Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: EGR delete?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.203
    Antall takk

    Standard EGR delete?

    Vurderer å tune min 2010 xc70 og samtidig en EGR delete. Men en tidligere mekaniker på Volvo sier at det fører til at motor aldri blir varm!
    Noen som har erfaring/synspunkter?
    Har det noen positiv effekt?
    Tenker at dennne resirkuleringen av eksos umulig kan være bra for motoren i det lange løp....
    Ser jo at en 2010 bruker mye mer diesel enn min 2006 gjorde. Dette tilskriver eg EGR/DPF.

    På min forrige sperret eg EGR og motoren gikk lytefri i 350.000 KM uten noe tull.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    xc70 D4 2010
    XC70 2006 D5 4C sumsum Solgt som delebil etter 350.000
    XC70 2004 D5 levert i innbytte til volvo.
    V70 2,5 TDI 1998 Død og Begravet etter 500.000 km

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.816
    Antall takk

    Standard

    Med å blokkere EGR får ikke kjølevæsken oppvarming i EGR-kjøleren, så det vil ta litt lengre tid å få opp kjølevæsketemperaturen ved lav belastning av motor.
    Siden EGR allikevel er stengt når turboen lader så påvirkes ikke kjølevæsketemperaturen av dette ved hardere belastning av motor.
    Men bilen din har også en Dieselvarmer som kobles inn automatisk når den aner at kjølevæsketemperaturen ikke vil nå normal temperatur innen rimelig tid.

    En velfungerende EGR stjeler fint lite effekt på en luftoverskuddsmotor. (Diesel)
    Blokkering av EGR gir en innvendig renere motor som forurenser miljøet med mere NOx som ikke er bra for hverken dine lunger, barnet ditt eller bestefar med Kols.

    Fjerning av et fungerende DPF gir i beste fall 5% effektøkning eller en såvidt målbar reduksjon i drivstofforbruk, men mere forurensning i nærmiljøet.

    Så til ulikheten i forbruk:
    2010-bilen din veier vel rundt 200Kg mer enn 2006'en og den har høyere luftmotstand med 0,34Cd mot 0,30 på den gamle.
    (En Volvo 740 har også en Cd verdi på 0,34 , mens en XC90
    P2
    har rundt 0,36 og en moderne El-bil har vel drøye 0,20...)

    Så ved "bykjøring" forbruker P3'en mer drivstoff pga tyngden, og i god fart på motorveien kommer luftmotstanden som bremser den enda mer, i tillegg til rullemotstanden.
    Sist endret av jiha1968; 14/12/25 kl 11:55
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  3. Takk FroBe takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Dpf delete...
    By Soundstig in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 13/09/20, 17:05
  2. Polestar og EGR/kat delete 2011 XC70
    By Vegard__ in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 11
    Siste post: 23/11/14, 10:47
  3. Multilink MK1 nivomat delete
    By Uberhenrik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 99
    Siste post: 25/01/11, 21:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •