Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 38 av 38

Tråd: Elektrisk vifte på 240.

  1. #26
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Eneste minuset med at hjernen skal styre vifta er at den stopper om du skrur av tenninga mens den går, i forhold til om du har termobryter og relé koblet rett på batteriet med sikring. Da går vifta uansett om du har stoppet bilen.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. #27
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sjelden mine bruksbiler er så varme at vifta går når den er stoppet Og når motoren stopper, så er det ikke sirkulasjon i systemet heller, så det har ikke så står hensikt egentlig.
    Jeg vet det er mange biler som vifta starter på etter at bilen har stoppet, og det er normalt, siden sirkulasjon stopper. da blir vannet som står stille varmet opp av omgivelsene, og det trigger tempsensoren til viftestyringa. Den kjøler da bare vannet som står i radiatoren, og det betyr ikke så mye.

    Men skjønner tanken din

    Jeg kjører med elektrisk vifte på radiatoren på 245'n med FT motor. den setter jeg bare på ved behov. f.eks i kø, eller når bilen står litt på tomgang etter kjøring. bortsett fra det har jeg ikke behov for å sette den igang. Har kjørt helt uten vifte på både B23E og B21A. da har jeg satt varmeapparatet på fullt om den sto litt på tomgang, eller i kø. Det fungerer helt fint
    Fant ut dette da jeg ikke hadde flere hele vifter igjen, og "måtte" bruke bilen avgårde en tur Det ble aldri montert på no vifte på den motoren igjen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #28
    Registrerte brukere Bandit142 sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2011
    Sted
    MAGNOR!!!
    VCCN medlemsnummer
    1696
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Samme størrelsen/vifte på 960(ihvertfall 3.0 -91) og 850/x70. Jeg brukte hele opplegget fra en 850R, lagde til ei aluminiums skinne på ene sida for å få vifta helt stabil, skrudde den i to av hullene på originale 240 radiatoren med M6 skruer og la to stk. muttre imellom som distanser. Har kjørt med denne patenten i 4-5 år på forskjellige biler, fungert knirkefritt.. Brukte hele greia med tempføler fra en saab 900, kjempebillig løsning. Kjører laveste hastighet via relè, hastighet 2 på tvangsstyring via bryter.
    Må legge til at hvis jeg lar min grisespenstige B230A stå på tomgang i mer enn 30min KAN det faktisk hende at vifta starter på egenhånd

    Regnestykke :

    1 stk. vifte fra 960/850 + giver til saab()på den lokale bilskroten : 500kr.
    Litt aluminiumprofiler fra jobben : Gratis
    Div M6 skruer med skiver og muttere : 40ish kr.

    Antatt arbeidstid inkl. el.nett : 1 time
    DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
    SKOGEN COWBOYS
    SC13
    Youtube`n :Skogen Cowboys

  4. #29
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Driver faktisk å legger opp til el vifte på 240'en min sjøl nå. Har kjøpt minste vifta fra Bilteam (10'' er den vel) samt 92 termostat og holder på 38mm. Har tenkt å legge opp med termostat og bryter i bilen som fail safe. Eneste problemet er at indre diameter på rad slangen er 35mm! Så den bilteamholdern passer fankern ikke! Noen som har samme erfaring? Hadde jeg tenkt litt lenger den gangen jeg handla, skulle jeg heller gått for skrotmetoden og funnet noe fra en gammel bil... men nå handla jeg nå en gang nytt.

  5. #30
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg vet hva du mener, men det er bare å være litt påståelig, så får du den innimellom slangen..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  6. #31
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Jeg vet hva du mener, men det er bare å være litt påståelig, så får du den innimellom slangen..
    Hehe, det bare MÅ gå som han sa. Da får jeg prøve å bryte litt mer med slangen. Turte ikke kappe den i to for å så finne ut at jeg ikke fikk pressan på. Kjipt å stå uten radiator slange... Og termostaten på 92 grader funker fint? Er det ikke egentlig 88 som er magiske tallet på B230en?

  7. #32
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg husker faktisk ikke hva jeg brukte når jeg hadde de delene der på en annen bil, men jeg mener jeg tok den på noen og åtti grader.. Da startet vifta når den gikk pittelitt over halv på skalaen i instrumentet..
    Sist endret av ArneR; 29/06/11 kl 13:45
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  8. #33
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Jaja, noen grader fra eller til kan da ikke være allverden... :P En ting til jeg trenger litt input på er hvordan koble opp brytern mest fornuftig... Jeg tenkte først at det å legge den opp via en bryter til jord ville være lurt. Så sparer man litt ledninger inn og ut av kupen. Men problemet da er jo at lyset i brytern alltid vil være på siden + ledningen blir satt inn i lyspæra der hvor jord egentlig skulle være og visa verca. Skjønner? Noen som har no tips angående det? Nå er det ikke sååå viktig med lys i brytern, men alikavel

  9. #34
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Jepp, jeg så det når jeg rota litt på Autodata. Pin 10 og 11. for 2 hastigheter. Da er det bare å kjøre rele på vanlig måten da med konstantstrøm og jordstyring. Funderte litt på det serru. men det er vel ikke tatt ut i kontakta på LH 2.4 nettet til 240 det da? Hjernen min er en 962.
    Sikkert et dumt spm, men har ikke så mye erfaring med dissa "nye" 240iene Hvor sitter hjernen på bilen og hvor finner jeg nummeret? Er det de boksene som er ved bena til passasjeren?

  10. #35
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jepp..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  11. #36
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Hehe, takk igjen!

  12. #37
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Hadde visst 5xx hjerne :( Buhu. Så da blir det tilbake til å prøve å trøkke inn den koblingen på slangen. Takk for all hjelp! Ny på forumet her og trives meget godt så langt

  13. #38
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sliter du med det, tar du bare å sprayer litt silikonspray inni slangeendene før du presser dem på, da glir de lettere på plass..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •