Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hvordan forebygge motorhavari på Volvo diesel?

  1. #1
    Registrerte brukere gubben sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    119
    Antall takk

    Standard Hvordan forebygge motorhavari på Volvo diesel?

    Blir en smule betenkt når jeg registrer at det er så mange feks V/XC70 som har fått byttet motor. Så mange at det nærmest er regelen heller enn unntaket med motorbytte. Så galt er det vel egentlig ikke men nå som jeg sitter her med en 2006 V70 med 185hk så begynner man jo å bli litt bekymret.

    Det nevnes soting og/eller koksing evt. tilstopping av partikkelfilter? som årsak til disse havariene. Noen som vet noe mer om dette?

    Og ikke minst, hva kan man gjøre for å forebygge? Hva ber jeg (som er veldig lite kyndig) verkstedet mitt se etter/gjøre/rense/vaske/bytte osv?
    2006 V70 AWD Ocean Race
    Volvo historikk:
    -99 V70, -82 240, -76 242, -72 144

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Viktigste du selv gjør er å ikke daukjøre bilen.
    La motoren få blåse ut i ny å ne, dra den ut på girene, heng om mulig noe tungt bakpå kroken å la motoren få jobbe litt.
    Verste man gjør men uansett hvilken motor er å kjøre den konstant på lave turtall.

    Men problemet på dagens motorer er jo den forbanna EGR saken (resirkluering av eksosen), motoren drar inn eksos i forbrenningen igjen for å få ned utslippene, i denne eksosen er det litt olje, og når oljen brennes forvandles den til koks, noe som gjør at innsug tettes igjen.
    Mange sliter med at EGR ventilen (den som styrer mengde eksos tilbake til forbrenningen) kokser igjen, og da klarer ikke motoren til ventilen å styre spjeldet, noe som fører til at ting ikke funker, da går motoren som ett dass og man får opp feilmeldinger.

    Men tommelfingerregelen er at man bør la motoren få jobbe tungt av og til og la den jobbe på litt høye turtall.

    Og følg nøye serviceintervallene på oljeskift, om ikke bytt ennå oftere enn hva intervallene sier

    Det er nå mine råd

    Og akkurat det med at det nærmest er regelen at motore byttes er vel å ta noe hardt i.
    D5 motoren har vært veldig populær her i norge, så er jo også veldig mange biler med den motoren, selv har jeg 4 stk i familien som har den motoren, uten å hatt noen form for problemer.
    Men man hører gjerne ifra de som plages, sjelden ifra de som er fornøyd
    Sist endret av Stig-Arne; 13/11/10 kl 09:40

  3. #3
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.390
    Antall takk

    Standard

    Dumt spørsmål, men går det ikke å fjerne EGR der akkurat likt som på rødblokk?
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

  4. #4
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Er vel gjerne ikke så enkelt pga. all elektronikken.
    Var vel ikke så mye elektronikk på en rødblokkmotor.

  5. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    det bør vel gå an å fjerne egr systemet helt, og heller la disse ventilene stå tilkoblet elektronikken så den føler dem er der... eller merker den at det ikke er funskjon i egr systemet også?

    ved hver oljeskift så kan kanskje en fin rusdose med omega rense mye av motoren?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  6. #6
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Lurer litt på hvorfor det er så store problemer på disse motorene, gamlingen er begynt på sin 3 volvo drosje med d5, -03 v70 163hk d5, -06 v60 185hk d5 awd og nå en -10 xc70 163hk.
    -03en ble byttet inn på ca 200000km og mannen som kjøpte den av jakkhelln er storfornøyd, -06en har vi enda og den er gått 280000km men ingen av de har hatt motorproblemer i det hele tatt.
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  7. #7
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Lurer litt på hvorfor det er så store problemer på disse motorene, gamlingen er begynt på sin 3 volvo drosje med d5, -03 v70 163hk d5, -06 v60 185hk d5 awd og nå en -10 xc70 163hk.
    -03en ble byttet inn på ca 200000km og mannen som kjøpte den av jakkhelln er storfornøyd, -06en har vi enda og den er gått 280000km men ingen av de har hatt motorproblemer i det hele tatt.
    Hele saken er da ganske oppblåst.
    Men med tanke på hvordan en taxi ofte kjøres og taes vare på så ligger det nok noe der også, som jeg skrev i min første post.
    Hvordan man kjører bilen har veldig mye å si, og en taxi motor er jo sjelden kald også.

  8. #8
    Registrerte brukere angerman sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    489
    Antall takk

    Standard

    har ikke skiftet motor på annet enn taxi. og da var det reim havari. som kan unngåes når man hører kvitrelyder fra agregatet. men med ikke norsk språkelige fettere så blir de bare kjørt til det stopper....
    er i det hele veldig lite med disse motorene. så hadde ikke bekymret meg, som sagt. blås ut av den av og til,(hjelper med det meste...) og følg servicene. og bruk kvalitets oljen som volvo anbefaler.
    2012 V60 R-design

    Volvomekaniker,Bilia Hamar.


  9. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av angerman Vis post
    har ikke skiftet motor på annet enn taxi. og da var det reim havari. som kan unngåes når man hører kvitrelyder fra agregatet. men med ikke norsk språkelige fettere så blir de bare kjørt til det stopper....
    er i det hele veldig lite med disse motorene. så hadde ikke bekymret meg, som sagt. blås ut av den av og til,(hjelper med det meste...) og følg servicene. og bruk kvalitets oljen som volvo anbefaler.
    Høres ut til at du har skiftet motor i bilen min?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. #10
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Dumt spørsmål, men går det ikke å fjerne EGR der akkurat likt som på rødblokk?
    EGR på diesel funker litt annerledes. Siden en diesel ikke regulerer luftmengden, men drivstoffmengden vil motoren brenne veldig magert (som ikke er farlig med diesel pga den lave brennhastigheten) ved lavt pådrag. Problemet blir da IKKE CO som på bensinere, men motparten; Nitrogenoxider (som ikke er drivhusgass, men veldig giftig) Ideelt vil man ha ren CO2, så for å få forbrenningen til å bli litt surere (nermest mulig stoichometrisk) så tilfører de noe av motorpustegassene (oljedamp) og noe av den allerede brennte eksosen for å redusere NOx.

    Rødblokk har vel alldri hatt EGR? men vet de har hatt AI (air injection) for å gjøre akkurat motsatt av EGR, som er å redusere CO ved å tillføre mere luft slik at det dannes mere ren CO2...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #11
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.390
    Antall takk

    Standard

    FD hadde vel både pulse air og EGR
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •