Er som ChrML sier... nesten. Tror han blander litt, men han mener i utgangspunktet riktig.

De kamdrevene jeg skal få laget til, vil kun rotere kammen til eller fra den faste drev-settinga. Altså forandre forskuddet på kammen, men durasjonen er fast maskinert i lobene, det man kan gjøre er å "emulere" durasjonen ved å sette kammene i ulik posisjon mot hverandre (lobevinkel), og man kan potensielt nå dit at ventilhattene tar i hverandre. Men, skal lage en tabell og advarselssystem som "skriker ut" om kammene kommer x antall grader for nærme, slik at man finner den mest optimale settingen som er praktisk mulig uten å knakke ventilene. Stemplet blir ikke noe problem, da det blir maskinert for å tillate møte med bådde inn og ex ventil ved fullt løft (~16mm). Siden det blir hydraulisk trykk og ei motstående fjær som styrer stillingen på kammene, kan man enten bruke en fjærbelastet nåleventil (og analog spennings signal), eller en pulsmodulasjonsventil (digital modulasjon) for å regulere trinnløst trykket inn på navet og dermed også vinkelen på kammene. Det hele styres av en x-y tabell hvor ene parameter er rpm, og andre MAP. Så legger man inn det hydrauliske trykket/spenningen/vinkelen som man finner ut passer best for den gitte belastningen, og det gitte turtallet, på akkurat samme måte som ved tenningstabell og brenstofftabell. Alt mellom punktene vil motorstyringa regne ut selv og lage en kurve ut fra, akkurat som med bensin/tenning tabell. Det blir seff ikke 100% korrekt, men farlig nært.

En annen løsning som jeg har kommet fram til, men som jeg IKKE kan bruke på en normal topp uten å støpe en selv, er 3D kam konseptet.

Da forandrer man både forskuddet, og flytter kammen aksialt. og når kammen trekkes fram og tilbake vil 3D profilen gi ulikt løft og durasjon ut fra hvor på loben man befinner seg.

Men jeg er bare 20 år og burde kanskje bare holdt ideene for meg selv, og slutte å kværulere med folk som er sikkert 40 år, og nok har mere peiling enn meg... er jo fersking tross alt :P