Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Volvo XC60 2014 D4 - Automatkasse flush. uten store forbedringer

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Antall takk

Question Volvo XC60 2014 D4 - Automatkasse flush. uten store forbedringer

Hei,

Fikk gjort en flush(ser ut til å ha blitt brukt 12liter med olje) av girkassen på en XC60 nå nylig, dette fordi girskifter fra 1,2,3 ikke er like smooth som de var før. I etterkant av flushen så kan jeg ikke si at det merkes noe stort til endring på dette punktet så langt.
    Er det noe andre ting man kunne fulgt opp på dette punktet får å forsikre seg om at girkassen har det bra? Opplever ikke problematikken som ille, men girskiftene fra 1 til 3 var betydelig smoothere når jeg først fikk bilen for litt over 2 årstid siden.

Bilen har nylig rundet 200 000km, så kan godt være at dette bare har med alderen å gjøre, og det er ikke slik at bilen girer snodig eller noe, det er mer at girskiftene i lav hastighet merkes, kan vel sammenlignes med en manuell girkasse hvor man girer og er litt vel kjapp med å slippe ut clutchen.
    Noen tips?

Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei, dette ligner mest på et ventilhus ("Valvebody") som begynner å bli slitt, men det er verdt å sjekke med Volvo om det finnes noen programvare-oppdatering til
    TCM
    (girkasse-datamaskinen) og i tillegg prøve en nullstilling av adapsjon i
    TCM
    om dette ble utelatt ved oljebytte. (hvilken olje ble benyttet?)

Noe forskjell på giringen ved kald/varm motor?
    Er det flere brukere av bilen (ulik kjørestil?)
    Er den like hard i giringen om du har tung høyrefot eller er lett på tå?
    Har motorstyringen original programvare, eller har noen lurt inn noen ekstra hester?
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

3. Takk Nitrius takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, dette ligner mest på et ventilhus ("Valvebody") som begynner å bli slitt, men det er verdt å sjekke med Volvo om det finnes noen programvare-oppdatering til
    TCM
    (girkasse-datamaskinen) og i tillegg prøve en nullstilling av adapsjon i
    TCM
    om dette ble utelatt ved oljebytte. (hvilken olje ble benyttet?)

Noe forskjell på giringen ved kald/varm motor?
    Er det flere brukere av bilen (ulik kjørestil?)
    Er den like hard i giringen om du har tung høyrefot eller er lett på tå?
    Har motorstyringen original programvare, eller har noen lurt inn noen ekstra hester?

-Oljen som ble benyttet ifølge kvitteringen er: Transmax
    ATF
    DVIMLV Multi, EA(LO 80003483) også er det nevnt to o-ringer samt flushing av automatkasse (Ikke PW Shift)
    -Det er forskjell på kald og varm motor, når motoren er kald så syns jeg clutchen slurrer litt, litt som at clutchen bruker lengre tid på å engage.(Derimot slik har jeg alltid opplevd den)
    -Er bare en bruker av bilen.
    -Syns giringen virker snillere når gassen er av, men litt vanskelig å si, samt at giringen virker "bedre" om turtallet er høyt kontra lavt, dette er testing jeg har gjort i S modus med manuell giring.
    -Bilen har Polestar tuning, så skal vel være opp under 220hk slik jeg har forstått.

Edit: Forøvrig, nullstilling av
    TCM
    , er det noe man kunne gjort med et
    VIDA
    verktøy selv uten at man skulle "ødelgge" noe?
    Sist endret av Nitrius; 25/01/26 kl 13:54

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Det er brukt feil olje, men siden symptomene ikke endret seg etter bytte så er det neppe noe å miste nattesøvnen av med det første.
    Transmax
    ATF
    DVIMLV Multi
    er en Dexron VI olje for GM-girkasser, så det er teknisk umulig at den kan oppfylle alle spesifikasjonene som Aisin/Volvo har til girkasseolje for TF80, men som alle andre "Multi-oljer" kan den i følge produsentens reklame brukes i nær sagt alle Converter-automatkasser på eget ansvar.
    Den trenger ikke nødvendigvis å være dårlig for girkassen, den er bare ikke riktig olje (f.eks feil viskosistet, feil type og/eller mengde additiver, feil baseolje osv), og hva det måtte medføre er ikke godt å vite. (det kjører tusenvis av biler rundt omkring i Norge med feil Automatolje uten problemer)

Girkassen er programmert til å slure ekstra mye når den er kald for å få oljen opp i driftstemperatur raskest mulig, altså får du ingen Lockup av Converteren før oljen får litt temperatur.

Nullstilling av girkassens adapsjonsverdier vil jeg tro kan gjøres med så og si alle Volvotilpassede diagnoseapparater som kan mer enn å kun lese feilkoder, og mener at det er bedre å gjøre dette enn å unnlate det når all olje har blitt byttet på en gang. (flushet)
    Gjør man kun en tømming av kassens "bunnpanne" er det ikke like nødvendig med adapsjonsnulling da mye av den gamle oljen ikke blir byttet da.
    Sist endret av jiha1968; 25/01/26 kl 21:48
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

6. Takk Nitrius takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det er brukt feil olje, men siden symptomene ikke endret seg etter bytte så er det neppe noe å miste nattesøvnen av med det første.
    Transmax
    ATF
    DVIMLV Multi
    er en Dexron VI olje for GM-girkasser, så det er teknisk umulig at den kan oppfylle alle spesifikasjonene som Aisin/Volvo har til girkasseolje for TF80, men som alle andre "Multi-oljer" kan den i følge produsentens reklame brukes i nær sagt alle Converter-automatkasser på eget ansvar.
    Den trenger ikke nødvendigvis å være dårlig for girkassen, den er bare ikke riktig olje (f.eks feil viskosistet, feil type og/eller mengde additiver, feil baseolje osv), og hva det måtte medføre er ikke godt å vite. (det kjører tusenvis av biler rundt omkring i Norge med feil Automatolje uten problemer)

Girkassen er programmert til å slure ekstra mye når den er kald for å få oljen opp i driftstemperatur raskest mulig, altså får du ingen Lockup av Converteren før oljen får litt temperatur.

Nullstilling av girkassens adapsjonsverdier vil jeg tro kan gjøres med så og si alle Volvotilpassede diagnoseapparater som kan mer enn å kun lese feilkoder, og mener at det er bedre å gjøre dette enn å unnlate det når all olje har blitt byttet på en gang. (flushet)
    Gjør man kun en tømming av kassens "bunnpanne" er det ikke like nødvendig med adapsjonsnulling da mye av den gamle oljen ikke blir byttet da.
    Å høre at Volvo sitt eget verksted har brukt feil olje bygger jo ikke akkurat tillit må jeg si.. Men ja som du sier så merker jeg ikke store forskjellen på giring normalt sett etter flushen, eneste er kanskje at giring fra D til R og fra N til R og/eller D er blitt bedre, her har det tidligere vært hørt og kjent et "dunk" i det jeg har byttet, men dette ser ut til å være borte nå.

Jeg skal grave fram et Vida verktøy og se om jeg kan finne frem til noe nullstilling av adapsjonen i første omgang, også ser jeg om det kan gjøre noe, ellers er jeg fristet til å bare la dette ligge, "problemet" er ikke akkurat veldig irriterende, jeg er mer på jakt etter å bevare girkassa, da jeg ikke har lyst til å møtte oppleve et girkasse havari, hehe.

Forøvrig, tilbakestilling av girkassen sin adapsjonsverdier det gjør ikke noe med Polestar tuningen?
    Sist endret av Nitrius; 26/01/26 kl 15:22

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Tilbakestilling av adapsjonsverdiene i girkassen (
    TCM
    ) endrer ikke på Polestar-tuningen.

Skulle likt å høre forklaringen fra Volvoverkstedet angående valg av automatolje, for jeg har vansker med å se for meg noe annen motivasjon for dette enn prisdifferanse/kalkyle. (såfremt at ikke avvikene i additiver eller viskositet skulle vise seg å være en uoppdaget mirakelkur for kassen)

Girkassen i bilen din skulle helst ha blitt fylt med 31256775 (4L) /31256774 (1L) og når denne oljen ikke befinner seg i Volvo-kanner så heter den T-WS.
    NB: Converter-automat før 2011 bruker Volvo-olje 1161640 (4L) / 1161540 (1L) , som heter T-IV i andre kanner.

PS: De som uheldigvis har PowerShit 6-trinns dobbelclutch-kassen MPS6 skal ha olje 1161838.
    (Det eneste som er bra med den girkassen er det utvendige filteret)
    Sist endret av jiha1968; 26/01/26 kl 23:07

Lignende tråder

1. XC60 D4 2014 - Automatkasse og litt nøkking?
    By Nitrius in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 03/04/24, 09:00
  2. Xc70 D3 2012 - problemer ved varm automatkasse etter flush
    By geirfrod in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 18
    Siste post: 04/03/16, 21:12
  3. V70N 2007: Flush av automatkasse vs bare "oljeflush"
    By wvevang in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 17/04/12, 16:30
  4. motor til 940 uten for store mods.