Ny olje renser opp. så kan hende dette hjelper. Verdt et forsøk ihvertfall.
Ville prøvd det først. så løfte opp bilen eller stå på noe snø og ta rattet fra side til side noen ganger. Jeg syns der er rart ikke servon lager noe rar lyd hvis det er pumpa. for det pleier de gjøre da.
One Ring to rule them all
Servoen lager ikke noe særlig ulyd med unntak av når det er fullt rattutslag... som er helt normalt... kjenner at servoen kicker inn når jeg tar i rattet og svinger mot en side når jeg starter osv. så virker nå som om pumpa prøver å gjøre jobben sin...
finnes forbedret reim til 850-x70 med annen routing for å skåne lagerene til dynamoen.
har ikke delenummeret, men det skal jeg se om jeg finner senere
'07 V70 R ✓
'95 850 T-5R
prøv og bytt olje en gang å se om det hjelper da. kan vell være noe innvendig lekasje også.. men skjer skjelden på tannstenger
One Ring to rule them all
Nå skjønner jeg faen ingenting dagen før jeg planla å bleede ut servosystemet og fylle på ny olje begynte driten å oppføre seg ordentlig igjen.. Har fungert tilnærmet prikkfritt i de to siste dagene...
Snodige saker...
Har diagnoseutstyr for:
1996-1999 Volvo
1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!
Morgis, det er to routinger for den acessory-reima, med og uten Aircondition. ingen andre.
R-M-I
Dette ligner veldig på hvordan servoen min oppførte seg her i høst. Kom og gikk den feilen i flere måneder, før den her rett før jul gikk over til å oppføre seg bedre og bedre, og nå; Nær perfekt.
Jeg fikk tidlig mistanke til at det sirkulerte noe dritt i systemet, da jeg tidvis kunne få endret på funksjonen ved å foreta "lufting" av systemet. (Var ingen luft å få ut, men oljestrømmen i tannstanga øker veldig.)
At det var noe fremmed som hadde havnet i olja ble egentlig bekreftet av at god servofunksjon ble avløst av ei servopumpe som er klar for dynga.
Gjør som TBO anbefaler, flush systemet så hurtig som mulig, so skal du se at du kanskje berger servopumpa.
Selv savner jeg et ordentlig filter på trykkslangen ut av pumpa i grunn.
Får magnetfiltre fra USA som passer perfekt både på servosystemet og ikke minst på automaten. Kutt slangen og monter. Monterte på lavtrykksiden - spon (primært) er jo veldig greit å få stoppet på sin ferd rundt i systemet...
skjelden man får stålspon i slike deler. er sandkorn etc som somoftest gir skader.
One Ring to rule them all
Hender pumper bare ryker ja. selv nye biler kan være litt av bladene i pumpa etc. Er få ting som må være så rent som hydrauliske deler..
One Ring to rule them all
I følge vadis så kom det en ny routing for biler med ac.
edit:
Her er vel gamme routing (850 og 960 er/var tydligvis likt)
http://www.ebooksquad.com/2009/09/12...g-diagram.html
Og her er ny:
http://www.2carpros.com/questions/vo...ine-belt-broke
Sist endret av ola normann; 03/02/11 kl 22:42
2012 v70 d3
2005 V70 2.0t
1998 V70 2,5L 10V - Solgt
1986 740GL - Solgt
1985 240GL - Solgt
1975 242DL - Spiker
1975 Mazda 818 - Spiker
Kjører du rett olje på servoen? Prøv og bytte olje. Vist ikke tipper jeg du har en sliten pumpe..
Adrian Øvergård
TLF 46801564
De linkene var kun for illustrasjon.
Klippet ut fra vadis:
New routing of auxiliaries belt
A new auxiliaries belt is being introduced into production for the 850 with A/C.
The new belt is routed so that it travels further on the generator drive pulley.
The new type of belt will replace the earlier belt for cars with A/C.
P/N: 9434341-5
Men man får også valgt 1997 mod 850 i vadis?? (mulig de hadde igjen 2 stk på båndet før de tok nyttårsaften??)
2012 v70 d3
2005 V70 2.0t
1998 V70 2,5L 10V - Solgt
1986 740GL - Solgt
1985 240GL - Solgt
1975 242DL - Spiker
1975 Mazda 818 - Spiker
Jeg antar at det er vanligATFolje som skal på Dextron 3 eller hva søren den heter... Volvo har også en egen "servo olje" av noe slag som også visstnok skal vere av skapelig og passende kvalitet... det er denne jeg har etterfylt med. noe som ikke skulle vere noe problem med i det hele tatt... (servoen skapte seg FØR oljepåfylling også bare så det er sagt... jeg etterfylte en liten dash siden det ikke var ved optimalt nivå på peilepinnen. Uten at resultatet ble noe annerledes av det... intill for et par 3 dager siden når ting plutselig fant ut at det skulle begynne å funke flott igjen..
Robert H.
2001 C70 2,5T
2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
2006 Ford Ranger XLT
2007 Challenger Mageo 107
Og hvordan gjør man lettest dette? Er vel en fordel å få ut ALT vil jeg tro når man først driver med det? greit nok å tømme reservoir osv. men hva med resten av olja i systemet da? Jeg er ikke særlig keen på å krabbe under bilen og demontere i vei...
Konemor = 9 dager på overtid.... Og jeg tviler på at det hadde blitt "stemning" i heimen om jeg hadde stammet frem "Uhm...kan du holde litt igjen? Jeg må bare hive på igjen en haug slanger og fylle servo-olje her først" - når noe skjer.
Den servo-oljen jeg fikk kjøpte jeg hos volvo, GRØNN olje. "Servo SpesialOlje" tydeligvis... Sikkert FANTASTISKE saker.
Er det ikke et slikt gjør det selv verksted der som Mahiesen auto var før da?
Mener de har løftebukker, og da er det jo mye enklere.
Robert H.
2001 C70 2,5T
2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
2006 Ford Ranger XLT
2007 Challenger Mageo 107
Bytte servoolje gjøres lettest med bilen på bakken.
Ha følgende klart før dere tar av returslangen til pumpe:
en "propp til tankens stuss
En bit 8mm rør og litt klar slange samt et oppsamlingskar.
Noen snlangeklemmer.
En stk medhjelper
En del mere servoolje enn hva systemet inneholder normalt.
1. Demonter returslangen og sett i en propp for å tette tankens stuss. Returslangen er den som er nærmest motoren)
2. monter rørbiten og den klare slangen i enden av returslangen.
3. Plasser et kar ved enden av den klare slangen.
4. Be medhjelperen starte motoren, og hell etter olje etterhvert som denne forsvinner ut av reservoiret.
5. Når en liter er tappet, be medhjelper om å stanse motoren.
Plasser nå enden av den blanke slangen opp i reservoiret og gjør klar for skylling av servoen.
6. Medhjelperen starter motoren iigjen og dreier rattet helt til venstre, og holder rattet der ute i Ca 20 Sekunder.
7. Medhjelperen dreier rattet helt til høyre og holder rattet der ute i Ca 20 sekunder.
Gjenta 6 og 7 et par ganger /Haynes sier 10 sek og 10 ganger).
8 Stans motoren.
9 Gjør klar en ny liter ny servoolje.
10 plasser slangen i karet igjen
11 gjenta punktene 4-8 igjen.
Normalt sett vil du ha flushet servoen fullstendig etter å ha fylt på Ca 4 liter.
Ikke sikkert dette er skolerte mekanikeres metode, men sannelig fungerer den (Byttet fra Volvos grønne til Gastrol Superlife DXIII på denne måten. Ikke særlig stor forskjell i fargen på oljen der i reservoiret mot den literen jeg har i skapet nei.