Kommer med en oppdatering her nå.
Har sett litt mere på bilen, Sjekket Intercoller får lekasjer, Pluss rør og slanger. Finner ingen. Har tatt komptest på bilen, Den jevn og fin. Har byttet gasspjell sensor. Nytt bensinfilter sitter også på bilen. Men den er ikke noe bedere.
Men så kommer det litt frem gang, Skulle starte den i dag. Startet lett, Men Stopper etter vært, går kanskje i 10-15 sek. Hører den går dårligere, og dårligere. Den drukner (samme som sist). Dytter bilen inn å prøver å starte den igjen. Starter etter en del runder på starteren, Men står bare å putrer litt. Så stopper den igjen.
Så kommer det som er litt rart, Når jeg napper av kontakten til tempføleren. Starter bilen med en gang. Å går som den skal, Bortsett fra at kjøleviften går.Men det er vel sikkert normalt. Men den føleren som sitter der er jo ny, Så det er i grunn litt rart.
Noen som Skjønner noe av dette?
Skal ha bilen på Østlie i Elverum, om Jeg ikke finner ut noe mere snart...
Volvo 940 1998 2.3 Turbo!
Kjøpte du brukt føler? :P eller har MASSE gjenge taip på den?
virker som om det er temp føleren din da
One Ring to rule them all
ja er den defekt så kjører bilen på masse suppe
One Ring to rule them all
Funnet ut noe mer Mikkel?
Hvis du er usikker på tempgiveren du har byttet, så ta å ohm den, sjekk opp motstanden i den kald vs varm...
Har du svart eller blå krans på tempgiveren du har bytta? Hvis du har fått en med blå krans, er det feil giver du har fått...
Verdiene for den med svart krans er;
*Motstand ved +20C = 2280 - 2720 Ohm
*Motstand ved +40C = 1080 - 1320 Ohm
*Motstand ved +60C = 550 - 620 Ohm
*Motstand ved +80C = 290 - 364 Ohm
Desto varmere føleren blir, desto mindre motstand blir det...
Har ikke sett noe mere på den, Hmm. Det er svart krans på giveren. Kanskje jeg skulle prøvd å Ohme den. Skal ha bilen hos billia, På ny året. Håper dem finner ut noe mere. Rart den starter uten den tilkoblet, Så skulle nesten tru det er noe feil med den tempgiveren jeg har fått...
Volvo 940 1998 2.3 Turbo!
Jeg fikk på tempgiveren på bilen min fordi den ikke var skrudd vast så den bare hang og slang nedi der, og min ble betydelig bedere og har ikke måtte pusse plugger etter jeg fikk på den følerern. Og fikk ned bensin forbuke betraktelig pgr. av denne så kanskje du har fått en som er ødelagt, eller att det er noen kabler som er dårlige inn dit!..
Kommer med en oppdatering:
Bilen har nå vært hos Østli Servicesenter i Elverum.
Dem fant ut feilen med bilen, Var spliten som holder kam hjulet på plass som hadde røki. Så kammen sto ca 40 grader feil.
Kan legge til at bilen går bedre enn noen gang, Starter med en gang, går pent. Stopper heller ikke etter pådrag. Så bilen er friskmeldt
Denne tråden kan stenges !
Takker alle får hjelpen i denne tråden.
Anbefaller også Østli Servicesenter, hvis du har problemer med bilen du ikke finner ut av. Dem kan volvo
Mvh Mikkel
Volvo 940 1998 2.3 Turbo!
har lest gjennom posten din, har noe samme problem på min, så skal starte å feilsøke litt grundig nå. skal begyne med temp sensor da jeg får feilkode på denne.. men de problemene du beskriver er skummelt lik mine... drukner når den er kald (bløte plugger)
går greit når den er varm men over 4000rpm så fjusker den litt og slutter og "dra"
har prøvd annen lmm, men ble ikke bedre, så tempføler å sjekk av kilen som du nevner ovenfor står for tur ;-) takk for att du la ut løsningen ;-)
Drive it like you stole it
Bare for å nevne en ting, alltid kjøp volvo sin tempføler, til ecu da denne er dobbeltvirkende. Bestillte temp føler på meca hvor føleren var av merket intermotor, byttet den uten att jeg fikk bilen til å gå som den skulle.
For morroskyld skulle jeg prøve å ohme den nye og gamle føleren og se hvor mye motstand det var ved forskjellig temperaturer, og innså att orginale føleren var dobbeltvirkende (pluss og minus siden) til motsetning til intermotor sin som kun var enkeltvirkende.
Byttet til orginal føler fra volvo og alt gikk som det skulle etter det.