Gudbedre, svært så hårsåre vi har blitt på forumet her da? Litt humor har vel dere også
sesong/episodenr har jeg ikke i hode, men her er en youtubesnutt: http://www.youtube.com/watch?v=OMcZH-1FEHo#t=2m9s
Hehe, var ikke sånn ment:P Har verken MKII eller Volvo jeg:P
Bare interessert i å høre hva dem sa.
Forøvrig er tversgående bladjør genialt, og corvetta som kom med det (kan lite om disse bilene), har vanvittige kjøreegenskaper, iallefall til å være amerikansk bil. Så et program på Discovery som heter Transatlantic challenge, der dem testa Ferrari 360 Modena mot Corvette, og ferrarien fikk seriøst bank
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Man kan ikke ta et program som top gear seriøst. det har jo mer faktafeil en autofil! det er bare til underholdning... Og de roser jo corvetten som f også Det som er sykt med corvetten er hvor utrolig bra mekanisk veigrep den skiten har. bytt felger og endre litt innpress etc på en ny ferrari og du har ei vinglekasse magnesium og alu + kompositt fjør = lite ufjøra vekt = bra (corvetten har jo verdens raskeste reagerende understell på en produksjonsbil.. sier litt om hvor mye det hjelper med ei bladfjør på tverra
bladfjøra på 960n gir halve den ufjøra vekta på hjulet som 1(bare en av de ja ) tilsvarende spiralfjør i stål
for de som har en fetish for stive bakaksler så har et amerikans blad gjort en test av den nye mustangen vs en ny M3.. hvor M3n fikk "bank"... (riktignok en bane som ikke bryr seg så mye om hjulopphenget... (mye rette sletter og store svinger... + at det er et US oppsett på m3n... mye mykere og "behageligere" en hva europa folk har på sine.)
Men som tidligere sagt! på en helt rett å fantastisk vei. så er akselen som sitter på volvo 66 og 360 de beste
One Ring to rule them all
Eller blande litt multilink mk2 og 360 bakende, Da er man på god vei til og ha det BESTE
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Egentlig så har vel ikke de dion akslen på 66, 360 alfa osv noen fordel på perfekt vei heller. Tenker du på kontaktflaten hjulet har mot veien, er jo "trailing arm" opphenget bedre, da det er uavhengig, men null camber ved fjøring.
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
DeDion er hvertfall søppel. ei bladfjør på hver side, delt aksel med dedionrør. Fy feite for et søpleopplegg. Man har ei delt bakstilling, men ødelegger den med et stivt rør imellom..
Men men.
Den beste bakstillinga og forstillinga er nok doble A-armer, evt en A-arm i bunn og et stag i topp.
Den Lotus Elise-bakakslinga Wrasko viste til ser jo rimelig grom ut.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Dedion har lite ufjøra vekt ja, men det hjelper ikke med de lange og ustabile bladfjørene..
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
er jo lov å bytte de ut da :P men var prinsippet jeg tenkte på
One Ring to rule them all
Det var en kar i England som bygde "5-link" på en 340, altså uniballs og rør som bærearmer, og panhard, sammen med DeDion-røret. Og stående fjørbein. en "litt" bedre løsning enn det orginale.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Kan ikke helt se for meg hvordan de Dion er lettere enn doble A-armer feks. Den har jo også samme "geometri" som en stiv aksel har. eneste forskjellen her er jo at diffen er fjøret vekt på deDion.
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Og det utgjør mye! 2 nav med et rør mellom seg = liten vekt
Men ulempene er jo også der. men sett i en perfekt verden. så er den bedre.
Men oppfordrer ikke akkurat noe til å bygge om til et slikt hjuloppheng. de enste som ville blitt glade i å se noe sånt er "skikkelig seven" / lotus entusiaster
One Ring to rule them all
Nå høres det nesten ut som at det opphenget med minst mulig uavfjøra vekt er det beste...
Viktig å ikke henge seg for mye opp i detaljer, da ser man ikke skogen for bare trær.
hva skulle det beste være da? :P
One Ring to rule them all
Finnes mange måter å bygge en bra bakstilling på. Lav ufjøra vekt er jo såklart viktig, men en annen ting som er minst like viktig er å faktisk kunne justere camber, toe og ikke minst at det ene hjulet opererer uavhengig av det andre hjulet.
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
se i formel 1. ikke mye hokus pokus der. alt går på å få ned vekta på hjula det samme gjelder faktisk i all racing. tilogmed dragracing vil man få fjernet så mye kilo som mulig.
Men justering av camber, toe og sånt kan man jo på dedion aksler også (om ikke akkurat volvo sine). men som sagt. veiene skal være bra for at de fungerer bra. men bare se på volvo 360. den ligger godt på veien selv om motorn henger langt på feil sted men god vektfordeling og et veldig bra hjuloppheng bak gjør bilen "bra"
One Ring to rule them all
Tror vi igrunn er ganske enige her. Åja, av alle volvoene jeg har hatt, er 360n beklagligvis den som hadde best ballanse og veigrep
Kanskje jeg skulle hatt en sånn igjen, istedenfor en Justy? :P
BMW E34 525i
BMW E30 316iA
Jada, 360 er en velbalansert bil (målte min til rett under 50 kg tyngre forran enn bak, og da satt jeg i og hadde ca halv tank.)
Men den bakstillinga er ikke noe jeg ville bygd meg ut ifra. Har sett mange 360 med mer camber på ene enn andre hjulet, fordi dedion-røret har gitt seg litt.
Står fast på mitt jeg. Doble A-armer i et lett materiale, og med stående coiloverbein.
Nevner også Elise-bakstillinga igjen.
Men det er nok mest for godt veigrep og "race", og ikke nødvendigvis det beste for fremkommelighet og komfort.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.