Hei.
bytta toppdeksel pakkning her en dag og oppdaget dette..
Dårlig herding på akkurat denne eller noe?
dem andre er fine.
Kammen er en gruppe a t5 race
Motoren har gått ca 200mil etter ny bygg.
Hei.
bytta toppdeksel pakkning her en dag og oppdaget dette..
Dårlig herding på akkurat denne eller noe?
dem andre er fine.
Kammen er en gruppe a t5 race
Motoren har gått ca 200mil etter ny bygg.
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
det der så jo ikke derekte pent ut... vile vel kontakta det firma rimlig fort vis det er matrial svikt el no har du jo hat flaks:S
det der så ikke bra ut : O
du burde også skjekke om ojlekanalene ikke er tette, kan fort skje sånn hvis den ikke får nok smøring
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
For ett arbeidstempo da mann
Noen som har noe mere formening om dette?
Alle knokkene til eksos siden som var slik, ikke antydning på dem andre.
shims så forresten ut som middags tallerkener.
Var faktisk stuka en eksos ventil på cylinder nr 1 og pga dette.
så bilen gikk jo bare på 3 cyl, pga ca null komp i cylinder nr 1.
Er det mulig og legge shims feil vei? med tanke på herding på dem.
Har det vært for lite klaring?
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
har ikke hatt formye klaring ellerno? hvaslags ventilfjører har du kjørt med?
One Ring to rule them all
Klaringen var 0,35/0,40 når jeg sjekket
Og det er dobble ventilfjører, type bugpack
den har fått det mest skade ut i "sidene" om du skjønner.
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Så du postet på Savar også. men så også du postet bilder av en motor der. Er vell ikke samme motoren? Jeg har sett lignende kammer og trykkere på lastebiler hvor de bruker eksosbremsen mye. Men så ikke ut som noe eksosbrems den maskina du la ut
One Ring to rule them all
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Ja jeg også. men ifølge swr her så må man ha dobbelt så mye trykk som man skal ha før kammen tar skade av det.
Men jeg syns ihvertfall det kan se ut som noe sånt.
One Ring to rule them all
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Konkave løftere/shims er ikke veldig bra for kam-lobenes liv.
Eksosventilen er den som blir tyngst å løfte av setet også.
Shims/løftere skal helst være svakt konvekse. Dette gir løfteren muligheten til å rotere.
Lista mi for å få sånt resultat er:
Dårlig kamherding.
Dårlig kamherding.
Dårlig kamherding.
Feilslipt profil eller dårlig overflatefinish.
Evt. for tynn/varm olje til fjærtrykket.
Feil-herdede shims (produksjonsfeil. Men da skulle ALLE vært slitt, ikke bare eksos).
Hadde sylindertrykket vært et problem burde slitasjen ha vært på åpningsflanken. Når eksosventilen når topp er sylindertrykket rundt en tiendel av hva det er i åpningsøyeblikket..
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
merkelig det bare er på eksossiden da?
One Ring to rule them all
Skal uansett få revet ut fjærene og få testa fjær trykket på dem, sender dem med en bekjent på Cylmo.
Var noen som mente det kunne være en årsak på savar, at fjærene bottner.
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
One Ring to rule them all
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Neppe... tror ventilen går bananas først :P
Jeg tror på formye trykk på ventilen... Er ikke skjelden volvo folk opplever dette... noen monter(sier ikke du har gjort det) bare stive fjører for å ikke få flyt å driter i å sjekke hva man skal ha etc.. spør man en motortrimmer pleier man også bare få det stiveste han har på lager greit på bilcross... men ikke alle som driver med det :P
One Ring to rule them all