Torgeir
www.wetterhusracing.no
Helmholtz resonans er egenresonansen til et åpent rom med hull inn og evt. ut av det. Så for å få en korrekt størrelse på plenumet ut fra en ønsket frekvens så må man ta høyde for hullet inn i plenum, hullet til den runneren som er "aktiv" og bølga som kommer ut av den runneren som nettopp har stengt.
Kan si det på en måte som at siden resonans i en beholder skaper trykk økning og senking (blås forbi tuten på ei tom 1,5L flaske så kjenner du vibrasjonene fra flaska som krymper/utvider seg med egenresonansen) Så gjelder det å avstemme det slik at runneren som får åpen ventil får trykket når det er høyest i plenum (på det turtallet man ønsker), og at etter den har stengt så kommer lavtrykket (og siden ventilen er stengt nå kan den kun suge inn luft gjennom inntaket, så når denne lufta som strømmer inn stopper (og pga. hastigheten den har) lager et overtrykk er det på tide å åpne innsugsventilene igjen. Gjennomsnittstrykket i plenum blir nok ikke noe så veldig mye høyere enn ellers, men du utnytter "bølgetoppene og dalene" til å lage ei lita kunstig overladning i plenum i insugstaktøyeblikket på et bestemt turtall
BMW har på noen av de nyere sekserne sine brukt 2 spjeld i selve plenumet og ITB spjelda som ellers. De to spjelda i selve plenumet er styrt avECUog åpner og lukker for å tillate trykkvandringer gjennom forskjellige volum og steder, så essensielt har de et plenum med variabelt volum. I tillegg til at de var så smart å lage "inngangene" til disse ekstra rommene/kanalene rett mellom de tre bakerste sylindrene og de tre fremste og derfor kunne utnytte trykkforandringene fremfor runnerne til å flytte luft fram til neste runner på "andre siden" på et annet turtall enn det helmholtz tuningen lå på. Veldig fint-fint system, og en VELDIG fin momentkurve som resultat Leste om det i en innleveringsoppgave fra en nordmann som studerte på "f1 linja" i England. Skal se om jeg finner den artikkelen, så legger jeg ut en link...
Sist endret av Njål Nilssen; 07/03/11 kl 16:32
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Så der... Dette er den oppgaven jeg snakket om...
http://download1072.mediafire.com/9j...BMW_Intake.pdf
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Interesant artikkel ! =) SWR hvor ville du ha utnyttet helmholzresonansen i effektregisteret ?
Regner med at det er for N/A motor dette her. Har mye for seg dette , men kommer mest til merkbart nivå med rimelig heftige kamtider og overlapp. I turbosammenheng er det litt andre ting som også virker inn.
Det blir litt mere "uvær" inne i et innsug når det står 1,5-2 bar trykk der pluss den mengde luft som samtidig skal inn via runnerne. Rimelig stor forskjell på en 250hk 2,3 liter N/A og f.eks en 2,3 600 hk turbomotor.
Torgeir
www.wetterhusracing.no
Jepp BMW sugissekser...
Jo klart... hvertfall hvis spjeldet er litt lite... kommer ei "søyle" av luft inn med 250++km/t som helst vil rett fram feks. Har vel mest for seg på sugiser ja, men alle monner drar, og kan vel være med på å fjærne evt. "dipper" som skulle oppstå. Men blir vel kanskje litt overkill i denne sammenhengen egentlig.
Tenkte bare at med begrensede deler tilgjengelig kunne det kanskje brukes til å oppnå litt tidligere spool.
Kan vel kanskje bare drite i det da egentlig heller konsentrere seg om grenrør som gjør større innvirkning mtp spool...
Sist endret av Njål Nilssen; 07/03/11 kl 21:58
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
På turbo hadde jeg ikke tenkt på den i det hele tatt.. Turbomotorer har som sagt mer "uvær" så det som teller der er fordeling, fordeling, pusteevne.. Helmholz trenger relativt små plenumvolum for å gi noe spes resultat på lave turtall, og vil man ha ketchup levert på pall er det bare å bygge seg Helmholztunet plenum som funker på 2700 rpm eller hvor man nå vil ha spool..
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Okay, takker for svaret !