Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Signaler tur/retur fra startsperre (bosch) 9xx serie...

  1. #1
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Question Signaler tur/retur fra startsperre (bosch) 9xx serie...

    Noen som vet hvilke signaler (type og evt. frekvens) Volvo/Bosch sin immobilizer (startspærre) i 900 serie Volvo (med LH 2.4, Motronic 1.8 og 4.4) tar imot og sender fra seg når den har korrekt nøkkel i forhold til kontrollboksen?

    Bilen eller letteresagt bilen det kommer fra er en 1996 mod. 960II 3.0 24v Med Motronic 4.4 og
    OBDII


    Trenger å vite dette ifm at jeg vil integrere startspærra med VEMS datasprut...

    Jeg hadde håpet på at utsignalet fra original
    ECU
    og startspærre bare var av- og på signaler og at de kompliserte signalene kun går mellom kontrollboksen og nøkkelen, men misstenker at det ikke er så simpelt :(

    Vet i alle fall at boksen gir ut et signal på 125kHz +/- 4kHz til antenneringen, og at chipen i nøkkelen får strøm fra denne og gir så tilbake et signal av noe slag gjennom samme antenneringen tilbake til kontrollboksen som da sender signal (som jeg er interessert i ) til
    ECU
    om at du kan få lov til å starte. Vet også at
    ECU
    anmoder dette signalet ved å sende ut et uvisst signal til kontrollboksen. For Motronic 4.4 venter denne i 2.4 sekunder, får den ikke retursignal fra kontrollboksen da kutter den motoren (hvis den har rukket å starte da)

    Jeg har da en kontrollboks, antennering og nøkkel som hører sammen, men jeg skal gå bort fra min motronic 4.4 til fordel for VEMS datasprut. Så er anmodnings-signalet og retur/"GO" signalet jeg er interessert i.

    Jeg vet også at om man skaffer en ny kontrollboks så vil denne merke om det er en LH 2.4/motronic 1.8 eller motronic 4.4 boks. Når den får første anmodningssignal så vil den i alle fall låses til den TYPE motorstyring (iht VADIS), så det tyder jo på at 4.4 har en fast type signal, og LH2.4/1.8 har sitt...

    Men jeg er fortsatt litt urolig for at disse to signalene jeg er ute etter også er forskjellig fra bil til bil, dvs. at også kontrollboksen og
    ECU
    er sydd sammen etter første start/anmodning.

    Eller evt. noe bit/data-flyt greier eller enda værre noe logitaritmegreier som forandrer seg for HVER gang...

    Takker så meget om noen har peil!

    Hvis ikke får man vel bare kopple opp komplett elnett (uttafor bilen seff ) FØR man kvitter seg med 4.4 boksen (eller innmaten vel å merke) og prøve med oscilloskop på de ulike ledningene til/fra HUFF!!
    Sist endret av Njål Nilssen; 13/06/11 kl 11:40
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Årsmodell, og bilmodell hadde hjulpet litt.

    Skjønner ikke at man ikke kan inkludere slik basis-info med det samme.
    Ville gjort det så enormt mye enklere å faktisk kunne gi hjelp.

  3. #3
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Årsmodell, og bilmodell hadde hjulpet litt.

    Skjønner ikke at man ikke kan inkludere slik basis-info med det samme.
    Ville gjort det så enormt mye enklere å faktisk kunne gi hjelp.
    AH seff glemte jo det Fra 1996 Volvo 964 3.0 fløtter det til førsteposten også Men isåfall har du noe peil på det ? Så helst at jeg slapp å bruke oscilloskop iom at jeg da må låne det fra jobben...
    Sist endret av Njål Nilssen; 13/06/11 kl 11:42
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Er en programmering som skal til ja.
    Ingen ledninger eller signaler du får triksa med så den startsperren kan omgåes.
    Ta kontakt med et BOSCH-verksted, evt med noen av disse bilsportgutta.
    De har som regel taket på det der med slik programmering.

    Vet at samtidige OPEL hadde muligheter til å aktivere/deaktivere startsperre, også de med Motronic 4.4.
    Men intet lett definerbart GO eller NoGO-signal dessverre.

  5. #5
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Hei.

    Er en programmering som skal til ja.
    Ingen ledninger eller signaler du får triksa med så den startsperren kan omgåes.
    Ta kontakt med et BOSCH-verksted, evt med noen av disse bilsportgutta.
    De har som regel taket på det der med slik programmering.

    Vet at samtidige OPEL hadde muligheter til å aktivere/deaktivere startsperre, også de med Motronic 4.4.
    Men intet lett definerbart GO eller NoGO-signal dessverre.
    Takker for svar.

    Hmm det hjelper ikke meg så mye iom at det ikke blir noe original motorstyring eller
    OBDII
    lengre Tanken var å montere DIY sprut og fortsatt ha startspærre.

    Får prøve å ringe bosch da og høre om det er PWM eller dataflyt mellom de da, hvis det er noe logitaritmegreier så tror jeg at jeg kan leve uten den sperra. VEMS data sprut trenger jo ikke den sånnsett som en original 4.4 trenger...

    Evt får jeg prøve å lese av med oscilloskop og se hva slags info som går der.

    Får se, hvis jeg absolutt finenr ut at jeg vil ha sperra, så kan jeg kanskje ta å lese av signalet nøkkelen gir i retur når den får 125kHz inn på antenneringen også lage min egen boks som gir utsignaler som er mere lukrative å bruke sammens med VEMS... Hvis jeg gidder da
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Den 125Khz som er i ringen rundt nøkkelen er der for å gi nøkkelens elektronikkbrikke strøm, så den sender sin ID til bilen. Å plukke opp disse vet jeg ikke om du klarer uten å få synkronisert ordentlig med bilens elektronikkenheter.
    MEN en flink programmerer vil kanskje klare å få til akkurat det?

    Tipper det ligger mulighet til å programmere bort tenningssystemets avhengighet av spruten også, slik at VEMSn dn blir å fungere uten vansker.
    Tror ikke du finner så alt for mye interressant om du leter med scoopet heller. Bare masse fine firkantkurver....

  7. #7
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Den 125Khz som er i ringen rundt nøkkelen er der for å gi nøkkelens elektronikkbrikke strøm, så den sender sin ID til bilen. Å plukke opp disse vet jeg ikke om du klarer uten å få synkronisert ordentlig med bilens elektronikkenheter.
    MEN en flink programmerer vil kanskje klare å få til akkurat det?

    Tipper det ligger mulighet til å programmere bort tenningssystemets avhengighet av spruten også, slik at VEMSn dn blir å fungere uten vansker.
    Tror ikke du finner så alt for mye interressant om du leter med scoopet heller. Bare masse fine firkantkurver....
    Blir vanskelig for meg å få synkronisert med elektronikken når det ikke blir noe ODBII system lengre... isåfall må jeg vente med å modde el-harva og ta med meg hele el-nettet til et Volvo-verksted, i ei eske + ta med ett batteri

    Vet jo at det evt. bare blir firkantbølger på scoopet, men det som var mest interessant er å måle amplituden på retursignalene, for så å kopple et filter på som filtrerer bort sinusbølger med 125kHz frekvens (125kHz'n er vel helst sinus for å kunne indusere spenning til chippen i nøkkelen) og kopple de restrerende firkantsignalene inn på mic inngangen på en helt ordinær PC, lagre det som ei lydfil, og derfra finne ut antall lave og høye bitter og bærefrekvensen Så kan man lage en liten PIC-krets som da sender ut et høyt eller lavt logikksignal evt. PWM, når den får det gitte signalet fra nøkkelen

    VEMS er jo en komplett motorstyring slik som 4.4 og inneholder både sprut og tenning (fullsekvensielt på begge deler opp til 6 syl + 8 andre valgfrie inn/utganger tilgjengelig i tillegg). MEN jeg kan jo programere den nesten akkurat slik jeg vil, og i utgangspunktet krever den ingenting av innputs fra startspærre eller noe som helst annet en de parameter den trenger fra motoren og seff spenning inn fra hovedreleet. Hele tanken min med starspærre var å få bilen mest mulig lik original igjen selv med ettermarkeds
    ECU
    ... Og spare noen kroner på forsikring i samme slengen. Derfor er signalene (helst til/fra starspærreboks og 4.4) interessant ettersom jeg kan få VEMS til å aktivere ellrr ikke på samme måte som 4.4. Eneste er at aux-inngangene på VEMS kun tar inn analog (0-5v) 5v logikk og PWM så hvis det er data/bit-flyt det er snakk om så må jeg få til på en eller annen måte, å oversette disse signalene, eller lage min egen kontrollboks og kjøre PWM ut fra den... (logikk eller analog blir for lett å knekke til at det er vits)

    Nå er jeg teknisk utdannet så digitalelektronikk er liksom ikke det jeg kan aller mest om, men har en kompis som er blivende elekronikkingeniør med spesialitet microcontrollere så han kan hjelpe meg med å lage kretsene Bare jeg finner ut av de H... signalene
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    125Khz-n er nok "bare" firkanter den også.
    Finner ikkeno ved å "filtrere" bort den.
    Er fortsatt masse firkanter som suser rundt i sine mønstre (011101110001011100110101)
    Full amplitude hele veien (12V, alt 5V)
    Å skulle legge inndette i en pic-krets blir dessverre gæli uansett. Det er hele tiden masse signaler som går på bus-en mellom enhetene. Kan tenke på det som "pakker"
    Hver pakke har en TIL-adresse som er første del av datapakken. Dette gjør at alle enheter som ikke har denne adressen lar være å reagere på denne datapakken.
    Dernest kommer en datastrøm, som kan inneholde masse variabler, (temp, turtall, signaler fra knakke-sensorene, etc etc.) Og til slutt i datapakken ligger en sjekksum, som forteller mottakeren hvor mange bit pakken består av. Er det mismatch her, så ber den avsender om å sende pakken på nytt...
    Nei dessverre ikke enkelt å forsøke å legge inn en pic som tar seg av dette.
    Du kunne ikke sjekke om VEMS har en
    CAN
    -modul da?
    Vil jo løse det hele rett og slett. For det er såpass standard disse "datapakkene" på
    CAN
    at jeg nesten blir forundret om de ikke kan levere "motronic-signaler" om hva som skjer der. Og deriblant håndtere startsperre og slikt.

    Nå skyter jeg rimelig i blinde her, da jeg aldri så for meg at jeg skulle krype så langt ned i elektronikken på disse bilene. Kanskje det finnes en eller annen på forumet som har vært borti tilsvarende?

  9. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    125Khz-n er nok "bare" firkanter den også.
    Finner ikkeno ved å "filtrere" bort den.
    Er fortsatt masse firkanter som suser rundt i sine mønstre (011101110001011100110101)
    Full amplitude hele veien (12V, alt 5V)
    Å skulle legge inndette i en pic-krets blir dessverre gæli uansett. Det er hele tiden masse signaler som går på bus-en mellom enhetene. Kan tenke på det som "pakker"
    Hver pakke har en TIL-adresse som er første del av datapakken. Dette gjør at alle enheter som ikke har denne adressen lar være å reagere på denne datapakken.
    Dernest kommer en datastrøm, som kan inneholde masse variabler, (temp, turtall, signaler fra knakke-sensorene, etc etc.) Og til slutt i datapakken ligger en sjekksum, som forteller mottakeren hvor mange bit pakken består av. Er det mismatch her, så ber den avsender om å sende pakken på nytt...
    Nei dessverre ikke enkelt å forsøke å legge inn en pic som tar seg av dette.
    Du kunne ikke sjekke om VEMS har en
    CAN
    -modul da?
    Vil jo løse det hele rett og slett. For det er såpass standard disse "datapakkene" på
    CAN
    at jeg nesten blir forundret om de ikke kan levere "motronic-signaler" om hva som skjer der. Og deriblant håndtere startsperre og slikt.

    Nå skyter jeg rimelig i blinde her, da jeg aldri så for meg at jeg skulle krype så langt ned i elektronikken på disse bilene. Kanskje det finnes en eller annen på forumet som har vært borti tilsvarende?
    Joda, men startspærreboksen bryr seg ikke mye om temp, turtall og bankesenorer

    VEMS bruker RS232 mellom seg selv og PC i hvertfall.
    CAN
    brukes ikke, men kan brukes om man lager modifikasjon til sprutet selv. Dette blir ikke jeg å gidde å begi meg ut på...

    Må huske at dette er en 1996 modell og 4.4 var nettopp lansert. Kan ikke forestille meg at de har laget det så avansert at det går datapakker mellom startspærreboksen og 4.4... Så vidt jeg kunne lete meg fram i nettet så går det ikke noe "twisted-pair" ledere mellom startspærreboksen og 4.4 heller så det utelukker
    CAN
    vil jeg tro.

    Hvis jeg forstod VADIS ritkig, så kan ikke startspærreboksen programmeres om... bytter man nøkkel må man visstnok også bytte startspærreboksen...

    Det får i alle fall meg til å tro at det er felles "spørre" signaler og "GO"signaler fra startspærreboksen for alle 4.4, og noen andre som er felles for LH2.4. Siden samme startspærreboksen også brukes På LH 2.4 får det meg til å tro at det er ganske simple greier egentlig... Også iom at motorstyringa venter i hele 2-komma-noe sek på "GO" signal etter at den har sendt ut "spørre"signal...

    Inni boksen er det kun en 18pin hullmontert chip, og ytterst få kondensatorer og noen motstander og dioder... er også bare fem ledninger inn til den. 2 hører til + og jord, 2 hører til antenneringen og den siste regner jeg med går til motorstyringa...

    Det tyder jo nesten på kun 0 og 1 signaler i logikknivå Hvis det ikke er noen form for "one-wire interface" da...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Lignende tråder

  1. Problemer med el. startsperre på V70
    By Agent25 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 20/10/11, 19:29
  2. startsperre på tenningsboks 940?
    By wunder-hansi in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 04/06/11, 14:46
  3. startsperre på 940
    By stian in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 23/05/11, 20:09
  4. startsperre på 97 850
    By amazon in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 06/04/11, 19:01
  5. startsperre på automatgir 240
    By lowteck in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 11
    Siste post: 21/03/11, 10:33

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •