Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  44
Side 1 av 15 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 364

Tråd: Daruu's 1977 244DL - BILEN GÅR!

  1. #1
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard Daruu's 1977 244DL - BILEN GÅR!

    Da har jeg endelig fått tak i en veteran 240!


    Bilen er ikkenoe glansbilde, fronten er bulka, ene kanalen har en bulk, ene hjulbrønnen er bulka og den har muligens gåen toppakning
    Rustmessig er den forholdsvis bra, alderen tatt i betraktning. Er litt rust i ene hjulbua bak Begynner å komme i nedkant av frontruta og det har kommet litt akkurat der bulken er i kanalen. Er noen flekker rundt om etter steinsprut hvor det har kommet litt i overflaten. Under ser den ihvertfall veldig bra ut!






    Grei nok KM stand


    Bulken i kanalen:



    Rusta i hjulbua:


    Forholdsvis pent interiør. Skikkelige 70 talls farger! Lilla/rødt og brunt!

    Den har noen form for røde senkefjærer, så er vel 40mm lavere enn org, selv om det ikke ser sånn ut

    Gjort:
    - Hellakering i org farge
    - Sveist igjen antennehull + listehull i fronten
    - Senkefjærer
    - Lakkert org dørtrekk svart + satt inn svarte/grå seter
    - Montert LH 2.4
    - Walbro tankpumpe
    - Byttet til ventilerte skiver foran
    - Polyflex i forstilling
    - Montert servo
    - Rsport ratt, instrument og turbotrykksmåler i klokka midt i dashen



    Skal gjøres:
    - Monteres sammen etter lakk
    - Gule koni foran og bak
    - B230FT motor som skal lett overhales og settes inn sammen med m46 kasse
    - Elvifte
    - Godkjenne bilen med turbo og senk
    - Få pulverlakkert de sentervendte stålfelga jeg har. Disse skal monteres sammen med chrome midtemblem og chromering
    - Polyflex i bakstilling, annen bakaksling (helst med lamellsperre)
    - IPD stag overalt under





    Tips og innspill mottas

    - Daruu
    Sist endret av Daruu; 23/04/13 kl 22:44

  2. #2
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Fått bilen hjem, og oppdatert førstepost.
    Bilen trenger også en real vask, noe som syntes på bildene

  3. #3
    Registrerte brukere The Bear sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Husnes, Kvinnherad
    Innlegg
    2.250
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut dette her.
    Men kvifor ikkje bytte ut B21'en med B230AT (Forgasserturbo)? Hadde passa denne bilen perfekt.

    Skal følge med på denne tråden.
    - 1990 Volvo 740 GL -
    - 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -

  4. #4
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hehe jo takk.
    Så vondt vil jeg meg ikke at jeg monterer gasserturbo

    Spessielt ikke når jeg har både B21FT'n og B230FT'n tilgjengelig, hehe.

  5. #5
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Akkurat vært hos bilia og hørt på pris på noen deler.
    2500,- skulle de ha for ny komplett frontplate, så kommer nok til å kjøpe det om jeg ikke er heldig å kommer over ei brukt.
    Spurte også om de hadde rsport stabstagene enda, men de hadde bare foran. Så blir nok IPD stag da etterhvert.
    Har også fått tak i to NYE framskjermer uten hull til blinklys.
    Kommer flere bilder senere i dag

    Edit: Om noen har en grill til denne fronten liggende så skrik ut!
    Sist endret av Daruu; 24/03/11 kl 13:55

  6. #6
    Registrerte brukere E.GRØNDAHL sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    310
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte du denna av han lille gutten i stange området?:P syns den er mærkelig lik den...
    Volvo 240gl rullende prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...419#post650419
    Volvo 240glt Turbo
    Suzuki fz50

  7. #7
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av E.GRØNDAHL Vis post
    Kjøpte du denna av han lille gutten i stange området?:P syns den er mærkelig lik den...
    Ja. Dvs han er jo ingen liten gutt men

    Hørte på pris på lakkering nå, å den skulle visst ikke bli så altfor gærent om jeg gjorde endel av grunnarbeidet selv. Så da spørs det om det blir hellakkering litt før enn jeg først mente da

    Ordna forsikring også, herlig å måtte ut med kun 700kr i året motfor 7500 på 740'n...

  8. #8
    Registrerte brukere E.GRØNDAHL sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    310
    Antall takk

    Standard

    Kanskje ikke liten med hehe:P fikk du ikke med felgene hans a? Hvilken farge blir det på denne da da? fargen som er nå er grise fet syns jeg da
    Volvo 240gl rullende prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...419#post650419
    Volvo 240glt Turbo
    Suzuki fz50

  9. #9
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hehe.
    Alufelgene mener du? Isåfall fikk jeg ikke med de til den prisen jeg ga Men fikk med stålfelger med snudd senter da. Som det blir å bruke inntil videre ihvertfall.

    Jeg syntes også fargen er dritrå, så blir lakka i samme fargen ja

    Edit: Ett par bilder av interiøret, trenger en real vask!


    Sist endret av Daruu; 24/03/11 kl 18:43

  10. #10
    Registrerte brukere E.GRØNDAHL sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    310
    Antall takk

    Standard

    Ja mener han kjøpte noen alufelger av en kompis, var noen med kant, men husker ikke hva de heter, har ikke sett de før.. stål med snudd senter er ikke feil det heller, kanskje du vil selge de etter vært?
    Volvo 240gl rullende prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...419#post650419
    Volvo 240glt Turbo
    Suzuki fz50

  11. #11
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Ja han kjøpte ett sett med felger nå for ikke så altfor lenge siden. Mulig han skal bruke de selv, han kjører 945 turbo nå

    Tja er ikke umulig at de blir solgt etterhvert, men ihvertfall ikke med det første

  12. #12
    Registrerte brukere E.GRØNDAHL sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    310
    Antall takk

    Standard

    Da var det nok de ja, okok. kult at han har holdt seg innen volvo da
    ja får si i fra
    Volvo 240gl rullende prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...419#post650419
    Volvo 240glt Turbo
    Suzuki fz50

  13. #13
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hehe. Ja det skal jeg gjøre.

    Fiksa også cd spilleren i dag. Man blir gæren av å kjøre rundt alene å ikke høre på noe som helst, haha.
    Var også en lokal volvoguru innom meg før i kveld, å han hadde muligens det jeg mangler av deler. Får satse på å få begynt med diverse grunnarbeid før lakk snart

  14. #14
    Registrerte brukere Lars R sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Dombås, Oppland
    Innlegg
    1.252
    Antall takk

    Standard

    Dette ser bra ut! kommer til å følge mer på denne tråden!
    Ligner litt på mitt eget prosjekt, bortsett fra at jeg har tenkt til å hente ut en del mer hester!
    ta kontakt om det er noe du trenger til motoren! Har bl.a liggende doble gassere!

  15. #15
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Jo takk for det.
    Syntes det er noe spessielt med disse gamle 240'iene, skal følge med i tråden din også

    Er ikke umulig det blir mere hester her heller etterhvert, men når lakkeringa ikke skulle bli så allverdens dyr prioriterer jeg nesten det først.
    B21'n som sitter der var jeg fortalt att toppakningen er gåen på, men den har verken vann i olja eller ryker unormalt mye... Dessuten oppdaget jeg at det lakk fra radiatoren, så skal prøve å bytte den først, og hvis jeg er heldig holder den på vannet da.

    Så hadde igrunnen ikke tenkt å koste på den motoren som sitter i allverden, men om det skulle vise seg å ikke være gåen toppakning er det mulig jeg avventer turbomotor litt å heller bygger opp en nyoverhalt motor.

    Oppdaga også noe annet i går som det var VELDIG bra jeg så. Oljelampa mi har nemlig drevet å lyst når bilen ikke gikk, noe jeg ikke tenkte noe særlig på, men jeg så på ledningstafsa som gikk fra dynamoen ---> starter osv og der hadde det vært veldig varmt. Faktisk er det nesten ett mirakel att hele bilen ikke har brent opp, slik som de ledningene så ut.... Så det må også da byttes før bilen blir brukt noe mere!

  16. #16
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Gikk på å begynte å ribbe bilen.

    Var litt kukete å få av det som var bulka inn, men fikk det nå til.


    Fant overflaterust under der skjerm og dør møtes, men tror ikke det er hull.




    Sånn så den ut da jeg ga meg for dagen, noen kuldegrader i skyggen enda desverre.




    Mulig den er oljebehandlet? eller er det der fra den var ny?

  17. #17
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Den nederste frontplategreia, er den punkta fast?
    Det virka ihvertfall litt slik...

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    kan godt hende jeg tar feil nå men mener og huske den nedre frontplata er pungtet fast ja.
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  19. #19
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Hmm ja virker som om den er punkta fast...

    Begynt med framskjermene nå. De har ligget enstund, så er endel overflaterust på de(selv om de er nye) Har pussa ned der det var rust + hatt på 2k epoxy grunning på baksiden på den ene i dag. Hadde på hele jeg, selv om det nok ikke hadde vært nødvendig.



    Edit: Og en liten note to self, ikke legg skjermen til tørk under ett tre etter lakkering Nå ser ingen baksida på skjermen da, så det var da greit nok, hehe.

  20. #20
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Har ikke skjedd så mye her, ettersom jeg må prioritere å få 740'n kjørbar igjen.

    Fått sett litt mer på B21FT'n, og må si jeg ikke skjønner alt dilldallet som er kobla til den
    Om noen har vært borti disse motorene, og spessielt lambda sonde systemet send gjerne en PM da jeg har noen vitale spørsmål rundt det....

  21. #21
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Ikke fått gjort allverden her, men har ihvertfall fått tak i frontplate + "ny" front og bakfanger
    Begynner å sandblåse og grunne når jeg er ferdig med 740'n, skal bli godt å få begynt med det.

    Mulig jeg hiver i b230K'n jeg har liggende etter at jeg har fått gjort grunnarbeid til lakken, tror nesten ikke jeg rekker å få i turbomotor i år, og har jo litt lyst til å få prøvd bilen også

  22. #22
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Vurderer sterkt å beholde denne tilnærmet original, å heller bygge turbo i 740'n allikevel.
    Kan uansett fastslå at det IKKE blir noen turbomotor i denne i år ihvertfall! Skal bytte motornettet til ett likt ett for så å sette på en ny radiator å se om den holder på vannet da.

    Har begynt å pusse frontplata + lagd til noen biter som skal sveises i. Men alle sveiseapparatene utover bygda var enten tomme for gass eller ødelagte så fikk ikke sveist noe i dag...
    Sist endret av Daruu; 13/05/11 kl 11:52

  23. Takk Øygard takket for denne posten
  24. #23
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.869
    Antall takk

    Standard

    Original er ikkje domt nei, spesielt ikkje på veteranbil. Har du litt bilde av det du har gjort?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  25. #24
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Nei det begynner å bli igjen få av de orginale bilene.
    Har nok ikke noen flere bilder for øyeblikket enn de som ligger her, har ikke gjort mye mere heller da. Kommer flere når jeg begynner for fullt

    Er nesten nødt til å prioritere å få 740'n ordentlig kjørbar igjen før jeg begynner, skal bytte girkasse, clutch osv på den i dag

  26. Takk Øygard takket for denne posten
  27. #25
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Fått begynt så smått å sandblåst litt i dag.
    Tatt det som var rustent på innerskjermen venste side. Så såpass greit ut resten at jeg ikke pusser ned hele, har fått tatt alt hvor det var antydning til rust nå så (har igjen kanten hvor skjermen er festet riktignok) Må også ta av døra så jeg får tatt rundt festene til den.


    Pussse ned ---> rustmelk --> epoxy 2k grunning --> tectyl/lakk burde vel være en grei oppskrift?

  28. Takk Øygard takket for denne posten
Side 1 av 15 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 451
    Siste post: 06/07/16, 17:21
  2. turbokonvertering og godkjenning
    By H.Ihle in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 27/12/10, 13:48
  3. Luftmengdemåler Ø.K, til turbokonvertering B23e Volvo 240
    By volvo2før in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/02/10, 21:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •