Skulle bytte clutch i dag, men strevde med å komme til på de øverste skruene på girkassa... selv fra motorrommet!
Det skal da ikke være nødvendig å røske ut hele motoren!?
Spesielle patenter på dette?
Noen tips?
Takk!
Skulle bytte clutch i dag, men strevde med å komme til på de øverste skruene på girkassa... selv fra motorrommet!
Det skal da ikke være nødvendig å røske ut hele motoren!?
Spesielle patenter på dette?
Noen tips?
Takk!
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
Løsne girkassefestet, også jekker du opp girkassa så mye det går slik at motoren tilter fremover. Da kommer du til lett med en fastnøkkel, somregel 18mm og 19mm Er et helvette å skru en kvart runde om gangen, men er eneste måte som jeg vet. Driter somregel i å skru inn den over starteren igjen, den er værst
jeg brukte pipe, 4-5 forlengere og ei skralle og skrudde i fra bakkant av av girkassa, funka fint det
ok, konge tips
Hørte også av en at den ble tilta litt bakover når man tar av traversen og mellomakselen.
Da får jeg se på det i morra eller no!
Takk for tips
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
Har vært nødt til å slippe ned girkassetraversen og brukt samtlige forlengere i garasjen og luftskralle flere ganger, men det er faktisk like greit.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Bruk 1m forlenger og ledd før pipen så er det ikkje noke problem
har aldri hatt problemer med og ta den fra motor rommet med 1-2 fastnøkler er bare litt trangt men det er flott
242 turbo bil oppbygning.
242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil
Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.
Har drøyd dette clutchbytte en stund nå og tenker å gjøre det til uka.
Har ikke så grei tilgang på bukk for tiden så jeg lurer på om det er veldig tungvint å bare jekke bilen opp på noen støttebukker å ligge under?
Ta av travers, koble av aksel, skru av alle skruene på girkasse og bruke mange forlengere på de øverste skruene... Hvordan er spakestellet festet? Er det skrudd fast til bilen på no vis?
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
Det går bare godt ja.. Trangt, men med mange forlengere og evt. en luftskralle så går det bra.
Spakestellet er ikke fast i bilen på noe vis nei, du tar av mansjetten inni bilen og løsner låseringen der, og løsner umbrakoen fra undersiden, så er det bare å ta ut den pinnen og spaken er løs.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
når jeg tok ut m90 kassa mi, så tok jeg av skinnet på girspaken, dro vekk det som var der og tok vekk 4 skruer, og tredde den ut slik, men når du ligger under, så ser du hvordan den er tredd på videre til kassa, om det er lettere og ta den av der, går greit og jekke den opp og gjøre det, men vil anbefale deg og sette den på paller eller lignende for og få en litt bedre arbeidsstilling og innblikk i hvordan det ser ud under der ikke glem og still svinghjulet slik det skal stå før du kobler på resten, du må også ta av svinghjulssensoren fra kassa før du tar den ned, kan være greit og bytte olje på kassa når du først har den ute også går nokså fort når du bare kommer igang
om du bytter clutchen trenger du egentlig ikke og flytta på svinghjulet men om du gjør det, så skal oppholdet på hulla i svinghjulet være det som starteren er, altså 90 grader før toppen av motoren, hvor sensoren er
Du får gjøre som jeg å en kompis gjorde på han sin m46 kasse Bare ga faen å kutta av hele girstanga :P
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
har aldri snudd startkransen så det kan jeg ikke uttale meg om, men kan ikke huske hvordan den er skrudd på... du kan ikke snu ved bare og vri ihvertfall ? da vil du jo vri på svinghjulet og alt, når du har funnet ut hvordan du gjør det så setter du på svinghjulet igjen slik at oppholdet er ved starter når stempel nr.1 er på topp (sett forfra er nr.1 det første) skru ut tennplugg og stapp ett skrujern nedi, så kjenner du når det er på topp. Skru da på svinghjulet, da stemmer det nokså bra med at oppholdet er ved hullet til starteren, du ser om det blir feil.
Husk og bruke loctite på boltene til svinghjulet, du vil ikke ha ett svinghjul komme flygende opp mellom føttene dine når du er ute og prøver etterpå... letteste måten og holde igjen svinghjulet når du skrur det av er og stappe ett flattjern på startkransen gjennom hullet til starteren.
Startkransen er varmet på. Den henger ikke fast ved hjelp av skruer.
Jaja... jeg får se om kransen er slitt. Håper og tror det er starteren.
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
Jeg brukte en sånn
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...rnokler-5-stk/
2012 Volvo V60
Hmm... en ting jeg lurer på!
Når du sier flytte på svinghjulet, mener du å skru det av for å så sette det på igjen i en annen "vinkel" eller mener du bare å vri på svinghjulet mens det henger på?
Om det sisste... Er det da slik at hver gang man startet bilen så står svinghjulet med oppholdet ved starteren? Altså at hver gang man slår av bilen igjen "lander" svinghjulet i samme posisjon? Mener jeg leste noe om det også.
Bare for å være sikker...
Når jeg skrur av trykkplata står svinghjulet i riktig posisjon ved starteren, og hvis jeg vrir på svinghjulet under clutchbyttet må jeg vri svinghjulet tilbake til den riktige posisjonen når jeg er ferdig!?
Tar ingen sjanser... når girkassa er tilbake på skal den ikke av igjen :P
- 240 GL 87' x
- 240 GL 87' x
- 240 GL 90' x
- 240 GL 86'
hvis du kikker på reimhjulet nede på motoren, så skal det være ett hakk på det, og hvis du kikker på remdekselet bak så skal det være en strek der med ett " 0 " tall over... vri på reimhjulet til hakket står rett ved streken. da står stempel nr 1 på på topp. hvis du har svinghjulsføler så skal svinghjulet monteres med "oppholdet" ved starteren.. altså 90 grader til venstre fra svinghjulsføler
740 turbo 86x - 740 gl 88x - 740 gl 89x - S40 07x
XC70 Ocean Race 02 - Bruksbil
145 Express 72 - Pendlebilen
Fiat Uno Turbo I.E 86 - Stående prosjekt
nei, den vil ikke daue slik alltid, men når du tar den vekk fra hverandre så mister den jo peilinga på hvor den er om du flytter på det, og når du starter den etter første gang så skal stempel 1. stå i ødp og for og gi den beskjeden til motoren, så skal svinghjulet stå med oppholdet ved starteren
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo