hei noen ganger når jeg rygger og skal sette den i drive så hogger kassa litt noen tips hva det kan være om det er noe som må byttes
det skjer ikke hver gang .
hei noen ganger når jeg rygger og skal sette den i drive så hogger kassa litt noen tips hva det kan være om det er noe som må byttes
det skjer ikke hver gang .
Huggingen er gjerne et tegn på slitt Ventil/Solenoid-register ("Valve body") , men kan også være mye annet som f.eks gammel forurenset olje, internt filter, clutchpakker og motorfester.
Siden symptomet er periodisk så vill jeg dessverre gjette på begynnende problem med ventilregisteret.
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
er det mye jobb å bytte da ? hvor kjøpe sånt hvor sitter disse delene ?
noen bilder av dette
Sist endret av acer; 05/09/26 kl 18:36
Solenoidregisteret 31259596 koster antagelig tett på 20.000kr som originaldel, så det er ikke noe man bytter på misstanke. Uoriginale register er neppe verdt tanken.
Registeret sitter innenfor "bunnpanna" på girkassen (i front av girkassen.
Du kan google TF-80SC Valve Body om du vil studere den nærmere.
Hvis man først skal bruke så mye penger så bør vel kassen like godt overhales (bytte-girkasse) da clutcher og filter sannsynligvis nærmer seg enden (avhengig av kjørelengde, kjøremønster og antall oljeskift) eller vurdere å kun plukke ut registeret for å sjekke/bytte de relaterte solenoidene og inspisere ventilhullene for solenoidene i registeret.
Anbefaler deg å kontakte noen som har lang erfaring med disse girkassene, f.eks RATS og høre med dem om hva de anbefaler deg.
Kanskje kan noe så enkelt som et fullstendig oljebytte (Gibbons-metoden eller annen flushing) endre på girkassens oppførsel.
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.