Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Tennings problem på B230f?

  1. #1
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard Tennings problem på B230f?

    Hei

    Har en 90` 240 med B230f som jeg har bytta motor i. Måtte bytte motor da den forrige tanna over. Etter jeg hadde bytta motor fikk jeg ikke startet den, men det viste seg og værra svinghjulsføleren som var problemet. Bytta denne og bilen gikk i ei ukes tid. Men når jeg skulle starte den forrige dagen ville den ikke fyre!

    Har funnet ut at det ikke er gnist på plugga, og heller ikke støm ut ifra coilen.
    Men det er strøm frem til coilen. jeg har bytte coil, men det er forsatt ikke strøm ut ifra coilen

    Ser det er 2 + og 2 - ledninger frem til coilen? kan det mangle strøm i en av dem når jeg jeg vrir om tenninga, så coilen ikke får nok strøm?
    Sist endret av Boosti; 07/03/10 kl 16:28

  2. #2
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Prøvde feilkoder og fikk denne feilen på nr 2:

    1-3-1 Engine speed signal from ignition system. Signal missing?

    På nr 6 fikke jeg ikke noe blink, det bare gløder svakt i lampa? :?

  3. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Prøv å mål svinghjulssensoren, evt. bytt den igjen..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    hørtes ut som svinghjulsensorn ja.
    - Volvo 245 (b230, hx35, haltech ++)
    - Volvo s60 2,4 turbo
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=747

  5. #5
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Har byttet den nå, men får forsatt den samme feilkoden og motoren starter ikke. Men denne sensoren var heller ikke ny, så kan jo være så uheldig at den
    er gåen også. Så får få fatt i en ny

    Har sjekka ledningen helt til den går inn i ledningspakka, og den ser grei ut.
    Noe annet sted denne går, hvor det kan bli brudd/skade på den?

  6. #6
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Prøv å mål svinghjulssensoren, evt. bytt den igjen..
    Hvordan måler jeg denne? er vel tre ledninger inni stømpa på den.

  7. #7
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Har du prøvd å bytte tenningsmodul??

  8. #8
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Nei, har ikke det. Men har den noe og gjøre med feilkoden jeg får. Når jeg sletter feilkoden og drar den starter'n igjen. Så kommer den samme koden opp igjen. 1-3-1.

  9. #9
    Registrerte brukere Martin.S sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Horten\Vestfold
    Innlegg
    2.675
    Antall takk

    Standard

    Ville gjort som TBS sier, prøv å bytt tenningsmodul.

  10. #10
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    jobber med og få fatt på en ny tenningsmodul men er det ingen som korrekt veit hva "Engine speed signal from ignition system. Signal missing" er for noe?

  11. #11
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Etter og ha lest litt rundt har jeg funnet ut at feilkoden 1-3-1 kan komme frem vist man drar bilen på starter`n uten og få start. Altså kjinner mye. Da er vel det grunnen til at jeg får opp den koden etter og ha dratt den litt på starter`n.

    Og det ser helle ikke ut som om bensinpumpa går, den er lyd løs og plugga er tørre. Så da har den verken bensin eller gnist :S
    Sist endret av Boosti; 09/03/10 kl 18:04

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    F motor som tanna over? :P Kan jo tanne over så mye den vil uten at noe skjer :P

    sjekk bensinpumpe releet ditt. (men rart du ikke har gnist egentlig...)
    Gått over sikkringene da?
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    F motor som tanna over? :P Kan jo tanne over så mye den vil uten at noe skjer :P

    sjekk bensinpumpe releet ditt. (men rart du ikke har gnist egentlig...)
    Gått over sikkringene da?
    Ja, har sett over sikringer men det er støm frem til coilen, men ikke nok til
    at coilen gir strøm fra seg.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    sjekka at kablene til fordeler og rotor ikke er ødelagt / skadet da? (men hjelper jo lite når det ikke kommer suppe :P)
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    3. Diagnostic Test Mode 2: System Sensor Signal Test. This tests whether signals are received from certain sensors and switches. If they are, then a code flashes so indicating it.

    * For vehicles equipped with air conditioning, turn the a/c control to "on."
    * Turn the ignition ON to KPII and install the cable into socket 6 for ignition-related tests.
    * Press the button two times for >1 and <3 seconds each. The LED lamp should flash rapidly. (If nothing flashes, see No Code.)
    * Check the throttle position switch by turning the throttle pivot wheel slightly from within the engine compartment. The LED should go out and then flash code 3-3-4 which indicates proper operation of the TPS. If no code is flashed and the lamp keeps flashing, the TPS is faulty.
    * After the tests, the LED should keep flashing.
    * Remove the ignition coil center lead and crank the starter motor; the engine will not start but it will turn over. The LED should go out, then flash 1-4-1 for the RPM sensor. If no code is flashed and the lamp keeps flashing, the RPM sensor is faulty. Reinstall the coil lead and turn the ignition key ON to KPII.
    * Install the cable into socket 2 for fuel injection-related tests.
    * Press the button two times for >1 and <3 seconds each. The LED lamp should flash.
    * Activate the following sensors. If the LED diagnostic code shown (note: this is not a fault code) is present then the sensor or component is OK:
    o TPS OK in full load position (when throttle is moved from full load) 3-3-3
    o TPS OK in idle position (when throttle is moved from idle) 3-3-2
    o RPM sensor signal from ignition OK 3-3-1
    o A/C control on/off OK (when a/c switch is depressed or released) 1-1-4
    o A/C compressor start OK 1-3-4
    o Engine idle speed compensation for automatic tran OK 1-2-4 (depress the brake pedal, move the selector to D and then to N.)
    * Exit Mode 2 by switching off the ignition.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  16. #16
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    3. Diagnostic Test Mode 2: System Sensor Signal Test. This tests whether signals are received from certain sensors and switches. If they are, then a code flashes so indicating it.

    * For vehicles equipped with air conditioning, turn the a/c control to "on."
    * Turn the ignition ON to KPII and install the cable into socket 6 for ignition-related tests.
    * Press the button two times for >1 and <3 seconds each. The LED lamp should flash rapidly. (If nothing flashes, see No Code.)
    * Check the throttle position switch by turning the throttle pivot wheel slightly from within the engine compartment. The LED should go out and then flash code 3-3-4 which indicates proper operation of the TPS. If no code is flashed and the lamp keeps flashing, the TPS is faulty.
    * After the tests, the LED should keep flashing.
    * Remove the ignition coil center lead and crank the starter motor; the engine will not start but it will turn over. The LED should go out, then flash 1-4-1 for the RPM sensor. If no code is flashed and the lamp keeps flashing, the RPM sensor is faulty. Reinstall the coil lead and turn the ignition key ON to KPII.
    * Install the cable into socket 2 for fuel injection-related tests.
    * Press the button two times for >1 and <3 seconds each. The LED lamp should flash.
    * Activate the following sensors. If the LED diagnostic code shown (note: this is not a fault code) is present then the sensor or component is OK:
    o TPS OK in full load position (when throttle is moved from full load) 3-3-3
    o TPS OK in idle position (when throttle is moved from idle) 3-3-2
    o RPM sensor signal from ignition OK 3-3-1
    o A/C control on/off OK (when a/c switch is depressed or released) 1-1-4
    o A/C compressor start OK 1-3-4
    o Engine idle speed compensation for automatic tran OK 1-2-4 (depress the brake pedal, move the selector to D and then to N.)
    * Exit Mode 2 by switching off the ignition.

    Takk ska lese nøye igjenom dette og teste det

    Men når motoren ble byttet røyk ledningen i mellom kontakten/tilkobblinga til svinghjuls sensoren og ledningsnette. Denne er loddet i sammen, og jeg har godt over det flere ganger. Så alt skal være i orden og gjort på riktig måte. Men denne ledningen er jo orginalt som en "tv-kabel ledning". Med en ledning i mitten og de andre rundt som jording? kan jeg skjøte denne på vanlig måte da, med isolering rundt vær ledning?

    Sist endret av Boosti; 09/03/10 kl 23:47

  17. #17
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Herrefred, bare bytt den med en annen istedenfor å tulle med den om den er sånn..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  18. #18
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Den er skjøtet før kontakten til føleren, så da må jeg evt bytte hele motorledningsnette.

  19. #19
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Æsj, det hørtes jo flott ut..

    Det er jo en skjermet kabel, så det du må tenke på er å få det flettede laget skjøtet på et vis som gjør at det fortsatt er lukket, ellers kan du oppleve forstyrrelser..

    Men jeg lurer på om det er skjermet hele veien? Eller om det går over til skjermet kabel kun ut i motorrommet?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #20
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Æsj, det hørtes jo flott ut..

    Det er jo en skjermet kabel, så det du må tenke på er å få det flettede laget skjøtet på et vis som gjør at det fortsatt er lukket, ellers kan du oppleve forstyrrelser..

    Men jeg lurer på om det er skjermet hele veien? Eller om det går over til skjermet kabel kun ut i motorrommet?
    Vanskelig og si da den går inn i resten av lednings pakka. Men har fått skjøtet dem bra, ved lodding og skrympestrømper. Det heller mer og mer mot at det er
    svinghjuls sensoren som er gåen igjen. Og da betyr det at den spiser svinghjuls sensorer, noe som kan bli dyrt i lengden. Derfor jeg er redd for at denne ledningen må være hel med skjerming, så det er noe feil med spenning/jording som tar kvelden på sensorene :S

  21. #21
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Nja, du satte jo dit en brukt sist?

    Tror ikke det er verre enn at du kan få litt feiltenning om du får forstyrrelser, den spiser nok ikke sensorer fordet..

    Har du prøvd diagnosen jeg skrev opp?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #22
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det, men den skal ha fungert i bilen den ble tatt ut ifra.

    Men har bestillt en helt ny hos volvo, får den på fredag.

    Skal prøve den diagnosen imorra

  23. #23
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Vist tenningsmodulen ikke virker, gjør den da også at bensinpumpa ikke går?

  24. #24
    Registrerte brukere Boosti sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Har til nå byttet:

    Plugger
    Pluggledninger
    Rotor
    Fordelerlokk
    Coil
    Triggersensoren
    Tenningsmodulen

    Har sett over:

    Alle sikringer.
    Bakstykke på tenningslåsen.
    Sett over motorledningsnette.
    Innfesting og kontakt til hjernen.

    Men biler er forsatt like død

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •