpning så vil selv små korreksjoner gøre store utslag, og det lett å justere seg grønn uten at det blir perfekt.
95 lb/hr dysene mine er svært ulinjære, uten at jeg har målt nøyaktig hvor mye. Dette gjør at AFR på tomgang varierer veldig med små korreksjoner.
På tomgang ligger jeg på PW godt under 2ms, og altså midt i det ulinjære området.
Han har bare kjørt ett løp. Neste løp er vel 20-21 august.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
en liten ting til :/ (maser fært her nå men)
Hva er forskjell på F-idle og Idle?
Jeg tror jeg har lagt opp Idle-ledningen fra ms3 kontakta og ikke X'n
FIDLE - Use the standard fast idle pin on the main MS v3 board.
Idle - Use the fast idle pin on the MS3X board.
Har det noe å si?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
anyhow. Jeg måtte jo sjekke.. og jeg har koblet med ms3x'n. pin 9
Men hvis noen vet, så kan de jo sikkert forklare om det er noen forskjell.
Jeg fant noe på et forum om at ms3n hadde bare 0.8 A å rutte med mens X'n hadde 3A. kan hende jeg har forstått feil også :/
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Du har pcb v3.57 og ikke v3.0.
Det er pcb v3.0 som har maks 0,8A på den utgangen. Pcb v3.57 har en kraftigere transistor, tilsvarende den på MS3X kortet. Hovedsaklig er forskjellen at du må velge å aktivere rett utgang i TunerstudioMS.
Jeg har kjørt pwm tomgangsventil rett fra utgangen på pcb v3.57 ett års tid nå uten problem.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
åja, sånn å forstå. Da fikk jeg jo en oppklaring i det
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Nå er det mye som er rart.. Jeg har fått bilen til å gå. men det er noe fishy med hele greia.
VE-tabellen ser ikke ut på tomgang. Der går verdiene fra 130 til 200 for å få den til å gå.
AFR ligger å varierer mellom 11-14
Req fuel har jeg satt opp til 4,5. (850cc dyser)
Vi starta med VE-tabell med 80 over hele fjøla. For å få den til å gå på tomgang. Hvis jeg setter den i gir og får ladetrykk så er 80 altfor fett.
Når jeg skulle sjekke tenninga så blinker merket på 90 grader BTDC på veiva. (Peker rett ut mot venstre fremskjerm) Bilen går, ikke smooth, men dette har vel med bensin å gjøre i tillegg.
Kan det være at tenningslampa mi er mongo og kommer biltema?
Når jeg prøver å synke tenninga med Trigger Wizard så skjer det ting med motoren, men det skjer ingenting synbart på veivhjulet.
Det hjelper heller ingenting å fucke opp tenningstabellen.
Noen sinnssyke gode forslag på hva som kan være feil eller kan jeg kaste boksen og sette inn igjen LH 2.4 fordi jeg er dum som begynte med sprutet uten å ha rette forutsetningene for å klare dette.*?*
Sist endret av Zeeker; 22/08/11 kl 00:21
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Du må vel endre innstillingen location of Crank position sensor. Kjører du med fordeler, wasted spark, eller direct fire?
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Wasted spark. Jeg bruker den ign 4-towercoilen de selger på DIYAutotune (samme som Berg Performance bruker)
Og den location du tenker på er sikkert tooth #1 angle i Tunerstudio. Den står på 84 grader BTDC. men selv om jeg endrer på denne så endrer ikke merket på reimhjulet seg. Det er det som er så rart,.
- så det kan jo hende at lampa mi ikke takler signalet som går fra coilen ?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
lampa di skal vise dobbelt av grader på reimhjulet kontra den på pc. f.eks 10 grader på Pc, så skal tenningslampa vise 20 grader på reimhjul. pga at du kjører med dobbelcoil.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
okey
Det er forsåvidt greit nok, men merket på veiva indikerer at den er minus? 90 grader. Så noe må være sinnssykt feil en stand, hehe. Jeg sjekka på 940'n min med samme lampa, og den viser 10 grader på tomgang
Sist endret av Zeeker; 22/08/11 kl 01:46
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Står svinghjulet ditt riktig på da?
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Bilen gikk helt fint med LH 2.4 og jeg har sjekka at motoren står TDC når veiva viser 0
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no