Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Volvo V50 ll Rustrep.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2025
    Antall takk

Standard Volvo V50 ll Rustrep.

Bilen min har rustskader bak. nedre del av hjulbuer ca 30-40 cm (forkant) og videre forover 80-90 cm av kanlene, på hver side.

Det virker som om selve den bærende kanalen sitter inni den tradisjonelle kanalen på Volvo fra denne tiden. Så da er det vel greit å bare poppe på lappinga? Jeg tenkte det ville være greit å lappe med med ett helt stykke på hver side...
    Så jeg ringte litt rundt til huggere i dag. Og de i halden hadde en bil med veldig lite rust. men de skulle ha ca 5000,- for å skjære ut og levere to slike.
    Det blir veldig dyrt, noen som har et forslag til et btra alternativ?

Traversen bak har noe rust "slitasje" og et par hull. jeg har grovrensa den og sprøyta den med fluid film (lanolinolje) og tenkte å prøve å få den godkjent som den er.
    Om ikke det går så står det en C30, på den lokale huggern her. Med en bakstilling som ser bra ut. Den ser også veldig lik ut. Men er den det, passer den?

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Samme travers bak på C30-S40-V50 (
    P1
    -
    FWD
    )

Rust er som isfjell, det du ser er gjerne kun en liten del av herligheten...

Skal ikke gå så nøye inn på reparasjonsmåte av rustskadene, men sveising og liming fortrekkes, det gjelder å ikke skape steder der fukt kan bli stående.
    (ved utskifting av større karosserideler brukes samme teknikk som produsenten)
    Men uansett reparasjonsmåte så kommer som oftest rustspøkelset tilbake igjen etter 3-7 år, gjerne i eller like ved det område som ble reparert, unntaket må vel være om man bor i en ørken.

Hør f.eks med www.heggen-bil.no om de har de karosseri-delene du trenger. (nye sveise-deler)
    Alternativt, se etter en hel delebil med f.eks ihjelkjørt motor og bytt motor...
    Sist endret av jiha1968; 13/11/25 kl 21:20
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2025
    Antall takk

Standard

Ja, jeg har erfaring med div. rustrep. Og er klar over at det vil altid bli et sårbart område på og rundt reprasjonen. Så jeg er forbredt å ta forhåndsregler. Altså jevnlig rustbehandling med olje.

Fjærene bak på en C30 kan kanskje være mykere enn på min V50? Den er jo komplett denne bakstillinga på den lokale hugger'n her (mine er "slitne").

Ellers er de jo ganske dyre disse traversene. ca. 11000 på Thansen. Kinesiske ca. 4000. Men her er jeg redd for mulig dårlig tilpassing.
    Brukte, veldig fine, demonterte med gode nav, kanskje med gode skiver og kalippere, samt gratis frakt, 8-11000 kr.

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Fjærene er ulike mellom C30 og V50 ja, mens noen av støtdemperne brukes på flere av
    P1
    -modellene, men du bør nok investere i et par nye fjærer og dempere av riktig type om de gamle ikke er tilfredsstillende.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2025
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Fjærene er ulike mellom C30 og V50 ja, mens noen av støtdemperne brukes på flere av
    P1
    -modellene, men du bør nok investere i et par nye fjærer og dempere av riktig type om de gamle ikke er tilfredsstillende.
    Nye KYB dempere står klare allerede her i stua. Blir nok nye fjærer også.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •