større gassere jo mer turtall kan du ha
større gassere jo mer turtall kan du ha
One Ring to rule them all
hva bør jeg egentlig velge av 40 og 45 dc ?
Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.
er jo ikke akkurat noe kjørbart monster av en motor du får heller :P å når du ikke vil ha sprut så ville jeg tatt det billigste du kom over
One Ring to rule them all
Hvis du har tenkt å kjøre endel på gate så jeg jeg definitivt si Dellorte 40 mm og det må være turboforgasserene DHLA H.
Lotus valgte disse på sine biler og GIK valgte disse i sine VT211 turbosats til Volvo.
Kjenner til flere rundtom her som, etter endel utvikling med testing av forskjellige rør og dyser, har ladet 2,0 BAR på Volvo med DHLA H forgassere.
40 mm med 32 mm halsringer er ett must om man vil holde bensinforbruket på ett levelig nivå.
Det er ladetrykket som gir deg guffe, ikke forgasserstørrelsen.
Kan nevne at jeg nettopp fikk tilsendt ett bremsepapir som viser 530 hk og det originale gass spjeldet på originalt 55 mm er fremdeles brukt.
En annen kar rundtom her med ett annet bilmerke kjørte 1,6 BAR på sine 40 mm Solex forgassere og dette gikk veldig fint. Normalt forbruk og godt med effekt.
Hvis du ønsker å bli fornøyd så må du styre klar "SVÆRE GREIER".
Hvis forgasserene ikke tåle mer enn dette så er de ikke dyseoppsett til mer enn denne effekten. forgassere er ikke faktisk ikke så forskjellige fra datasprut, de må mappes de også.
Hvilket tenningsanlegg kjørte du?
Var det tilpasset høykomp. FT motoren?
Det drikker MYE suppe hvis det er feilmappet, men slik er det med datasprut også. Man bør uansett kjøpe seg ett lambdameter så man vet hvordan motoren har det og juster deretter.
Ja, klart det kunne dyses om. Men de gamle slitte gasserne der var såvidt hang sammen, tregheter i overføringer, slark i stag mellom gassere og bare dritten.
Skulle jeg hatt den lengre hadde det blitt datasprut.
Det forgasser greine koster mye tid og kunnskap for å få det til å gå greit. Og med datasprut er det jo mye mer å hente.
Bredbåndslambda er et must ved trimma biler.
Ja mulig på langkjøring, men med gassing var det brått myyye mer.
Hvordan målte du, med den sløve bensinmålern? Fylte sikkert full tank og tok km tellern du, men du fikk ikke sett når det var nesten tomt da, for da hang jo ikke bensinnål med
Sist endret av -Shark-; 12/01/11 kl 20:49
Mercedes 123 og Bmw 3 serie stasjonvogn. Husqvarna Smr 511 og Yamaha xj900
xx Volvo 760 turbo, 240 90mod,volvo -240 turbo 77mod, 244 2.1dl 77mod, 240 90mod
xx -3 serie coupe, Bmw 316sedan, peugeot 406, peugeot 405,ford escort, Mercedes w124 300 4 matic, Mercedes w123 80mod
Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.
Du vet, gammelt utslitt dritt er gammelt utslitt dritt uansett hva det gjelder.
Det der hørtes ikke bra ut på noen måte og resultatet MÅ derfor bli deretter. Man skal ikke holde resultatet av noe slik mot det potensialet som korrekte spec. deler har når de er i orden.
Det er ulemper og fordeler med det meste, også forgassere.
Den største ulempen er at folk sjelden går for datatenning og da får man ikke fordelen med samme avanserte tenningskurven som gutta med datasprut får.
Fordelen med 2 stk. dobble Dellorto TURBO forgasser er en enormt god gassrespons, en respons man ALDRI vil klare å få med vanlige EFI innsug og datasprut.
2 x 40 mm Dellorto hadde ikke stått i Lotus hvis det ikke var gode greier.
Ja, det kan tidvis være svært krevende, men hvis man er smart så avtaler man med selgeren FØR man kjøper.
GIK bør kunne levere forgasserene ferdig dyset til den aktuelle motor og motoreffekt. Da er det bare å montere og kjøre.
Det er fordeler og ulemper med det meste, inkl. bredbandslamda.
Enig i at tankmåleren er ubrukelig til å måle forbruk så det ble nok målt med mye større nøyaktig enn som så.
Så du tror responsen er bedre med gassere en med separate spjellhus? :P
One Ring to rule them all
Ladetrykket bestemmes jo av hvor mye motoren tar til seg av luft.. jo mer luft den tar til seg jo mer bensin trenger man.. sett på dritt kam og man kan lade 3 bar og få 200hk..
Så tror man bør nevne andre ting når man skal bestille gassere
One Ring to rule them all
Lure spm nei?
bare lurte på om du trodde responsen var bedre med gassere :P
Separate spjell er jo bedre på alle måter.. man slipper at fløde blir hindra også
De fleste sprut har jo også funksjon (husker ikke hva det heter...) som spruter på bensin når du gir gass (akkurat som en akselerasjons pumpe).
One Ring to rule them all
Nja.....
Det optimale er kuleventiler, såkalte rollerbarrells. Først da er det uhindret passasje. Totalprisen, for spesialsprutet, rollerbarrels og ikke minst spesialmappingen koster, nærmest uavhengig av maks effekt, en liten formue.
2 x dobble dellorto gir derfor enormt god respons i forhold til pris.
Alle sprut må ha det for å fungere, men problemet her er enormt mye mer innviklet enn som så.
Rulle spjell er ikke "bedre" før man passerer turtall som du ikke oppnår på en rød4 uten å koste på den "møe" penger..
2stk dellorto gassere tilpasset og bremset i en motor koster mer en hva foreksempel mitt adaptronic sprut koster... som har denne funksjonen vi snakker om
http://www.youtube.com/watch?v=hZUy7tKDhQk
One Ring to rule them all
Det er en helt vanlig innstilling og misforståelse ja.
Det er godt mulig. Innsugsmanifold, begge forgasserene og trykkboks koster endel ja. Resultatet man får gjenspeiler ofte, men ikke alltid, kostnaden.
Nei. Det er ikke det der jeg snakker om. Gjentar at det er MYYE mer innviklet og omfattende enn det som han der snakker om.
Det der gjelder for alle ordinære motorer med 1 vanlig gasspjeld og MAP sensor.
4 gass spjeld og innsprut snur opp ned på det meste og flytter kompetansenivået opp i en helt annen liga.
Du kan f.eks begynner med å spørre etter VT211 her:
http://www.gikturbo.no/
Hele kittet komplett, inkl. turbo, holdbar eksosmanifold som tåler å bli brukt, wastegate osv osv selges her:
http://www.gikturbo.se/performance/k...s-240-740.html
Det beskrives slik:
http://www.gikturbo.se/performance/k...foerg-cis.html
Det bør kunne gå greit å bytte ut Roto-Master turboen med en mer moderne Turbonetics E50F1-62 A/R0.58 on-center eller en 7 bladet Garrett GT3076R A/R 0.82 turbo på en portet 940 manifold.
Sist endret av Batland; 16/01/11 kl 15:37 Begrunnelse: Lagt til flere linker og bilde.
Liten tvil om det. En brutal overprising det der.
Synes at R-sport fordeleren er svært overvurdert. Har selv oppnådd mye bedre resultater med 185 fordeleren, men den store vakumklokken er helt nødvendig.
Det samme er en oppgradert coil eller evt. Lumenition.
De originale bensinrørene er store nok.