Har akkurat tatt av en rusten bremseskive foran og plukket rester av bremsekjoldet.
Skruene som holder det som er igjen av bremseskjoldet er også rustne.
For å sette på nytt bremskjold så må jeg av med navet, hvordan gjør jeg det?
Har akkurat tatt av en rusten bremseskive foran og plukket rester av bremsekjoldet.
Skruene som holder det som er igjen av bremseskjoldet er også rustne.
For å sette på nytt bremskjold så må jeg av med navet, hvordan gjør jeg det?
Ta av sentertoppa på navet, ta ut låsepinne igjennom mutter, skru ut mutter og dra av navet...
1978 Volvo 242 16v
Husk å bytte boltene som holder bremseskjoldet da
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Helt klart, er ikke mye igjen av de, og enda har jeg ikke prøvd å få de av..
Tenkte jeg vil få de av og gjøre rent før jeg åpner sentertoppen.
De kan sitte noe så inni gamperæva, jeg løste det ved å slipe et spor til en feit flattrekker.
Har dog bare vært borti 2 som ikke ville av overhodet, et hett tips er å banke på en pipe i 1 mm mindre. og SEKSKANT, ikke prøv med 12kant, da er du ute og kjører allerede.
Hater forøvrig å skru på bremsedeler..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Prøver det med spor i skruehodet, er ikke nok igjen til å skru med på minst en.
Denne bremsejobben har ikke vært morro nei, har slitt med flere mutre, bl.a. "muttern"
som skrus inn i fjærbenet, bremserør"skruer" i messing som ikke tåler noe.
Bytter det meste nå, støtdempere, fjærer, bremseskjold som sagt, skiver, kalipre,
bremserør/slanger så det blir forhåpentligvis lenge til neste gang.
Har akkurat gjort det selv, butikknye og nylakkerte deler er kos.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Det jeg gjorde da jeg byttet på min i høst. Brukte mellomste forlengeren til skralla, og en 6-kant som var 1mm mindre (husker ikke dimmen i hodet), og en halv boks med WD-40 (den har litt bedre rustløsende egenskaper enn 5-56, som smører bedre)
Etter et dusin med banneord, og hammerslag, var problemet løst. Husk også å bytte den splinten som låser mutteren til navet når du setter det sammen igjen. Du vil nødig at den skal skru seg ut selv!
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Og skulle ikke det gå å få ut de boltene så få tak i et sveiseapparte hvis du ikke har et. Punkt på noen muttere som du trer utenpå hodet på bolten. Da vil varmen fra sveisingen være nok til at den løsner og du kan lett få de av!
Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
(hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)
Have safe sex, make love in a VOLVO!
Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!
Det hørtes ut som en veldig god ide!
bremse skjold er jo ikke påbudt så kan jo bare la være hvis de ikke vil overhodet..
eneste er at de bak må fjernes og da....
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
Er klar over det, men greit å beskytte bremsene (klosser og stempel i kaliper f.eks)
Ser bare fordeler med bremseskjold jeg.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Heh, det er iallefall påbudt bak da håndbrekkskoene sitter inntil bremseskjoldene der, en annen ting er foran i forb. med eu...men ja, er veldig greit at alle er intakte...
1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
1996 945 Turbo - " Brukis "
68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*