Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
Skjønner tankegangen din, flyfaen, og er man litt interessert i elektronikk og data (som jeg er) så er det ikke noe problem å lage styringsbiten til det hvertfall. Har sitti å tenkt mye teori på det der selv .

Men kan bare ikke helt se for meg hvordan en kan styre kamdrevet rent praktisk/mekanisk ved hjelp av oljetrykk for den biten er ikke jeg så stødig på. Tenker bare at på en eller annen måte så må oljetrykket overføres til de roterende delene hvor det sitter et slags "stempel" med et lite hull i som blir motvirket av en fjør som du kan styre mengden olje og trykk inn til med en slags trinnløs solenoid som du sier. Baksiden av stempelet har igjen en oljeretur som går tilbake til de stillestående delene igjen (toppen).

Lite trykk og den faller til basisposisjon som er ideelt under oppstart og lavt turtall, og vil kunne ved å øke trykket styres gradvis mot maks posisjon som er ideell under maks turtall.
BINGO

Det å få en linjær stempelbevegelse til å bli til rotasjon kan man enkelt gjøre ved "rotating cam tracks" en metode som er brukt i flyindustrien siden WW2 for å vri propellblader med hydraulisk trykk.

Man kunne brukt helical splines og laget et helt lukket system, men man må ha høyst spesialsert utstyr for å skjære helical splines og derfor er dette ikke mulig å få laget i små kvanta.

Derfor er mitt nav designet for å kunne lages med helt standard cnc utstyr, og siden helical splines ikke kan benyttes må systemet være åpent, og krever derfor at man bygger en lukket kasse for dreva, litt tungvindt men sånn er bare verden.

så på mitt drev er tanken at man kjører trykk inn på stempelet fra kassen som kjedet og dreva ligger i gjennom en simmering (eller lignende), også for at man ska få frisk olje i systemet så vil det være en innebygd lekasje som også smører de bevegelige delene.

I utgangspunktet ligger oljetrykket rett inn på stempelet, mens nåleventilen ligger i returen, så ved å strupe returen med nåleventilen som er justerbar elektronisk vil man få en viss trykkoppbygning som kontrolleres av hvor mye man struper returen. Og for at ikke trykket skal bli påvirket i hele oljesystemet, så ligger det en restriktor i inngangen til nav-styringen, slik at selv om nåleventilen står helt åpen, vil ikke resten av oljesystemet bli påvirket.

Kan lage et lite skjema på hvordan styresystemet skal være.

Her er i alle fall en transparensfigur av navet (så ser du kamsporene)