Mulig jeg spør dumt nå, men det måtte til fordi det var begrensninger på hva slags bensin de fikk kjøre med? Jeg mener, høyere oktantall hadde vel også fiksa det og gitt høyere effektivitet?
Det stemmer.
Vanninnsprut kjøler ALT og dette øker MON oktantallet ganske effektivt. Det er det behov for da 98 blyfri holder kun 88 oktan MON. :(
Drivstoff med høyere oktan hjelper mye, men så har man dette med varmen da. Det påstås at Ferrarri fusket med sitt F1Turbo drivstoff og fikk utviklet en svært gunstig blanding hvor selve drivstoffet inneholdt vann.
Har montert vann/methanol innsprut på FK'en, men ikke fått testet enda. Trenger sommerføre...
Sannsynligivs tåkesystem...kjøler, tar med seg ekstra oksygen i forbrenninga og gir en høyere ekspansjonsfaktor... Brukt mye av Tyskerne under WW2 på bla.a BF109'n
Hvor mye fordel det er å bråkjøle de interne delene med vann kan vel diskuteres hva 6t angår... samt kjølingen av eksosen... den blir straks mere vrien å bli kvitt etterpå nå den er kald.
Desto bedre å ta med vanntåka inn sammens med resten...
Sist endret av Njål Nilssen; 06/02/12 kl 02:50
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt