Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Automatkasse 2004 XC70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard Automatkasse 2004 XC70

    God aften!

    Har kjøpt en XC70 for ca en mnd siden, og begynner forsåvidt å bli kjent med den.

    Det er en 2,5T med automat.


    Men jeg blir ikke fortrolig med girboksen på den, jeg får den bare ikke til å stemme...
    Jeg har ikke prøvd noen annen volvo med automat, så jeg har ikke noe å sammenligne den med heller... (Kun chevrolet/eldre mercedes)


    Jeg finner den slitsom å kjøre 60-80 (Spesielt 70 i mild oppåverbakke)
    Den girer alt for ofte, og det virker som den sliter/jager unødvendig mye.

    Idag lå jeg i akkurat 70 i en bakke, og la merke til at den økte turtall ca 100rpm ett sekund, før den kom ned igjenn. For så å øke ca 100rpm. Dette repeterte seg flere ganger, før den girte opp til 4 ett par sekund, for så å gå tilbake til 3..
    Jeg la merke til dette, og hadde jevn gass hele tiden..


    Han jeg kjøpte den av, har stort sett brukt den langs motorvei, og bykjøring. (Tror jeg, kjenner han ikke)
    Mens jeg bor mere på landet, med dertil dårligere veikvalitet og ikke så jevn vei.


    Noen forslag på hvor man kan begynne, eller er de bare slik?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har 2,5T med automat, som kan dele erfaring

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Service! det vil sei utskifting av olje, oppgradering av software og nullstilling av adapsjonen. Såklart lese ut evt feilkodar først.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. #4
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    Innlegg
    5.142
    Antall takk

    Standard

    Viktig å merke seg at FLUSHING av kassa burde gjøres, og ikke bare utskifting av olje
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Viktig å merke seg at FLUSHING av kassa burde gjøres, og ikke bare utskifting av olje
    Ja, flushing er jo å skifte ut oljen. Så vi er ganske enige der ;-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    Innlegg
    5.142
    Antall takk

    Standard

    Ikke for å være bedreviter, men det er STOR forskjell på å flushe og bytte olje.

    bytte: tapper til det er "tomt" , og fyller på.
    flushe : fylle på 2dl, starte bilen, la det renne ut til det kommer luftbobler, stopp bilen, fyll på 2dl osv
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Har hatt kontakt med Volvo i sverige, men de har ikke tid før om tre uker. Og da har jeg reist på jobb.

    Lokal mekonomen kunne ta regulær service, men hadde ikke utstyr for "flushing"


    Er flushing evt noe man kan gjøre selv, eller kan man forklare ved mekonomen hvordan det gjøres??

  8. #8
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    trenger ikke noe særlig med utstyr for å flushe.
    Trenger en blank slange og en trakt. Er vel stort sett hva man trenger.

    Først skrur man ut tappepluggen på girkassen, kommer ca 2 dl. Setter tilbake pluggen.
    Fyller på 2 dl. fersk olje gjennom peilerøret.
    Tar av slangen oppe på oljekjøleren, putter den blanke slangen inn i oljekjøleren og ned i en bøtte. Starter motoren og lar oljen komme ut, stopper motoren så snart man ser antydning til luft. Så fyller man på ny olje, samme mengde som kom ut.
    Så starter man motoren og lar oljen renne ut i bøtta til det kommer luft.

    Gjenta denne operasjonen til det kommer rød og fin olje ut den blanke slangen.
    Går gjerne en 10-12 liter med til dette. Alt etter hvor ille oljen er.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg bør prøve det i helga da..

    Hvilken olje trenger jeg, og trenger jeg filter eller lignende?

  10. #10
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Ikke for å være bedreviter, men det er STOR forskjell på å flushe og bytte olje.

    bytte: tapper til det er "tomt" , og fyller på.
    flushe : fylle på 2dl, starte bilen, la det renne ut til det kommer luftbobler, stopp bilen, fyll på 2dl osv
    ikkje for å kverulere, men å tappe å fylle olje er ikkje å skifte... Det er berre en måte å gjere det på å det er å skifte ut all den gamle oljen. Om du kalla det for flushing eller oljeskift blir jo det samme.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #11

    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    272
    Antall takk

    Standard

    Jeg flusha min kasse ,tappet ca 3liter fra bunnpluggen ,fylte på 3 liter løsnet røret utfra olje kjøler startet motor tappet ca 3 liter ,stoppet motorfylte på ca 3 liter .....osv det gikk med ca 12 liter , men du slutter når det kommer ren rød olje ut av oljekjølern ,når det er gjort sett på ny oring til røret til oljekjøler ,(Husk å skifte mellom D og 1 gear når du tapper) peil olje på gearkasse ikke fyll til max merke før du har kjørt den varm ca 60-90 grader (varm olje ) dra på biltema og kjøp en sort trakt av den laaaange typen som dem har der den er fin til å fylle olje med på kassa ,kjøp også en klar plastslange (Båtutstyr) den passer eksakt inn på oljekjøler dim= ca 15-16mm tror det var 16mm . Heiser du opp bilen i forkant er det lettere å utføre jobben

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dalis Vis post
    God aften!

    Har kjøpt en XC70 for ca en mnd siden, og begynner forsåvidt å bli kjent med den.

    Det er en 2,5T med automat.


    Men jeg blir ikke fortrolig med girboksen på den, jeg får den bare ikke til å stemme...
    Jeg har ikke prøvd noen annen volvo med automat, så jeg har ikke noe å sammenligne den med heller... (Kun chevrolet/eldre mercedes)


    Jeg finner den slitsom å kjøre 60-80 (Spesielt 70 i mild oppåverbakke)
    Den girer alt for ofte, og det virker som den sliter/jager unødvendig mye.

    Idag lå jeg i akkurat 70 i en bakke, og la merke til at den økte turtall ca 100rpm ett sekund, før den kom ned igjenn. For så å øke ca 100rpm. Dette repeterte seg flere ganger, før den girte opp til 4 ett par sekund, for så å gå tilbake til 3..
    Jeg la merke til dette, og hadde jevn gass hele tiden..


    Han jeg kjøpte den av, har stort sett brukt den langs motorvei, og bykjøring. (Tror jeg, kjenner han ikke)
    Mens jeg bor mere på landet, med dertil dårligere veikvalitet og ikke så jevn vei.


    Noen forslag på hvor man kan begynne, eller er de bare slik?
    "Flushing" er selvfølgelig viktig å gjøre jevnlig, men allikevel så får du ikke skiftet filter, noe som hadde vært en stor fordel på disse gearene siden programvare strategien er helt spesielt konstruert, og fører igjen til stor slitasje på converter clutch belegget, som igjen legger seg i filteret i gearet. Dette filteret er igjen "klønete" konstruert, og fører til havarier tidligere enn nødvendig. Turtallet som du beskriver sliter/jager mye, er nok ikke at kassa girer mellom to gir. Jeg ville heller tippe at det er lock-up som kobler ut og inn. Oljebytte og programvareoppdatering kan nok hjelpe, men ikke bli overrasket om du har et converter/lock-up clutch problem
    "Hvis det er fire måter en prosedyre kan gå galt på, og man forutser dette, så vil en femte og uforutsett måte øyeblikkelig forekomme."

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Hva kan evt gjøres hvis det er converter lock up da?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard Type olje

    Erfaringer med hvilken olje som er best på disse kassene da?

    Vanlig Dextron III ?
    Sist endret av Kamo; 31/05/11 kl 20:15

  15. #15
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kamo Vis post
    Erfaringer med hvilken olje som er best på disse kassene da?

    Vanlig Dextron III ?
    OBS OBS kun olje med JWS 3309 spesifikasjoner. Det betyr Volvo sin egen spesialolje, evt. mobil1 typen eller Toyota sin med samme spesifikasjon ellers kan du si farvel til kassa.
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Ok, takker. Satser nok på originalolje da. Noen som vet hva den koster hos Volvo?

  17. #17
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    rundt 200 + for en litersflaske og 700 + for en 4ltr kagge

    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2010
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    Eller du kan ta deg en tur over grensa til Sverige å få den for ca.130kr liter Bare ett tips

  19. Takk Kamo takket for denne posten
  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Hadde bilen i sverige for service, kamreimbytte og automatservice.
    Måtte få svigers til å ta turen, da jeg er offshore.

    Så får jeg høre ikvell at de ikke hadde gjort noe med automaten..

    Så har det seg slik at jeg kommer hjem imorgen kveld, så reiser vi på 300mil + ferietur fra søndag av. Og jeg hadde jo tenkt å t den turen i nyservet bil..


    Er det noen gode forslag på hvordan jeg kan gjøre det? Kan jeg gjøre alt dette selv på lørdag, eller kreves noe spesielt for denne nullstillingen?

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    henger meg på hær jeg
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  22. #21
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Selve oljeflushinga klarer du nok selv, men bør inn med diagnoseverktøy (spesialverktøy volvo) for å nulle adapsjon, evnt softvare.
    Om du bor på østlandet kan vi kanskje hjelpe deg imorra hos oss i Elverum

Lignende tråder

  1. Automatkasse XC70
    By Dag Thomas in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 54
    Siste post: 08/09/11, 12:16
  2. XC70 2004 drar ujevnt
    By MortenMus in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 16/04/11, 18:15
  3. Automatkasse v70 -99
    By Liland in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 16/02/11, 23:40
  4. 2004 XC70 Problemer med xenon-lys.
    By rujo79 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 09/02/11, 20:07
  5. SELGES: 2004 Volvo XC70 2,5T
    By avastdh in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 04/10/10, 20:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •