Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: K-jetronic starter ikke(ci innspr)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard K-jetronic starter ikke(ci innspr)

    Har en 79 245 GLE m 199000km på telleren. En eiers bil, som dem tidligere har hatt problemer med at den fusket når tanken ble under halv. Sønnen har demontert innspr, men den har jeg montert og har startet bilen. Den ville ikke gå på tomgang. Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm.
    Tips noen?

  2. #2
    Registrerte brukere Volvo-turbo sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Bor det noen i osten på himmelen?
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Sjekk fødepumpe som sitter i bensintanken. Har vært borti at bilen ikke vil gå reint fordi den ikke får nok bensintrykk fremmover i systemet når denne pumpa har vært deffekt.
    244 Turbo Intercooler -84 / Chevrolet Bel Air conv. - 56 / Audi A6 Allroad - 13

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo-turbo Vis post
    Sjekk fødepumpe som sitter i bensintanken. Har vært borti at bilen ikke vil gå reint fordi den ikke får nok bensintrykk fremmover i systemet når denne pumpa har vært deffekt.
    Pumpa 0,5 liter bensin på 1 sekund den nye. Men fikk nytt filter i dag. Forskjellen på det gamle og det nye var vel omtrent som Glomma kontra en norsk fjell bekk når det gjelder gjennomstrømmning. Skal bytte det i kveld

  4. #4
    Registrerte brukere Bella6 sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2010
    Sted
    løten
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Vill den gå no da??

  5. #5
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som tank pumpe ja..om ikke bensinrele(grønt) ..

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Har bytta filter i motor rom, kommer likevel ikke en dråpe bensin frem fra dysene. Skal begynne å sjekke trykk nå. Starter fra bensinfiltret. Er det ikke det korrekte trykket der er det nok hovedpumpa. Time wil show

  7. #7
    Registrerte brukere Volvo-turbo sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Bor det noen i osten på himmelen?
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Friksen Vis post
    Høres ut som tank pumpe ja..om ikke bensinrele(grønt) ..
    Da kan du sette nøkkelen i posisjon 2 i tendingslåsen, hører du det summer (ca 2sek.slik at det opparbeider seg trykk) under bilen så er releet og pumpa under bilen iorden. Hører du ikke noe summing så enten har du allerede godt nok bensin trykk eller så er det feil søking på rele/pumpe. For å sjekke pumpa under bilen kan du ta en ledning helst med sikring direkte fra + på batteriet og koble til + på bensinpumpa, da blir denne tvangskjørt hvis den er iorden. Fungerer pumpa nå så er det det grønne releet dit som svikter. Lykke til.
    244 Turbo Intercooler -84 / Chevrolet Bel Air conv. - 56 / Audi A6 Allroad - 13

  8. #8
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Trenger vel igrunn ikke sikring om det bare er for å teste og evt utelukke pumpen som feilkilde.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Joda, mange gode råd. Men som jeg skriver "Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm"

    Skal sjekke trykket etter bensinfiltret i mellom jula, dere skal få tilbakemelding. Jeg tipper at styretrykksregulatoren er gåen, men håper at hovedpumpa ikke leverer nok trykk etter å ha vært uten forpumpe i mange år..

  10. #10
    Registrerte brukere Volvo-turbo sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Bor det noen i osten på himmelen?
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Trenger vel igrunn ikke sikring om det bare er for å teste og evt utelukke pumpen som feilkilde.
    Neida trenger ikke sikring, men det har noe med følelsen av sikkerhet hvis det skulle være rein kortsluttning der.
    244 Turbo Intercooler -84 / Chevrolet Bel Air conv. - 56 / Audi A6 Allroad - 13

  11. #11
    Registrerte brukere Volvo-turbo sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Bor det noen i osten på himmelen?
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 1979245GLE Vis post
    Joda, mange gode råd. Men som jeg skriver "Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm"

    Skal sjekke trykket etter bensinfiltret i mellom jula, dere skal få tilbakemelding. Jeg tipper at styretrykksregulatoren er gåen, men håper at hovedpumpa ikke leverer nok trykk etter å ha vært uten forpumpe i mange år..
    Hørtes lurt ut å sjekke regulatoren som sitter ved siden av hovedpumpa.
    244 Turbo Intercooler -84 / Chevrolet Bel Air conv. - 56 / Audi A6 Allroad - 13

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Heisan.
    Er nok ikke pumpe i tank som har med dette og gjøre. Har kjørt uten pumpe i tank på biler i ungdomstiden uten noen spesielle problemer enn småfjusk ved lite bensin i tank.
    I og med at den den går i 2 sek er det elektriske i orden. At den går kunn i 2 sek tipper jeg er at den går på bensina fra kaldstart dysa(el styrt dyse oppe på innsug). Føler at det er noe med mengdemålern din. Er denne vært ifra hverandre? Denne er svært følsom mot unøyaktig montering. Kan også hende at spjeldet som vakummet løfter opp satt seg fast. Dette er da samme spjeldet som regulerer bensin mengden til dysene.

    Må også nevne at mange forveksler og setter på nyere bensinpumpe. Dette går da ikke pga nyere F motorer går på ca 3kg mens gamle E motorer går på ca 4,5-5kg trykk.

    Lykke til.

  13. Takk 1979245GLE takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Riftig som du sier. Forrige eiere påpekte at bilen begynte å harke på halv tank. Og joda, pumpa i tanken var gåen, den er bytta. Hovedpumpa går, men jeg skal måle trykket.Den har jo sørget for at trykket er ok alene i ca 10 år. Det skal være 4,5 kg etter filtret i motorommet? Mengde måleren har ikke vært demontert, spjeldet er løst. Kaldstart dyse er sjekket. OK.Så det er nok den lille mengden den går på. Har også sjekket alt av givere får strøm. Har ikke sjekket om bi metalet i dem virker. Tar det eventuellt etter at jeg har sjekket trykket rundt omkring. Har montert insp selv, og kjørt bilen 5km dit den står nå. Bilen gikk som en kule, men kranglet på tomgangen når den ble varm. Temp måleren virket ikke. Når jeg skulle flytte den i garsjen gikk den i 10 minutter, stoppet, og har siden nektet å gå.

    Takker for gode tilbakemeldinger!

  15. #14
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    om sprutet har vært demontert ville jeg sjekket at slangr\rør er montert riktig igjen på bensinmengdefordeleren, fort gjort å forveksle dette. Finner bilder på google, har så dårlig nett her så har får ikke opp bilder. Sjekk også om det er vakumlekasje, sprutet er veldig følsomt på dette.
    Volvo 242 `76
    b230ft, 405 topp, b-kam, 0,7 Bar, 5 trinns kasse, compomotive 15"\8", 40mm senk, poliforinger ++
    Last Ride
    Jet turbin

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    PROBLEMET LØST
    Var luftfølerplaten som har satt seg fast. Sjekka likevel matningstrykk, styretrykk,systemtrykk og returtrykk. Alt var innenfor spesifikasjonene til Bosh. Bra etter 30 år det. Takker alle som har gitt meg tips. Nå blir det bytting av dørstokker så er det vel bare å kjøre....

  17. #16
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Ja stemmer, det problemet hadde jeg en gang og faktisk! K-jetronic er fine greier egentlig, helt til det blir pella for mye på ;P
    Volvo 242 `76
    b230ft, 405 topp, b-kam, 0,7 Bar, 5 trinns kasse, compomotive 15"\8", 40mm senk, poliforinger ++
    Last Ride
    Jet turbin

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Der har du kjernen i problemet. Dem som begynte å skru på bilen hadde ikke peiling. Man starter ikke med å plukke på ett insp system man ikke kjenner. Problemet det startet med var jo at den fusket ved halv tank eller mindere. Normalt å starte i tanken. Og det var der problemet lå.

  19. #18
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard

    Må legge ut bilder av bilen da.
    Er jo ikke hverdagskost disse bilene.
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Ja. Kan prøve å få til det. Skal ta en "overfladisk" puss først. Skifte dørstokker. Og Lakke litt. Blir ikke hellakkering før om noen år. Gir beskjed her når jeg har lagt ut bilder.

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Prøvde å legge ut bilder, men det virker som om det kun kan hentes bilder fra nettet...

  22. #21
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 1979245GLE Vis post
    Prøvde å legge ut bilder, men det virker som om det kun kan hentes bilder fra nettet...
    legg bildene dine inn på www.photobucket.com

    også kopierer du IMG koden/linken som står under bildene du har lastet opp. også limer du linken inn her

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Takkar!!

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Da er det lagt ut noen mobilbilder

Lignende tråder

  1. 850 starter ikke
    By roar57 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 14/12/10, 11:58
  2. 230 fk starter ikke
    By aarmo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 11/10/10, 07:33
  3. Bilen starter ikke.. har ikke gnist.
    By _s90r_ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/07/10, 19:17
  4. volvo 940 98 mod starter ikke. får ikke bensin hvorfor?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/10, 18:25
  5. v70 starter ikke.
    By rogern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 02/03/10, 00:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •