Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Montert b230ET i volvo 240 89 m/ LH 2,4 nett???

  1. #1
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Question Montert b230ET i volvo 240 89 m/ LH 2,4 nett???

    hei, har gjort som topic sier. Har gjort alt å bilen går fint, skiftet alt av sensorar og giverar. fått svar fra biltilsynet om at eg hadde 2 Alternativer for og få dette godkjent. Motoren er ifra 740 tic 85 mod.

    Alternativ 1: Siden det ikke går frem av søknad hvilket avgass krav donormotor holder, og at motor fremstår som en sammensetning av en B230ET og B230FT i følge søknad, ber vi dermed at det dokumenteres fra volvo (Fabrikant) at motor er en komplett B230FT med tilhørende deler, og at denne tilfredstiller minst samme avgasskrav som opprinelig bil. Det kan i dette tilfellet også framlegges dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratorium på at avgass krav med ombygget motor tilfredstiller gjelende krav.

    Alternativ 2: Alternativt til overstående løsning kan B230 turbo motor fra en volvo 740 nyere en 1.januar 1989 som har tilfredsilt katalysatorkravet nyttes. Dette forutsetter at motoren da er en komplett b230 turbo med tilhørende deler (motorstyring, innsug, luftfilter, eksos, katalysator, lambda sonde etc). Det må i dette tilfellet dokumenteres at motor kommer fra eet slikt kjøretøy, dette kan gjøres med kopi av vognkort motor er hentet fra, sammen med bekreftelse på at motortype stemmer med bilens motor.

    forstår egentlig ikke alt som er skrevet men håper noen andre kan komme med noen erfaringer
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  2. #2
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    fordi du har skrivi i søknad att motoren er en miks av ET og FT som jeg forstår ut i fra dette? skulle valgt en av dela da hadde det vært lettere. bare sakt motor var en 230ET fks.

    også må du ha dok fra hvor motor kommer fra.


    siden din bil er en 89 modell. må du benytte katalysator. pga avgasser skal tilfredsstille førstegangsreg datoen på bilen din.


    edit: også må du søke volvo norge pga dokumentasjon
    Sist endret av R.G; 07/03/11 kl 22:48
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  3. #3
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    skrev i søknad at det er benyttet en b230et maskin som eg har skiftet alle sensorar og giverar på som da går på lh 2,4 nett med katalysator og alt som var på motoren fra før av er flyttet over på et maskinen så at det kunne sammenlignes med en ft? kansje det er feil men det var sånn det ble inni hodet mitt:S
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  4. #4
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    det som gjorde att det ble rot hos biltilsynet.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  5. #5
    jorg1 sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Råde, Norway
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    Hvis det satt LH 2,4 orginalt i bilen. hadde det vært best å sagt at du skulle ha inn selve motoren ifra en 740 turbo. Tror dem driter i åssen nett som sitter i bilen.?
    Volvo 245 Turbo 75'
    Volvo 740 USA 87'
    Volvo S80 T6 00'
    Chevy Tahoe 98'

  6. #6
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    men volvo norge ville ikke gi papirer på en b230ET. kun ft/fk?
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  7. #7
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    hadde man ikke sagt noe om el nett hadde saken vært biff men når man begynner å nevne miks blir det tull.

    så det beste ville vært å søkt om 230ft 165hk til volvo og henvist detta til trafikkstasjon.

    grunn til att dem ikke godkjenner 230ET lenger er fordi det er så sinnsykt mange 240 med dn motoren. prata med en og han sa det var snakk på att dem skulle kutte godkjenninger på motorbytte på 240 pga var så mange ombygde 240 i registeret.


    vil anbefalle deg å søke volvo om 230ft. se åssen det går da, og da går du etter alternativ 2.

    og da skal det ikke bli mere tull ang detta der.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  8. #8
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    men de vil jo se at det står ET på blokka, da vil di vell klø seg i håve der ute? eller tror du dette går smertefritt siden det er bygd om på denne måten? med tanke på at den etter retten skal gå like fint som den b230f motoren eg hadde?
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  9. #9
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    blokk er blokk, ikke dermed innspruten innspruten som styrer det meste av effekta og forrurensinga di.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  10. #10
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    var det jeg tenkte, men da skal det jo egentlig være nokk og ha med dokumentasjon på at denne går like rent samenlignet med en aen f motor?
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  11. #11
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    jepp
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  12. #12
    Registrerte brukere Kjetil sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Sted
    Hadeland
    Innlegg
    106
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    hadde man ikke sagt noe om el nett hadde saken vært biff men når man begynner å nevne miks blir det tull.

    så det beste ville vært å søkt om 230ft 165hk til volvo og henvist detta til trafikkstasjon.

    grunn til att dem ikke godkjenner 230ET lenger er fordi det er så sinnsykt mange 240 med dn motoren. prata med en og han sa det var snakk på att dem skulle kutte godkjenninger på motorbytte på 240 pga var så mange ombygde 240 i registeret.


    vil anbefalle deg å søke volvo om 230ft. se åssen det går da, og da går du etter alternativ 2.

    og da skal det ikke bli mere tull ang detta der.

    Hva mener du her? De godkjenner ikke b230ET pga det er så mange av dem???? Har vel ikke noe å si hvor mange som er ombygd til dette før.
    Behøver du si noe om det er et eller ft?
    Bare å si det er en turbo motor på 182hk tatt ifra en volvo 740.
    BT er ikke SÅÅ råe på motorkoder osv..

    Har selv godkjent turbo motor i min 242 som var original med b19 når jeg kjøpte den.
    Volvo S60 R AWD
    Volvo V70 2,4l 170hk
    Volvo 940 GL
    Volvo 242 Turbo
    Ford Escort MK2

  13. #13
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    skal finne igjen brev i morgen og ta en tlf så får dere riktig info.

    men her er litt info jeg har fått tidliger søknad, men forklart inn med trådstarter og hans situasjon og gjort om litt for att det skal forstås enklere.

    her i detta tilfelle til trådstarter :1989 240, ikke godkjent med 230ET antagligvis grunnet att 230ET er "gammel" motor og feil avgasskrav i henhold til 1989 (står delvis forklart i første posten)-(dok fra Volvo på avgass på 230ET er da høyere enn kravet for 1989 modeller katalysatorbiler). hjelper ikke å montere katalysator på 230ET, grunnet 230ET motorer er ikke levert med det orginalt og da kan ikke vi Volvo Norge godkjenne den med katalysator for 1989 kravet.



    Kjetil: du med din gamle 242 får godkjent hva som helst grunnet gammel bil. skal man godkjenne motorer nå, så må motor være nyere enn bilen pga krava som kom gjennom åra, eller i den tidsperioden avgasskrav gjelder.
    derfor volvo og biltilsyn skal vite hvilke biler (understellsnr) motor kommer fra BLA.

    940 får man ikke gokjent med 230ET. søkte om det for å få opp effekta i en bil med suge motor da jeg bygde om til turbo, men volvo sa jeg måtte søke ft eller fk grunnet avgasser.


    men ang antall 230ET i 240 så er det blitt sagt nei pga det også pga antallet som er godkjent. samme som med ombygg v8, første avslag var fordi det var så mange, og i ettertid ble det nei pga effekta, og nå er det nei på Rover V8 å sjøl om hk/nm ligger underkrav. av enkle grunn dem sa det gikk så mange.

    og ang turbo, volvo vil beholde noen orginale biler, ikke bare att det går bare ombygde biler her, da blir det stopp fra importør til slutt.

    men alt som gjøres med biler nå til dags skal søkes om til biltilsyn og volvo norge
    Sist endret av R.G; 08/03/11 kl 23:36
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  14. #14
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Volvo har da vel ingenting med saken å gjøre hva folk gjør med bilene sine?
    Er jo ren idioti at det ikke skal godkjennes flere ombygde 240ier pga det er for mange av de. Har du dokumentasjon på dette?

  15. #15
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    ja, og det skal dere få
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  16. #16
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Nå har du virkelig satt i gang papirmølla hos Statens vegvesen, Ragnar!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. #17
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    mener du med det?=)
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  18. #18
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    men finnes det tabeller på de forsjellige avgass krav som stilles til hver enkelt bil?? skulle hatt dette som dokumentasjon opp imot min egen avgass?=)
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

  19. #19
    Registrerte brukere Ragnar sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2010
    Sted
    Tysvær
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    fått tak i en ft nå, så da blir det skifte til helgen, men lurer på og bruke 531 toppen på ft, hørt at det skal være bedre?? går dette smertefritt?
    PS: snart en ET blokk til salgs
    Volvo 240 89 mod (Turbo)

Lignende tråder

  1. [SOLGT] C.Erstad's Volvo V70N!
    By C.Erstad in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 287
    Siste post: 21/08/12, 13:27
  2. El-nett til volvo 760
    By Berg in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/11/10, 23:35
  3. Hvilket nett er dette og hvilket nett skal brukes?
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 02/11/10, 13:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •