Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: 740 TIC koker, hjelp!

  1. #1
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard 740 TIC koker, hjelp!

    Hei
    Kjøpte meg Volvo 740 tic igår, se annonse
    http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2...ied=1285351049

    Den blir noe veldig varm!, tempføleren viser at den vipper mellom 80 og 105 grader ca, men jeg stoler ikke på denne, den er koblet til strømmen til lysene i dashen, så viss jeg stiller opp på dimmeren så går plutselig føleren til topps...
    Kjørte den ganske greit hjem, når jeg var kommet hjem måtte jeg jo prøve å dra på litt på kjentsveiene.
    Når jeg stoppet, lot jeg bilen svive en stund, tok opp panseret, plutselig smalt det noe helt sykt, turboen hadde varmet opp ekspansjonstanken så mye att det gikk hål på den, vannet spruta ut som bare det, tydelig at det var sykt med trykk inni der!
    Heldigvis hadde en kamerat en ekstra ekspansjonstank som jeg fikk byttet til..
    Jeg kjørte rolig hjemover derfra, når jeg hadde kjørt veldig mykt i ca 15-20 minutt, stoppet jeg, lot bilen svive i ett minutt, også gikk jeg ut å skrudde opp lokket, da var det vanlig trykk der, først litt trykk men så gikk det ned igjen..
    Jeg tenkte at det så jo greit ut, så jeg prøvde å dra ut første, andre også tredje giret på sletta, så stoppa jeg igjen, lot bilen svive en stund før jeg så gikk ut for å sjekke vannet igjen, da spruta det opp, ville ikke gi seg med det første, kom en del vann opp..

    Hva kan være galt??

    Hilsen en som er helt ny på forumet med en helt ny 740!

  2. #2
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    haha, koblet til dimmeren faktisk.. utrolig :P
    Den ville jeg koblet opp ordenltig gitt... hva viser tempviseren i speedometeret?


    Men husk, du må ikke skru av lokket på ekspansjonstanken på varm bil.. det skal være trykk oppi der, for å gjøre det mulig å flytte kokepunktet forbi 100grader.

    Så kjølevannet ditt kan gjerne være 110grader uten problem, men problemet blir først når du slipper ut trykket.. da er det plutselig 100graders kokepunktet som gjelder...

    Og sviver den mekaniske slureviften bra, eller er den slapp?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  3. #3
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Den i speedoet viser fullt hele tida, så her er det på stell.
    Det hjelper vel kanskje en del om jeg har på frostvæske også, er vel bare vann på nå..
    Tror vifta sviver greit, vet egentlig ikke helt hvordan jeg ser forskell på om den sviver godt eller dårligt, ser bare den sviver jeg:P

  4. #4
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Anbefaler deg i første omgang å montere noe slikt som jeg har rundt ekspansjonstanken (se bilde). Varmeskjold rundt der er ikke dumt, og det høres ut som om turboen har blitt flyttet litt lengre opp, antakelig derfor den varmet opp tanken sånn. Eksoshuset blir EKSTREMT varmt på en turbo.
    Kan også lønne seg å kjøpe en slik som du ser jeg har oppå eksoshuset på min
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  5. #5
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Andreas750 Vis post
    Den i speedoet viser fullt hele tida, så her er det på stell.
    Det hjelper vel kanskje en del om jeg har på frostvæske også, er vel bare vann på nå..
    Tror vifta sviver greit, vet egentlig ikke helt hvordan jeg ser forskell på om den sviver godt eller dårligt, ser bare den sviver jeg:P
    å finne ut om vifta sviver som den skall, er det bare og starte motoren, og prøve og holde i gjenn vifta.. bare la fingrene gli lett over vifta... om den stopper da, er den gåen..

    trykk i kjølesystemet. gåen topp pakning? bobbler det i ereksjons tanken når motoren er varm og går på tomgang? må ta av lokket... og tittenedi..
    ta en comp test og....


    <edit> såg salgs anonsa no.. er det gule lynet du har kjøpt deg? :P søt bil... jævla gul...
    hmm, jja. såg turboen står litt nermere expensjons tanken en orginalt.. :P kan lønne seg med varmeskold ja.....
    Sist endret av s4nd3r; 01/10/10 kl 16:27

  6. #6
    Registrerte brukere trykktestet sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    sirkulerer kjølevannet?

    vannpumpe eller termostat kanskje..
    er det varme i radiatoren og varmeanlegget?
    1993 245GL
    1992 245Classic
    1992 240GL>Turbo

  7. #7
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av s4nd3r Vis post
    å finne ut om vifta sviver som den skall, er det bare og starte motoren, og prøve og holde i gjenn vifta.. bare la fingrene gli lett over vifta... om den stopper da, er den gåen..

    trykk i kjølesystemet. gåen topp pakning? bobbler det i ereksjons tanken når motoren er varm og går på tomgang? må ta av lokket... og tittenedi..
    ta en comp test og....


    <edit> såg salgs anonsa no.. er det gule lynet du har kjøpt deg? :P søt bil... jævla gul...
    hmm, jja. såg turboen står litt nermere expensjons tanken en orginalt.. :P kan lønne seg med varmeskold ja.....
    Hørtes jævla kurrant ut med en slik tank Kjekt å ha til man blir eldre^^

  8. #8
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av s4nd3r Vis post
    å finne ut om vifta sviver som den skall, er det bare og starte motoren, og prøve og holde i gjenn vifta.. bare la fingrene gli lett over vifta... om den stopper da, er den gåen..

    trykk i kjølesystemet. gåen topp pakning? bobbler det i ereksjons tanken når motoren er varm og går på tomgang? må ta av lokket... og tittenedi..
    ta en comp test og....


    <edit> såg salgs anonsa no.. er det gule lynet du har kjøpt deg? :P søt bil... jævla gul...
    hmm, jja. såg turboen står litt nermere expensjons tanken en orginalt.. :P kan lønne seg med varmeskold ja.....


    Håper ikke toppen er gåen:S, ville vært litt merkelig og...
    Når den gikk på tomgang igår med lokket oppe, fløyt det vann over av og til, men så sank det ned igjen..




    Sitat Opprinnelig postet av trykktestet Vis post
    sirkulerer kjølevannet?

    vannpumpe eller termostat kanskje..
    er det varme i radiatoren og varmeanlegget?
    Vannet sirkulerer, den "spyr" opp litt vann av og til når den står med lokket oppe.
    Kommer masse av varme i varmeanlegget ja

  9. #9
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    liker ikke helt at den "spyr" opp vann når den går på tomgang.
    Kan vel kanskje indikere toppakning.
    Bruker den vann?
    Hvit eksos?
    Vann i olje?
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  10. #10
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av n0gga Vis post
    liker ikke helt at den "spyr" opp vann når den går på tomgang.
    Kan vel kanskje indikere toppakning.
    Bruker den vann?
    Hvit eksos?
    Vann i olje?
    Kjøpte den igår så er ikke helt sikker..
    Tror ikke det er hvit eksos.
    Håper virkelig ikke det er topppakninga som er gåen:(.
    Kan det være termostaten?

  11. #11
    Registrerte brukere n0gga sin avatar
    Medlem siden
    19. april 2010
    Sted
    Narvik, Nordland
    Innlegg
    243
    Antall takk

    Standard

    Vel, det kan du finne ut ved å ta ut termostaten, legge den i en kjele med vann, også varmer du opp vanner, og ser om den åpner rundt der den skal.
    Men samtidig, bobling i ekspansjonstanken tyder på trykk en plass det ikke skal være trykk.
    '94 940 TIC - Turbonetics Edition

  12. #12
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av n0gga Vis post
    Vel, det kan du finne ut ved å ta ut termostaten, legge den i en kjele med vann, også varmer du opp vanner, og ser om den åpner rundt der den skal.
    Men samtidig, bobling i ekspansjonstanken tyder på trykk en plass det ikke skal være trykk.
    Kan det forresten skje at den "spyr" opp vann viss det er en slange eller fler som ikke er helt tett?

  13. #13
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Andreas750 Vis post
    Kan det forresten skje at den "spyr" opp vann viss det er en slange eller fler som ikke er helt tett?
    hvis det er lekkasje i en slange eller varmeapparatet så blir det samme effekt som å ta av lokket på ekspansjonstanken når den er varm.. det blir luft i systemet og for mye trykk.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Kan også være at du ikke har fått ut all luft, slik at det blir lokal koking
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  15. #15
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Mulig.. Sist eier sa jeg bør lufte den i 15 minutt.. Skal prøve det og ta ut termostaten..

  16. #16
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Når jeg skal lufte den, skal jeg bare la den gå på tomgang med lokket av, uten å fylle vann?

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av n0gga Vis post
    Vel, det kan du finne ut ved å ta ut termostaten, legge den i en kjele med vann, også varmer du opp vanner, og ser om den åpner rundt der den skal.
    Men samtidig, bobling i ekspansjonstanken tyder på trykk en plass det ikke skal være trykk.
    Termostaten gidder man ikke å teste hvis det er en stund siden den er byttet eller man ikke vet. Den bare bytter man. Koster hele 110 kr hos Volvo inkl pakning . Så har man elimininert den årsaken.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Thumbs up

    Sitat Opprinnelig postet av s4nd3r Vis post
    å finne ut om vifta sviver som den skall, er det bare og starte motoren, og prøve og holde i gjenn vifta.. bare la fingrene gli lett over vifta... om den stopper da, er den gåen..

    trykk i kjølesystemet. gåen topp pakning? bobbler det i ereksjons tanken når motoren er varm og går på tomgang? må ta av lokket... og tittenedi..
    ta en comp test og....


    <edit> såg salgs anonsa no.. er det gule lynet du har kjøpt deg? :P søt bil... jævla gul...
    hmm, jja. såg turboen står litt nermere expensjons tanken en orginalt.. :P kan lønne seg med varmeskold ja.....
    Lol: @ ereksjonstanken! Ellers, knall bil!
    Enjoy life, enjoy living, enjoy a topless Volvo!! <3

    http://www.garaget.org/Turbo-HF

  19. #19
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg fant en grei løsning til at ikke ekspansjonstanken skulle smelte..

    Byttet også termostaten, tror ikke den koker nå, viser værtfall ikke det på temperaturen

    Takk for all hjelp!

  20. #20

    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Tveit, Norway
    Innlegg
    185
    Antall takk

    Standard

    henn i kr.sand er du fra??

  21. #21
    Registrerte brukere Andreas750 sin avatar
    Medlem siden
    01. okt. 2010
    Sted
    Vennesla
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Alexk1 Vis post
    henn i kr.sand er du fra??
    Ikje så langt ifra Vennesla

    Toppakkinga er gåen fant jeg ut forresten

  22. #22
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    må få deg et varmeskjold bak luftfilteret..
    Vil suge fryktelig varm luft så nærme turboen som det står.. det er ikke optimalt.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •