Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Exclamation Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !

    Hallo folkens.

    Driver og bytter motor og har litt trøbbel, så hadde satt veldig stor pris på om noen har noen hjelpende idèer.

    Har en relativt grei 240 stående. Orginalt er det en B21A motor og M45 kasse i denne. Hadde et ønske om noe bedre fart bortover strekkene og mer power i dem 14-45 graders fjellovergangene.

    Fikk tak en 245 hvor det stod en B230E motor og M46 kasse.
    Orginalt stod det en B230A i denne 245`en, men var ombygd til B230E.

    Ca 40mil kjørte jeg med denne 245`en og alt fungerte fint. Enkel sak dette,tenkte jeg. Merket alt av ledninger/kabler godt før jeg tok ut motoren fra 245`en.

    Så ut med B21A motoren fra 240`en og Inn med B230E motoren.
    Monterte bensinpumpene, la opp kabler og relè. Tenningsmodul og dertil kabler. Alt i henhold til " plan-tegningen " .

    I teorien skulle altså bilen starte nå, men det gjør den dessverre ikke.

    * Ikke gnist.
    Det er strøm inn på coil, men ikke gnist.
    Har forsøkt forskjellige coiler uten endret resultat.

    Motoren får bensin. Tennings modulen er ny.

    Hva er problemet !? Har snart sett meg blind på hele prosjektet.

    Er det noen som har noen hjelpende tips ? Kanskje en tegning over ledingsnett å send ?

    Dersom noen av dere som kan dette tilfeldigvis holder til i Ofoten, narvik / harstad området, så står bilen der =)
    Sist endret av remix; 14/01/11 kl 10:33

  2. #2
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    tenningsmodulen skrudd fast i jord??
    er vel sepparat tenningssystem på 230e motorene så er ikke så mye som kan være feil der...
    nye tenningsdeler(ikke biltema)?
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gull pilen Vis post
    tenningsmodulen skrudd fast i jord??
    er vel sepparat tenningssystem på 230e motorene så er ikke så mye som kan være feil der...
    nye tenningsdeler(ikke biltema)?

    Tenningsmodulen er satt opp slik den stod på 245`en, stripset fast i festet til spylervæsketanken. Det går en jordkabel fra modulen over til jord, og
    denne sitter godt.

    Den nye modulen er fra biltema ja. Separat tennings system ?

  4. #4
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    separat mener jeg at de er som på de gamle forgasser bilene med elektronisk tenning og ikke slik som feks lh 2,4 innsprutet...
    blir fort sur disse motorene så kan prøve med nye plugger feks...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  5. #5
    Registrerte brukere Raggizz sin avatar
    Medlem siden
    04. jan. 2010
    Sted
    Evenskjer/Harstad
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde biltema tenningsmodul på min å da ville ikke den starte.
    1989 Volvo 245 turbo Intercooler
    1977 Opel Acscona B

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat : separat mener jeg at de er som på de gamle forgasser bilene med elektronisk tenning og ikke slik som feks lh 2,4 innsprutet...
    blir fort sur disse motorene så kan prøve med nye plugger feks...


    Det stod en formotstand på bilen, og koplet over denne og til den nye modulen. Og fra modul til coil. Coil til fordeler. Separat da ?

    Ved prøvelampe-test, viser det seg at det er kontinuerlig strøm på coil.
    Selv når tenningen ikke er påskrudd. Har seff koplet noe feil ett eller annet sted. Men spørsmålet er hvor.

    Skulle hatt et koplings - skjema. Noen som har ?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Raggizz Vis post
    jeg hadde biltema tenningsmodul på min å da ville ikke den starte.
    Det kan være modulen, men sannsynligvis har jeg koplet noe feil.

    Spørsmålet er bare hvor..

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Koplingsskjema B230E / ET / FT / F / B234F / B204E / Osv..


    Se denne linken :
    http://www.autoelectric.ru/auto/volv...989/740-89.htm

    For bilelektrikere så er sikkert dette piece of cake, men jeg skjønner lite.
    Noen som har byttet motor før og kan gi meg en skrittvis oppskrift hvordan man går frem ?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Noen som har byttet motor før og kan gi meg en skrittvis oppskrift hvordan man går frem ?

    Tenker da på kabler å slikt, inn på sikringsboksen, relè og slikt.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    I linken under finner du Volvo-greenbooks, med mye teknisk data :

    http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
    ----------------------------------------------------------------

    Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=16894

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2011
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Slet litt med rallybilen min med E motor med dårlig kontakt i boksen på spylerdunken, skrudde på tenninga, rista litt i ledningen så hørte je bensinpumpa startet også var det bare å fyre opp... verdt å sjekke ihvertfall, byttet både hjernen å ledningsnetttet uten hell..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. jan. 2011
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VocAnders Vis post
    Slet litt med rallybilen min med E motor med dårlig kontakt i boksen på spylerdunken, skrudde på tenninga, rista litt i ledningen så hørte je bensinpumpa startet også var det bare å fyre opp... verdt å sjekke ihvertfall, byttet både hjernen å ledningsnetttet uten hell..
    Begge pumoene får strøm og fungerer når æ skrur på tenninga. La opp nye kabler bakover til dem. Monterte "boksen" på spyledunken, akkurat slik som det stod på donorbilen. Og har rista litt i ledningene der, sjekka jord å sånn.
    Men e dårlig med liv der uanz. ( Jævla søppelbil )
    E utenbys no så får ikke sett på den enda, men snart håpe æ.

    Blir bra når æ får den igang da ! 1031-bak, m46, b230e =) Stiv.

    Jauda ! Tar gjerne imot flere hint/tips vesst noen der ute har peil ! =)
    ----------------------------------------------------------------

    Motorbytte B21A vs. B230E Trøbbel !
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=16894

Lignende tråder

  1. Trøbbel med bremsene på 245`n
    By Kenneth D in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 27/11/10, 13:44
  2. Trøbbel med el.sete XC70 02 mod
    By PrinceIgor in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 19/10/10, 13:45
  3. Trøbbel B230k
    By Buoyen in forum Motor og gir
    Svar: 18
    Siste post: 19/08/10, 18:33
  4. Trøbbel når turbotrykk kommer! B21ET
    By RealT3cH in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 12/07/10, 15:05

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •