Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 31

Tråd: 240'n fjusker og går tårlig på tomgang

  1. #1
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard 240'n fjusker og går tårlig på tomgang

    Har problemet med at bilen fjusker og går dårlig etter at jeg har kjørt leeenge i regnvær. Har brukt å komt sei til igjen men ikke nå siste gangen. Når jeg fikk problemet nå siste gangen hadde jeg cirka 15l igjen på tanken og det begynte å fjuske, prøvde å tømme nedpå en halvliter med kondensfjerner. Det funket! og bilen gikk bra igjen, fylte 40 liter med bensin og skulle ut å kjøre igjen, så skjedde det samme, fylte på enda en halvliter (kanskje ikke sjå lurt?) og bilen gikk veeeeldig dårlig, slet med å holde den i live.

    Jeg fikk den hjem igjen og stakk på biltema og kjøpte ny tenningsmodul, luftfilter, bensinfilter, rotor og fordelerlokk. Har også kikket litt på luftmengdemåleren, er ikke noe tett eller noe med det "filterer" der. Har også hatt en kjapp visuell kontroll over vakumslangene.

    Har nå montert alt untatt bensinfilteret og motoren kom seg bittelitt, den går slik at den er brukbar med tør ikke kjøre langt hjemmefra i tilfelle det blir verre igjen.

    Får feilkoden "1-1-3" fel i bränsleinnsprutare :P altså, feil i bensininsprøytinga, noe som kan være mye rart.

    skal bytte bensinfilter i mårra, får se om det blir noe bedre, kan alltids tappe litt av bensintanken også i tilfelle det er litt vann eller fukt der enda


    Men hva tror dere det kan være? Mye fjusking etter MYE kjøring på vått føre.....

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    fetsund
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    prøvd å bytte plugger og pluggledninger da?

  3. #3
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Har sett på pluggene, så bra ut de, men lurer på å bytte fordi, ett problem mindre ivertfall

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    fetsund
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    prøv å bytt plugger å pluggledninger kan ofte være årsaken. har vært borti dette før.

  5. #5
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Vi får se, om det ikke hjelper å bytte bensinfilter så får jeg kjøpt meg et sett med pluggledninger og plugger

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Min lider av samme syndrom.. og ikke F** og jeg finner ut hva det er. En dag etter det har sluttet og regne drar jeg ut sikringen til hjernen.. og lar den nullstille seg da går den flott igjen (til det regner) Regnet idag, men klarte seg utrolig nok gjennom dagen.

  7. #7
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    bränsleinnsprutning er vel dysene.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Er ikke 1-1-3 : Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich?

  9. #9
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Ja nei, dette går ingen vei, byttet bensinfilter, går som et dass, fjusker, hoster og går så vidt framover, når motoren blir varm er den brukbar med går dass på tomgang og motoren stopper av og til når jeg clutcher :P Er altså akkurat som før.....

    Skal se om jeg får byttet tennplugger idag, kaanskje det blir bedre...

    Forresten, jeg har, så lenge jeg har hatt bilen, så har lambda lampa lyst vert 1-1-3 hver gang og tror ikke det har så mye å si?

    Har også meeeget mye kondensfjerner på tanken (dumt av meg) :P Og lurer på om det er det som er årsaken til at den fortsatt fjusker ? :S

  10. #10
    Registrerte brukere E.GRØNDAHL sin avatar
    Medlem siden
    08. april 2010
    Innlegg
    310
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nesten samme problem med 740'n min, bytta plugger og pluggledninger, dette hjalp ikke for meg. skjønner ikke hva det er
    Volvo 240gl rullende prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...419#post650419
    Volvo 240glt Turbo
    Suzuki fz50

  11. #11
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Jaja, hørte med en kar og han sa at luftmengdemålereren kan være en problem, og jordinga til lambdasonden kan være dårlig pga at den er jordet i eksosanlegget eller noe sånt og det kan ha noe med saken å gjøre

    men det som er mitt problem er at dette skjedde KUN når det var vått som faen ute, men nå etter at jeg tømte en halvliter (!) kondensfjerner på 15l bensin og siste halvlitern etter at jeg fylte 40 liter mer, altså 55 l ca, nesten full tank, og etter at jeg begynte å klø med i hodet og byttet mange deler og det like jævlig so tror jeg at det kan være kun at en hel liter med kondensfjerner fortsatt ligger i systemet ???? eller?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Gi meg en lyd om du finner ut av det hvertfall, for dette har jeg slete med i 4 måneder nå.. og det er MILDT sagt litt frustrerende. Må legge til at denne rengskuren overlevde den faktisk (utrolig nok når jeg har aldri sett så mye regn på en gang).

    Har bytta fordeler, plugger + ledninger, bensinfilter, lambda, prøvd dyserens...

    Så for all del gi beskjed, en bil som ikke går i regnet er ubrukelig..

  13. #13
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    837
    Antall takk

    Standard

    Bare en liten tanke fra meg..... Har du/dere sjekket kablene til bensinpumpen. Kommer det vann inn der kan jo mye rart skje.....
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  14. #14
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    hmm... tja, har jo sett under men ikke studert de så nøye.. bilen går bra nå, bare fjusker som faaen når den har stått et par timer, går over etter et 10-15min med kjøring

    Men god ide, skal se på kablene til bensinpumpen etter at jeg har kjørt tom den tanken for å være sikker på at det ikke er noe rusk i bensinen, litt synd å tappe av 30 liter bensin og :P fattig lærling

    Bytta plugger også idag.. Ble ikke noe forskjell, de gamle såg fine ut de. lys, tørr og ikke antydning til utslitt o.l. elektrode... Orker ikke bytte pluggledninger, nekter og tro at det er de.. Er knusktørt i motorrommet selv når det regner som verst. Er ikke antydning til fukt.. Og dette problemet skjer som sagt kun når det er søkk vått ute

  15. #15
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Fortsetter tråden litt... Bilen har blitt mye bedre i det siste, har ikke fjusket noe som helst bare bittelitt småfjusking av og til men ingenting "alvorlig"...

    Men er fortsatt det med tomgangen.... Når jeg ikke holder inn gassen så går den liksom slik at den går turtallet stiger hvert andre sekund, rett etterpå detter det ned slik at den nesten stopper og opp på 1-1,5k rpm og ned igjen til den nesten stopper.. Er som en slags rytme.. Er også generelt jævlig å kjøre på lavt turtall, rykker og napper bare, og med en gang jeg kommer opp 2k rpm ca så er den fin.. :S

    Når jeg starter bilen, altså når den er kald fungerer tomgangen, ofte litt høyere enn vanlig..

  16. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde tomgangsproblemer, byttet til nye plugger, kabler, rotor + fordelerlokk, ble bedre, men prøvde også tomgangsmotor, litt bedre, så LMM, nå er den helt fin, enn så lenge.

    Prøv å napp av LMM, da ordnet min seg.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #17
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    napp av? bare ta ut ledningen liksom?

    eller kjøre uten LMM?

  18. #18
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ta av ledningen/kontakta ja. Min roet seg helt da.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #19
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    å? spennende..

    *springer i all fart ut for å prøve* :

  20. #20
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Håpe det hjelper da.

    Kan også (om det ikke hjelper) klemme sammen slangen fra tomgangsmotoren og opp til det "flexrøret" som går inn i innsuget. Kanskje det hjelper og..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  21. #21
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Viktig å ha koll på om TPS'en er riktig justert og fungerer, har vært plaget en del med denne på noen biler, og da kan den bli ujevn siden den ikke får beskjed om at gasspjeldet er lukket og bilen faktisk står på tomgang.

    Lambdasonde er også en vanlig synder på dette, om den er treg til å si ifra om blandingen er fet eller mager får man ofte variabel tomgang.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #22
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Det funket med å nappe ut LMM, skal ta å plukke den i stykker, rense, smør bevegelige deler osv, hvis ikke det hjelper blir d å kjøpe en brukt en elns

    BTW, megakjekt å stå bak bilen på tomgang uten LMM tilkoblet, lukter veteranbil-treff
    Sist endret av Vegardb92; 04/11/10 kl 23:04

  23. #23
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Er ingen bevegelige deler i en LMM, med mindre du har en med klaff? Men er vel LH2.4 du har.

    Få tak i en annen, sikkert den som er paj.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  24. #24
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Hvor er tempføleren til LMM? kan ta en titt på den først

  25. #25
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    tempføler til LMM? Sitter vel inni LMM'en den evt?

    Har du en feilkode som sier noe slikt?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •